MIWULA skriver:
Åhh dejligt at høre.. Er bare bange for at den store blir sat lidt til side når der kommer en lille og det ønsker jeg ikk.. det kan mit hjerte slet ikk klare.. Og om man overhoved kan elske nr 2 barn lige så højt som nr 1!! 
Det kan man helt sikkert (elske begge to lige meget)
Mht at man ikke ønsker at tilsidesætte barn nr 1, så kan jeg selvfølgelig kun tale af egen erfaring. Men her fik hun, hvis muligt, endnu mere opmærksomhed. Her hjemme har far altid været rigtig meget på banen, men med barn nr. 2. så havde vi allerede aftalt, at der altid var en forældre til 1 barn. Dvs. her var der aldrig noget med "vent lige" eller "mor har ikke tid", for hvis første barn ville havde brug for hjælp, så var far der jo. Her hjemme er far lige så god som mor, så da man var ekstra opmærksom på, at det første barn ikke skulle tilside sættes, jamen så var man måske, om muligt, endnu mere obs på at lege, læse, hygge osv med det første barn. Enten når baby sov, eller baby var hos far.
I mine tanker gruede jeg lidt for hvordan det ville blive når den lille kom. Første første var midt i den lidt umulige fase som to et halvt år, og jeg tænkte bare: Ej hvordan mon det så blive med en lille ny. Men inden de 9 måneder var gået og pigen var blevet over 3 år, så var det bare noget helt andet. Desuden var det sommer, og vi gjorde ikke en stor deal ud af at nu skulle alt laves om. Vi kørte samme skema, samme rutiner osv. Så der var ikke den store omvæltning for den store. Vi havde blot den lille med ud i barnevognen, og så var det ellers bare om at nyde sommeren på legepladser osv. fuldstændig som før lillesøster kom til verden. Storesøster fik lov til at deltage i så meget så muligt med lillesøster (bleskift osv) men vi prøvede så vidt muligt ikke at have for meget fokus på at tingene havde ændret sig.
Vi har aldrig været ude for at storesøster har været jaloux (lillesøster er halvandet år) Her er det lige omvendt. Den lille er meget jaloux og vil ikke have, at vi kysser/krammer den store. Desuden vil den lille have ALT hvad den store leger med.
Synes ellers altid man kunne læse, at det var den store som var misundelig osv. Lillesøster forguder vores "store". Hun følger efter hende hvor end hun er i huset. Storesøster er så pjattet med den lille. Hun prøver konstant at give kram og kys (hvilket lillesøster dog prøver at flygte fra
)
Indtil nu er det gået over alt forventing. Men jeg har hørt fra flere, at når den lille bliver en 2-3 år kan der ofte komme mange konflikter, skænderier osv. Så jeg tænker, at der sikkert kommer massere af gange hvor man er ved at trække hårerne ud ved hovedbunden. Men den tid den sorg