Du er nødt til at lære katten, hvad den må og ikke må og det kan du kun gøre ved at sætte ord på som "ja" og "nej". Katte kan trænes nøjagtig som hunde, man skal bare have tålmodighed og tid.
Det er nytteløst at fjerne katten eller "råbe nej", hvis katten ikke har lært at nej betyder " her må jeg ikke gå i".
Så jeg har ikke andre gode råd end at tålmodighed er en dyd og at din kat sagtens kan lære at den ikke må rode i jorden, hvis du lære den det.
/Fenja 
Det er slet, slet ikke min erfaring med katte. 
Det er fuldstændig korrekt at de sagtens kan lære, hvad der er rigtigt og forkert, problemet med katte er bare at de gør det sq alligevel. (Man kan dog godt øve klikkertræning med dem, men det kræver en stor indsats.)
Her i hjemmet ved de eksempelvis godt, at det er helt forbudt at færdes på køkkenbordet, så hvis jeg sidder ved min computer og kan se en genspejling i vinduet af en kat på køkkenbordet, skal jeg da kun lige rejse mig, før der lyder et bonk, fordi de kan høre, jeg er på vej ud for at skælde ud og derfor hopper ned igen.
Når man så kommer derud, sidder de bare og kigger uskyldigt på én og så er det jo for sent at stille noget op. De er snu! 
TS: som en anden nævner, kan de ikke lide lugten af knust, sort peber og det kan du jo godt strø en hel del ud af ovenpå jorden, uden det kan ses, så det vil jeg da foreslå at du starter med. 
Anmeld