Odense92 skriver:
Ingen feta, intet kød der ikke er gennemstegt, ingen rejer, ingen frisk juice, ingen fisk, ingen sushi, intet hjemmelavet med rå æg, intet du ikke kan se hvordan er blevet tilberedt, ingen pålæg, ingen leverpostej... INGENTING.
Ja, undskyld, men jeg skal altså spise!
I går sad jeg med en super lækker sandwich fra bageren af, med suuuuper lækker roast beef, og midt i en mundfuld tænker jeg - "Må jeg egenligt godt?", fordi den var lyserød i midten.
Jeg holder mig langt væk fra ting med rå æg siden jeg fik salmonella som lille, har aldrigt spist lever, og nu er jeg selvfølgeligt stoppet med at drikke alkohol.
Men kan det virkeligt passe at man ikke må spise noget uden at sidde og tænke, at man allerede er en forfærdelig mor før bebs overhovedet er kommet til verden? Føler på en eller anden måde, at både mig og baby er glad for at jeg endeligt spiser igen (dumme kvalme) så om det er feta eller whatever kan vel komme ud på ét?
Hvad tænker I om alle de "spiseregler"? Følger I dem slavisk eller kommer der feta eller roastbeef ned engang imellem også?
Synes bare lige jeg ville høre nogle andre meninger om det, uden at træde nogen over tærerne selvfølgeligt (:
Hej
Jeg går ind i uge 39 i morgen og sidder og glæder mig meget over, at jeg aldrig har hørt om mange af de kostanbefalinger du skriver om
Jeg har eksempelvis drukket rigtig meget friskpresset appelsinjuice, tror i hvert fald jeg har drukket 30 liter i de første 12 uger af graviditeten, jeg vidste ikke det var 'farligt' og min krop hungrede for vildt efter det. Feta har jeg heller aldrig hørt om som noget skadeligt og har spist det i samme mængder som jeg plejer. Sushi og rødt kød har jeg hørt om, at man skal være lidt opmærksom på, jeg har spist det som jeg ellers ville gøre, men har taget mine forholdsregler ved fx selv at lave sushien så jeg ved at fisken har været korrekt nedfrosset først eller ved at købe det hos en forhandler, som jeg har stor tillid til behandler råvarerne forsvarligt. Med hensyn til kød har vi fået røde grillbøffer en del gange under min graviditet, jeg har selv tilberedt det og sørget for at kødet var købt et godt sted og at det var friskt og af god kvalitet. Personligt synes jeg man skal passe på med ikke at blive hysterisk og gøre livet surt for sig selv, men jeg er også typen, der har fundet det okay at drikke et glas champagne til et brylup og et halvt glad hvidvin til en konfirmation. Jeg tror på at kroppen langt hen af vejen selv regulerer de fødevarer som man indtager, hvis der er noget man får madlede af, mener jeg, at man skal undgå det, og tilsvarende hvis der er noget man har helt vildt lyst til, tænker jeg, at det er noget kroppen har brug for. Jeg er selv mere opmærksom ift. parfumer, parabener og kemikalier end ift. mad, men det er meget meget individuelt hvordan folk prioriterer og for nogen er det rigtigt at gå meget op i fødevareindtaget, så hvor meget du ønsker at opprioritere din kost under graviditeten er jo helt og aldeles din egen beslutning
Mange hilsner fra Camilla.