1½ time om at falde i søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2012

AnneBJ

morethanperfect skriver:

Oscar gjorde PRÆCIS det samme i den alder .. Tror det er alderen

Før sov han når han blev lagt , der var ikke så meget pjat med ham , men ved 20 mdr. begyndte han på det der

Nu sover han igen som han plejer ..

Så er der håb forude  Tak!! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2012

AnneBJ

Monski skriver:

Nu har jeg ikke læst alle svar, men min søn gjorde præcis det samme da han var 20-24 måneder.
Det var helt vildt, vi prøvede også alt og intet virkede, det var virkelig hårdt.
Han har også altid haft en stort søvnbehov.

Herhjemme begyndte vi at gøre sådan at vi lagde ham, læste historie eller sang, snakkede lidt og så kysser vi godnat og spørger ham hvor vi skal kysse ham om 10 minutter, han vælger altid kinderne..
Efter ca. 10 minutter gør vi så det samme igen hvis han ikke sover.
Han sover altid indenfor 10-20 minutter nu og er tilbage på at sove 12 timer nat (bliver vækket) og ca 2 timer middag (bliver nogle gange vækket)
Så han har et enormt søvnbehov for en 3-årig

Vi har gjordt det sådan i et år nu og det har virkelig gjort så meget godt for os allesammen

Håber i kan bruge det

Tak for rådet, det var en sød ide jeg ikke har hørt om før! 

Anmeld

4. december 2012

AnneBJ

Pipkukkeren skriver:

Kære Anne

Det lyder som om i har prøvet rigtig meget og øv hvor er det bare træls når det ikke går godt med søvnen...

Aske har også brug for rigtig meget søvn og bliver også altid vækket om morgenen (kl. 7) og ofte også fra middagsluren i vuggestuen. Om aftenen putter vi senest kl. 19.00, ellers bliver han for træt. Vores putteritual er meget almindeligt, -vi tager nattøj på og børste tænder og går op på værelset hvor vi sidder i hans hyggekrog og læser en bog. Derefter slukker vi lyset sammen og han bliver puttet i sin seng og vi synger et par sange mens vi sidder ved siden af ham og holder i hånden. Efter sangene siger vi godnat og sov godt, Aske får et kys (gennem tremmerne ) og han vinker og siger godnat.

Vi går ikke op til ham med mindre han er virkelig ked af det og han kan godt få lov til at brokke sig et par minutter inden vi reagerer på det. (Ja, det er jo dig der i sin tid introducerede os for "Godnat og sov godt" metoden).  og den holder vi faktisk fast i!

Aske ligger også og kalder på moar og far og "miav", men det reagerer vi som oftest ikke på - kun hvis han virkelig er ked af det!

Som regel ligger kan og snakker i et kvarters tid, men falder ellers i søvn uden gråd i 9 ud af 10 dage. Enkelte dage bliver han ked og vi gentager "godnat og sov godt", hvorefter han faktisk stort set altid falder i søvn!

Han har haft en meget kort periode 4-5 dage hvor det tog op mod en time at falde i søvn, men der var vi faktisk lidt ekstra hårde og lod ham ligge længe og kalde/ græde inden vi gik ind til ham... Og når vi så gik ind til ham var det kun helt kort - tjekke om han havde sutten, ligge ham ned og putte dynen over ham og sige godnat og sov godt!

Herhjemme er sut nr. 2 i øvrigt et hit, dvs. en til munden og en i hånden... Det er kommet inden for den seneste måned, men det giver ham åbenbart en eller anden tryghed at have to

Ja, som sagt kunne jeg ikke ligefrem komme med de gyldne råd... Men jeg vil nok tilslutte mig det der med at man ikke skal gøre det til en vane at kigge ind alt for meget - det skal ikke blive en leg! Men det er jo en skidesvær balancegang, for de skal jo heller ikke ligge og være ulykkelige.

Jeg håber i får brudt den onde cirkel, så lillemanden kan få den søvn han har brug for!!

Line

Hov forresten... Ved ikke hvor meget krudt i r**ven din lille mand har det. Men herhjemme putter vi Aske i en sovepose (den fra Ikea) og så med en tynd dyne over. Det giver ham utrolig meget ro på at komme i posen og der er en verden til forskel i forhold til når han ikke er i posen! Måske det var et forsøg værd.. Aske elsker den i hvert fald - og den virker på flere måder (holder ham også varm når han smider dynen, som han ALTID gør)!

Tak for reminderen om metoden Egentlig har jeg haft svært ved at tackle det, fordi han bare jubler rundt inde i sengen, men "mor" og "far" er jo denne alders gråd, hvis man kan sige det sådan. Jeg har forsøgt at være lidt mere hård i dag (han er puttet) og de gange han er begyndt at græde har det max været 30 sekunder.. så jeg forstyrrer ham nok mere end jeg hjælper ham, ved at rende derind hele tiden... 

Soveposen er faktisk en god ide, han har rigtig meget krudt i røven og aldrig dyne på, men jeg ved ikke om det vil frustrere ham mere end berolige.. Det er i hvert fald noget jeg vil huske på, for det er da også relativt nemt at afprøve!

Tak for svaret, og hvor er det dejligt at høre at putningen går nemt og godt hos Jer! Det var vidst ved at være Jeres tur 

Anmeld

4. december 2012

AnneBJ

Lilje82 skriver:

Du har fået så mange svar allerede :-)

Her tager det også sin tid i perioder, går aldrig ind til ham igen før der er ro eller at han græde (som i rigtig ked af det og ikke bare pyller) og så bliver der som regel ro, da det åbenbart bliver for kedeligt, men går vi evt. derned, så bliver han først og fremmest ked af det og begynder at pyller, så det er vi holdt op med ;-)

Jeg tror også jeg har været for "blød".. I dag har jeg givet det lidt tid indne jeg gik derind (han er puttet) og han har pylret max 30 sekunder af gangen.. så jeg har sikkert forstyrret mere end beroliget når jeg er kommet susende... 

Tak! 

Anmeld

4. december 2012

Sofia

AnneBJ skriver:

Men hvordan viste i ham det? Ved ikke at reagere når han kaldte? Jeg kan tydeligt høre hvornår Felix "pjat-græder" og hvornår han virkelig er ked af det, så selvfølgelig er der også forskel på mine reaktioner.. 

Hmm jeg ved ikke, altså vi var konsekvente, lod ham være sur i mindst 5 min.. Inden vi gik ind. Og gik kun ind for at sige at han skulle sove og så ud igen. Det tog nogle aftener men fungerer rigtig godt nu og han får mere søvn ved det. Vi læser godnathistorie inde i stuen i sofaen og så når han skal lægges i seng går vi bare lige hurtigt ind og ud igen.

Anmeld

4. december 2012

AnneBJ

Sofia skriver:

Hmm jeg ved ikke, altså vi var konsekvente, lod ham være sur i mindst 5 min.. Inden vi gik ind. Og gik kun ind for at sige at han skulle sove og så ud igen. Det tog nogle aftener men fungerer rigtig godt nu og han får mere søvn ved det. Vi læser godnathistorie inde i stuen i sofaen og så når han skal lægges i seng går vi bare lige hurtigt ind og ud igen.

Det har jeg prøvet her til aften - efter 2 timer har han overgivet sig.. Men altså, igår tog det 3,5 så det er vel en slags fremskridt!

Anmeld

4. december 2012

Sofia

AnneBJ skriver:

Det har jeg prøvet her til aften - efter 2 timer har han overgivet sig.. Men altså, igår tog det 3,5 så det er vel en slags fremskridt!

Hehe, ja.. held og lykke med det

Anmeld

4. december 2012

Lilje82

AnneBJ skriver:

Jeg tror også jeg har været for "blød".. I dag har jeg givet det lidt tid indne jeg gik derind (han er puttet) og han har pylret max 30 sekunder af gangen.. så jeg har sikkert forstyrret mere end beroliget når jeg er kommet susende... 

Tak! 

Ja det er hårdt mens det står på!! Jeger sikker på, at det nok skal blive bedre for jer :-) 

Held og lykke med det i hvert fald 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.