AnneBJ skriver:
Jeg håber virkelig at nogen har et godt råd!!
Min søn er 20 mdr. Han har altid haft stort behov for at sove og været god til det. Det er han egentlig stadigvæk, han er bare meget længe om at falde i søvn.
Vi har intet ændret i vores putterutiner eller andet, men de sidste par måneder har han brugt 1-2 timer på at falde i søvn. Han er ikke ked af det, men ligger i sengen og snakker/synger/griner/klapper/kalder på sin far og jeg osv. Vi går altid derind når han kalder eller smågræder, men jeg har ikke indtryk af han er bange for noget/utryg!
Vi har forsøgt os med lys/ikke lys, åben dør/dør på klem, putte tidligt (kl. 18), puttet sent (kl. 20), været hos ham når han skulle falde i søvn (gav op efter 2 timer hvor han havde holdt fest i sengen hele tiden), givet lidt mad lige inden sengetid, rykket aftensmadstidspunkt, osv.
Han sover ca. 10 timer om natten og så 2-3 timer til middag. Hvis han sov mere om natten, ville jeg muligvis begrænse hans lur om dagen, men en dag som i dag sover han ikke endnu, (kl. er 20.30), og han skal op senest 6.45 imorgen. Dvs. jeg er nødt til at vække ham og han får ikke de timer han har brug for.
Er det bare helt normalt at det skal tage så lang tid? Han er tydeligt træt når vi putter ham, og vi har derfor forsøgt at putte ham tidligere, for at være sikker på han ikke er overtræt. Men uanset hvad vi gør, tager det megalang tid. Det er også uanset om det har været en begivenhedsrig dag eller ej, om han har været inde/ude, spist eller ej, osv.!
Please hjælp! Han er så træt, sur og uoplagt i løbet af dagen, som om han aldrig rigtig får sovet "nok"..
Kære Anne
Det lyder som om i har prøvet rigtig meget og øv hvor er det bare træls når det ikke går godt med søvnen...
Aske har også brug for rigtig meget søvn og bliver også altid vækket om morgenen (kl. 7) og ofte også fra middagsluren i vuggestuen. Om aftenen putter vi senest kl. 19.00, ellers bliver han for træt. Vores putteritual er meget almindeligt, -vi tager nattøj på og børste tænder og går op på værelset hvor vi sidder i hans hyggekrog og læser en bog. Derefter slukker vi lyset sammen og han bliver puttet i sin seng og vi synger et par sange mens vi sidder ved siden af ham og holder i hånden. Efter sangene siger vi godnat og sov godt, Aske får et kys (gennem tremmerne
) og han vinker og siger godnat.
Vi går ikke op til ham med mindre han er virkelig ked af det og han kan godt få lov til at brokke sig et par minutter inden vi reagerer på det. (Ja, det er jo dig der i sin tid introducerede os for "Godnat og sov godt" metoden).
og den holder vi faktisk fast i!
Aske ligger også og kalder på moar og far og "miav", men det reagerer vi som oftest ikke på - kun hvis han virkelig er ked af det!
Som regel ligger kan og snakker i et kvarters tid, men falder ellers i søvn uden gråd i 9 ud af 10 dage. Enkelte dage bliver han ked og vi gentager "godnat og sov godt", hvorefter han faktisk stort set altid falder i søvn!
Han har haft en meget kort periode 4-5 dage hvor det tog op mod en time at falde i søvn, men der var vi faktisk lidt ekstra hårde og lod ham ligge længe og kalde/ græde inden vi gik ind til ham... Og når vi så gik ind til ham var det kun helt kort - tjekke om han havde sutten, ligge ham ned og putte dynen over ham og sige godnat og sov godt!
Herhjemme er sut nr. 2 i øvrigt et hit, dvs. en til munden og en i hånden... Det er kommet inden for den seneste måned, men det giver ham åbenbart en eller anden tryghed at have to 
Ja, som sagt kunne jeg ikke ligefrem komme med de gyldne råd... Men jeg vil nok tilslutte mig det der med at man ikke skal gøre det til en vane at kigge ind alt for meget - det skal ikke blive en leg! Men det er jo en skidesvær balancegang, for de skal jo heller ikke ligge og være ulykkelige.
Jeg håber i får brudt den onde cirkel, så lillemanden kan få den søvn han har brug for!! 
Line
Hov forresten... Ved ikke hvor meget krudt i r**ven din lille mand har det. Men herhjemme putter vi Aske i en sovepose (den fra Ikea) og så med en tynd dyne over. Det giver ham utrolig meget ro på at komme i posen og der er en verden til forskel i forhold til når han ikke er i posen! Måske det var et forsøg værd.. Aske elsker den i hvert fald - og den virker på flere måder (holder ham også varm når han smider dynen, som han ALTID gør)!