Jeg håber virkelig at nogen har et godt råd!!
Min søn er 20 mdr. Han har altid haft stort behov for at sove og været god til det. Det er han egentlig stadigvæk, han er bare meget længe om at falde i søvn.
Vi har intet ændret i vores putterutiner eller andet, men de sidste par måneder har han brugt 1-2 timer på at falde i søvn. Han er ikke ked af det, men ligger i sengen og snakker/synger/griner/klapper/kalder på sin far og jeg osv. Vi går altid derind når han kalder eller smågræder, men jeg har ikke indtryk af han er bange for noget/utryg!
Vi har forsøgt os med lys/ikke lys, åben dør/dør på klem, putte tidligt (kl. 18), puttet sent (kl. 20), været hos ham når han skulle falde i søvn (gav op efter 2 timer hvor han havde holdt fest i sengen hele tiden), givet lidt mad lige inden sengetid, rykket aftensmadstidspunkt, osv.
Han sover ca. 10 timer om natten og så 2-3 timer til middag. Hvis han sov mere om natten, ville jeg muligvis begrænse hans lur om dagen, men en dag som i dag sover han ikke endnu, (kl. er 20.30), og han skal op senest 6.45 imorgen. Dvs. jeg er nødt til at vække ham og han får ikke de timer han har brug for.
Er det bare helt normalt at det skal tage så lang tid? Han er tydeligt træt når vi putter ham, og vi har derfor forsøgt at putte ham tidligere, for at være sikker på han ikke er overtræt. Men uanset hvad vi gør, tager det megalang tid. Det er også uanset om det har været en begivenhedsrig dag eller ej, om han har været inde/ude, spist eller ej, osv.!
Please hjælp! Han er så træt, sur og uoplagt i løbet af dagen, som om han aldrig rigtig får sovet "nok"..
Anmeld