Eksperthjælp: Er det godt for den sproglige udvikling at blive i dagpleje, eller skal mit barn i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.101 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. november 2012

Helle Hansen

"Er det godt for den sproglige udvikling at blive i dagpleje, eller skal mit barn i børnehave?"

Hej Helle

Jeg har en søn på knap 3, der er ørebarn, hans sprog er påvirket af hans mange øreproblemer, men i dag fungere de fint. Han er lidt bagud med sit sprog i forhold til udtale. Jeg er blevet anbefalet af dagplejen og dagplejepædagogen at han bør blive i dagplejen til han at 3 år og 7 måneder og først starte i børnehave efter sommerferien. Min mavefornemmelse og de jeg snakker med mener ikke det vil gavne hans sprog at gå sammen med små børn uden sprog så længe (for ikke at tale om hans alm. udvikling). Dagplejepædagogen mener at han vil få et stort nederlag hvis han starter i børnehaven når hans sprog ikke er så godt. Personligt synes jeg ikke det er så slemt, han siger sætninger på 4-5 år, kan tælle til 10, fortælle om sin dag i små sætninger. Han kan snakke ørene af en døv, han snakker og snakker og snakker og har så travlt med at fortælle, det virker bare som om han ikke har tid til at udtale ordene rigtigt, siger ofte ikke endelserne og forbogstaverne så kan være svær at forstå.

Mit spørgsmål til dig er altså, vil det ikke påvirke hans sprog positivt at komme blandt en masse børn med et godt sprog? Han er den bedste til at snakke i dagplejen, men også den ældste, der er 2 børn der er 2 og 4 mdr yngre som vil starte i børnehave før ham hvis han bliver til efter sommerferien.
Pt er jeg gået med til at han skal blive i dagplejen til 1. marts i stedet for 1. januar som han oprindeligt skulle starte. Han har fået en plads i en børnehave d. 1. marts og vil meget nødigt sige nej til den.

Hvad ville du (kun på baggrund af sprog) anbefale? At han skal blive i dagplejen til 3,7 år eller starte til marts?

Hilsen L

Helles svar

Kære L,

Tak for din mail. Dine tanker og bekymringer er helt reelle, og som du selv skriver, så er der både fordele og ulemper at tage højde for. Der ER børn, der starter i børnehave, som ikke har deres udtale på plads, og i mange tilfælde fungerer kommunikationen trods alt fint med de andre børn. Om din søn vil opleve nederlag ved at komme i børnehaven er svært at svare på, da det ikke kun afhænger af barnets sprog, men også dets personlighed og børnehavens måde at håndtere et barn med udtalevanskeligheder. Som du også selv nævner, så er sproget en ting, men der sker også en masse andet for børn, når de starter i børnehaven både i forhold til læring, men også i forhold til det sociale.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, om der har været en talepædagog i dagplejen og har lyttet til din søn, eller om det udelukkende er dagplejerens vurdering? Hvis der er en bekymring fra dagplejeren, så vil det være en god ide at få en talepædagogisk vurdering af din søn. Hun vil også kunne vejlede jer, dagplejeren og efterfølgende børnehaven i, hvordan de bedst muligt kan støtte din søn i hans sproglige udvikling.

Når det er sagt, så nævner du selv dine mavefornemmelse, og det er vigtigt at lytte efter den! Jeg hæfter mig desuden ved at i mange kommuner starter børnene i børnehave når de er 2,10 år, og du skriver at din søn evt skal blive i dagpleje til han er 3;7 år.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du mere end velkomment il at skrive igen.

Held og lykke med beslutningen,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.