Hej piger,
jeg ved godt, at der allerede findes 100 debatter om ligamentsmerter, men kan ikke finde en, der lige besvarer mit spørgsmål.
Jeg er begyndt at lidt rigtig meget af ligamentsmerter, og i disse dage er de så slemme, at jeg slet ikke kan finde ro - heller ikke om natten. Jeg bruger lang tid på at kejte rundt i sengen, og kan ikke finde en stilling, der er rar at ligge i i mere end 5-10 minutter af gangen. Dette medfører naturligvis at jeg er vågen rigtig mange gange om natten, så om dagen er jeg noget så træt - og med trætheden følger humørsvingninger og kvalme..
Ligamentsmerterne sidder primært under navlen, men trækker også om i lænden og i lårerne (sikkert som kompensation for aflastning af mavemusklerne). Indimellem får jeg stik i siderne, og disse stik kan være så voldsomme, at jeg bare må krumme mig sammen og vente til de er gået over..
Så piger HJÆLP - hvad kan mindske/lindre ligamentsmerter? Er ikke meget for at tage smertestillende medicin, da jeg så ikke kan lave andet i disse dage..
Nogle gode råd til de urolige nattetimer?
Når du skriver, at det trækker om i lænden osv så kommer jeg altså til at tænke på om der også kan være noget begyndende BL ind over, især fordi du også beskriver smerter under navlen og lårene. Er det symfyse smerter, for så kan det i alt fald være begyndende BL.
Det der med de der slemme stik og det med at krumme sig helt sammen af smerte det er til gengæld ligamentssmerter tror jeg og det er hæsligt når det er så slemt. Smertestillende hjælper ikke engang, for jeg har (pga jeg er kronisk smertepatient) spist Panodil i mine graviditeter og de tog ikke de der smerter.
For mig hjalp det at afspænde muskulaturen og der har jeg to øvelser som man skal lave flere gange dagligt og desuden kan lave når smerterne er værst for at tage toppen. Det tager gerne nogle dage før denne form for afspænding virkelig har effekt. Det er også vigtigt at huske på ikke at spænde i maven når du går omkring i dagligdagen. Slap af i muskulaturen.
1. Sid på alle 4 på en blød madras. Skyd ryg som en kat og lad maven være helt tung og hænge ned og slap totalt af i den. Svaj så i ryggen og lad stadig maven være heeeeeeelt tung. Gentag fx 10 gange og når du svajer i ryggen så hold stillingen lidt og lad maven "hænge" tungt.
2. Sid på alle 4 og lad din bagdel glide ned mod madrassen sådan at den kommer ned og røre ved hælene og maven glider ned mod lårerne og dine arme glider strakte frem foran hovedet og panden ligger i madrassen. Slap helt af i maven og hold denne stilling så længe det kan lade sig gøre.
Håber, at det kan hjælpe

Begge øvelser afslapper og løsner spændinger i mave og ryg og det lindrer helt enormt syntes jeg.