Er min praksisfortælling ok

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2012

Rixer

Skal der være en teoretisk begrundelse på hvorfor jeg gør som jeg gør ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2012

LMA

Rixer skriver:

Skal der være en teoretisk begrundelse på hvorfor jeg gør som jeg gør ??

Ja, du skal have en teoretisk begrundelse for din praksis, da det den, som er din faglige begrundelse for din handling.

Din praksisfortælling er ok.. Jeg ville nu ikke bruge ordet "ligestilling", men mere, at du går ned på hans niveau og er i øjenhøjde med ham, så han ikke bliver overvældet af dig.

Og så bryder jeg, personligt, ikke særlig meget om den der " Du må gerne holde sådan på battet, må jeg vise dig en anden måde at gøre det på, så slår du bedre til bolden”.. Altså, handlingen er der bestemt ikke noget i vejen med, men den tone jeg får ud igennem det du har skrevet synes jeg er lidt "nedladende", når jeg tænker på, at børnene er 10 år gamle (men det er MIN mening ).. Jeg ville måske have spurgt ham, om der måske var noget han kunne gøre anderledes, så han måske kunne slå bedre til bolden, så barnet også lærer at tænke selv omkring tingene - på den måde (og det samme i det du skriver) guider du barnet hen mod en positiv udvikliing..

Anmeld

26. november 2012

Rixer

Hvor skal den teoretiske begrundelse være ??

Indunder fortolkningen?

Jeg ved fra Berit baes teori at jeg har et ansvar for at institutionen ikke er ødelæggende og h er afhængig af den reaktion som han får fra mig altså at vores samspil i relationen er det middel han kan bruge til at skabe selvudvikling også for at opleve sig selv i sin verden

Er det sådannoget der skulle i fortolkningeng

Anmeld

26. november 2012

Rixer

Jeg prøver og lave en anden praksisfortælling

Anmeld

26. november 2012

Sildefisk

Hvor skal den teoretiske begrundelse være ??

Indunder fortolkningen?

Jeg ved fra Berit baes teori at jeg har et ansvar for at institutionen ikke er ødelæggende og h er afhængig af den reaktion som han får fra mig altså at vores samspil i relationen er det middel han kan bruge til at skabe selvudvikling også for at opleve sig selv i sin verden

Er det sådannoget der skulle i fortolkningeng

Du må ikke skrive at institutionen er ødelæggende, det er ikke en passende formulering, det er jo ikke institutionen der er ødelæggende men pædagogen, der kan enten begrænse barnet i dets selvforståelse og udvikling, ved ikke og møde det, der hvor det er eller via anerkendelse give den postive spejlning barnet har brug for, for at forstå sig selv som indvid.

Skriv det om og send det til mig, så kigger jeg det gerne igennem. Lige nu synes jeg selv du skal arbejde lidt mere med det, sorry for min ærlighed

Anmeld

26. november 2012

Sildefisk

Rixer skriver:

Jeg prøver og lave en anden praksisfortælling

Anmeld

26. november 2012

Rixer

Gør jeg med glædeligt.

Skal denteoretiske begrundelse være under fortolkning eller skal det slet ikke være indover praksis fortælling

Anmeld

26. november 2012

Rixer

1. INDLEDNING

M som vil tegne på sine ben.

2. ORIENTERING: Beskrivelse af situationens kontekst (Hvem, hvad, hvor og hvornår ...)

08/10/12. Kl. ca. 15, i Bøgeskov fritidsklub og ungdomsklub i det kreative rum, Jeg(24år), M (10år), N(10år). Vi er i det kreative rum for at tegne.

3. HANDLINGEN - En kort beskrivelse af hændelsesforløbet i situationen - Hvad skete der ?

Jeg sidder på stolen i Krea sammen med M og N. På bordet ligger der farveblyanter, tudser og papir. M sidder med en tuds i hånden. Jeg sidder og tegner en flot tegning i det. M siger: ”Nu vil jeg lave kryds i mit ben”. Jeg kigger på ham og siger: ” Du må da ikke tegne på dig selv”. og spørger efterfølgende om, ”hvorfor vil du tegne i dine ben M”. Jeg lytter aktivt og M kigger på mig og svarer:” Det gør min far også”. Jeg spørger efter hvorfor hans far gør det og får et svar som lyder: ”Jeg ved det ikke”. Hvis du skal lave et kryds i dine ben, er det så noget du skal huske særligt på? M svarer : ”Jeg vil huske og give N tæsk”. N som netop lige er taget hjem. ”Nåå!”. svarer jeg og spørger hvorfor vil du tæske N. Han svarer:” Det er fordi N driller min bror”. Jeg svarer : ”Det er sikkert bare for sjov”. Han nikker og siger ”ja”. Og vi smiler til sidst til hinanden.  

4. EVALUERING : Fortolkning af situationen.

Vi er sammen og vi laver noget kreativt. Jeg lytter aktivt til M, hvad han vil gøre og prøve og ændre min taktik til at han ikke skal tegne på sig selv. Jeg tænker hvad der vil ske hvis han vil tegne i sine ben og bagefter spørger jeg nysgerrigt efter hvorfor han vil gøre det. Han svarer mig at hans far også gør det men jeg holder sku igen, ved at spørge til hvorfor far gør det. Jeg spørger ikke efter hvad det er far skal huske på, når han tegner. M svarer at han ikke ved hvorfor far gør det, prøver jeg og hjælpe M på vej, ved at sige at det er noget særligt man skal huske på når man tegner. Jeg modtager et meget sjovt svar, at M vil give N tæsk fordi N driller hans bror. Jeg fik smilet indtrykket fordi de har det med at have det sjovt med hinanden, så må M give tilbage.  

5. RESULTAT : Hvad er konklusionen ?

Jeg fandt ud af at ved at han siger ”Jeg ved det ikke”. I forhold til mit spørgsmål, tror jeg at han reagerer på at jeg sagde at han ikke skulle tegne i sine ben. Jeg anerkender at der er en god grund til at tegne i benene, han får at vide det er OK og tegne på sig selv og på den måde går videre til at fortælle om at han vil tegne på sine ben. Vi smiler til hinanden og får et øjebliks billede ud af situationen, hvor jeg kan bekræfte at vi har noget sammen. Han ser med sit blik ind på virkeligheden og bliver glad. Det er en relation som jeg føler at jeg får meget ud af. Han får en bekræftelse på hans virkelighed altså hans oplevelse inden jeg henter mig selv ind. Hvis det var at jeg ikke gjorde det, så havde jeg aldrig oplevet det også blev M’s oplevelse ikke respekteret af mig.   

Anmeld

26. november 2012

Rixer

Jeg har læst om de 4 forholde fra BErit bae for 5. gang og jeg forstår stadig ikke hvordan jeg skal sige det her til eksamen, hvordan kan jeg overhovedet sætte teori ind i min praksisfortælling..

Da jeg ikke har forstået hvordan det hænger pædagogisk sammen i forhold til praksis..

Definitionsmagt ??

Pædagogen er i en særlig magtposition (hvordan i forhold til praksis)

Pædagogen definerer og forvalter det pædagogiske rum (hvordan i forhold til praksis)

Selvoplevelse og selvudvikling

Børn er ofte afhæninge af de reaktioner som der får af pædagoger, samspillet i relationen er den ressource de skal bruge til at skabe selvudvikling (hvordan )

Anerkendelse er at jeg ser dig som et individ med rettigheder, integritet og seperat identitet

at jeg giver dig ret til dine oplevelser og erfaringer

at jeg ikke er som dig men føler og forstår som dig men respekter dit synspunkt , at det er dig der er ekspert på din egen oplevelse

Berit baes anerkendende væremåde De 4 forholde

1. Forståelse

Hvordan kan jeg skrive det her ind i min praksisfortælling??

Jeg har set dig

Er det t man bestræber efter at sætte sig ind i den andens mening med sine handlinger

Jeg forsøger at forstå dig

2. Bekræftelse

Kommunikere tilbage til den anden

Jeg ser og hører dig og bekræfter at din oplevelse af situation er gyldig for dig

3. Åbenhed

Jeg må kunne stille mig åben overfor den anden, det som den anden ønsker og inddrage i samspillet

4. Afgrænsethed

Selvrefleksion,

Jeg må have et blik på mig selv, hvorfor gør jeg som jeg gør, hvem er jeg ? hvor er jeg henne i det her ??

Rumlige og trange mønstre

Hvor henne i min praksisfortælling kan jeg inddrage Berit Baes 4 forholde + definitionsmagt og rumlige og trange mønstre ??

hvordan gør jeg ?? Jeg har virkelig brug for jeres hjælp

Anmeld

27. november 2012

Rixer

Hvis jeg siger til Theis, vil du ikke være sød og lade være med at ødelægge det bat, de er altså dyre og de har det hellere ikke godt af det Og han siger: Det skal jeg nok lade være med (nikker til mig).. Jeg svarer: Det er i orden Theis, godt Theis

Her giver jeg handlevejledning til Theis og har en definitionsmagt i det jeg som pædagog er i en særlig magtposition ? Noget jeg har forstået forkert.
Theis er afhængig af hvordan jeg reagere altså samspillet i relationen er den ressource han bruger til at skabe selvudvikling og selvforståelse for at det er forkert det han gør.

Berit Baes 4 forholdsmåder på anerkendelse:

1. Forståelse
Jeg ser ham og ødelægge battet og fortæller ham at han skal lade være med det, med at være spørgende. Han forstår mig og jeg forstår ham.

2. Bekræftelse
Jeg ser ham og ødelægge battet og jeg kommunikere tilbage til ham med at sige det er i orden. Det er her jeg ser og hører ham og agere og bekræfter hans oplevelse af situationen.

3. Åbenhed
Jeg stiller mig åben overfor ham ved at indlede med at være spørgende "om han vil være sød og lad være med at ødelægge battet" og kommer med et argument for hvorfor han skal lade være, hvilket han forstår.

4. Afgrænsethed
Selvrefleksion, for jeg ved fra Berit baes 4 forholde gjorde jeg det rigtigt, som jeg gjorde for, at være anerkendende også for at stoppe det Theis havde gang i,  det er vigtigt i forhold til selvudvikling af det er her jeg ser, lytter, forstår og agere på en handlevejledende måde til at være anerkendende, det er ligeså vigtigt at han også forstår og lytter til det jeg siger til ham, at han tillader sig at blive påvirket. Jeg har et blik på mig selv og min oplevelse var ikke særlig positiv, men alligevel holdte jeg igen med at give noget positiv handlevejledninger til ham og derfor bør jeg gør noget ved det i en fart, før vi fik ødelagte bat.

Rummelig mønstre:
Nærhed, jeg ser ham og gør det, og vores snak, er rimelig tæt og nær,  hvilket jeg ikke accepter og har en magtposition forhold til det han er ved at lave. Jeg kigger på ham og han kigger på mig når vi taler sammen.

Lytter: Han lytter til mig, og stopper det.

Henter sig selv ind: Det blev jeg nød til for at kunne stoppe ham med at ødelægge battet.

Han lader sig påvirke i det jeg taler til ham sådan han er bevidst om hvad han har gjort der er forkert ? Og det har udviklet ham til at se tingene fra sin egen verden og at han til næste gang lader være med at ødelægge battet.

Er det sådan jeg skal bruge begreberne fra Berit Bae og skal det under fortlkning inunder min praksisfortælling ??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.