de der sukkerpaste kager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2009

linemus

cmks2007 skriver:

Ja, man bliver helt optaget af det - jeg har sendt 3-4 kager videre til min dagplejemor og hendes gruppe, når de holdt legestue, bare for at få afløb for den "kreative" trang, men samtidig undgå alt for mange deller om maven
Sjovt nok brokker hun (DP) sig ikke.

Har holdt lidt pause fra det, men har fødselsdag snart, så der skal laves en til både job og gæster - og så har Caroline jo også snart fødselsdag, hvor både DP og to hold gæster skal bespises Måske man skulle gå i træning og lave en øvekage?

Ja, vi har også en masse fødselsdage de næste måneder, så jeg må hellere i gang med at øve. En øvekage lyder rigtig godt (eller ti...)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Det der MMF, som man kan lave hjemme og som kan erstatte sugarpasten (som i øvrigt skulle være endnu sødere - ved ikke jvordan det lige kan lade sig gøre) laves på følgende måde:

Ingredienser:
Ca. 20 marsh mellows (SKAL være de rigtige marsh mellows, fås bl.a. i netto i sådan en gennemsigtig pose tol 12-14 kr.)
Flormelis (efter behov, men ca. 1 pakke)
1½-2 spsk olie (uden smag)
1½-2 spsk vand.

Vand, olie og skumfiduser ligges i en skål, og smeltes i mikro´en. Giv det maks 15 sekunder ad gangen og rør rundt i massen efter hver omgang (ved længere tid futter skumfidusserne af - taler af erfaring).

Når skufiduserne er helt smeltet begynder man at hælde flormelis i, mens man rører. Skal den farves med frugtfarve, hælder man den i nu - husk den bliver lysere, når flormelisen er æltet i. På et tidspunkt bliver massen så tung, at man må have den ud på bordet og ælte den som en bolledej. Husk masser af flormelis på bordet, da det KLISTRER! Bliv ved med at ælte flormelis i, indtil den ikke klistrer mere - det er et bedømmelses spørgsmål. Bruger man pastafarve, æltes det i nu.

Nu kan man så enten opbevare den i køleskab til man skal bruge den (i en pose) eller bruge den med det samme. 

Når den skal bruges, finder jeg det nemmest at rulle ud med en kagerulle på et stykke bagepapir strøet med flormelis - så kan man lige vende bagepapiret over kagen og forsigtigt trække det af. Hvis MMF´en har ligget i køleskab, skal den lige have 5-10 sek i mikro, så den er smidig igen. 

Blev det mere forståeligt?

Mht. iglo kagen er den bagt i alm. form og lagt sammen i en skål, og trukket natten over - derefter er den beklædt med sugarpaste/MMF og pyntet. Den er ret nem at lave faktisk. Min veninde lavede den som hendes 2. eller 3. kage og figurerne er også ret nemme at gå til - tænk på alt det man lavede med modellervoks som barn.  

Anmeld

10. juni 2009

linemus

Ha, nu bliver jeg lige nødt til at smide en billedserie. Manden min er nemlig temmelig eksperimenterende på et børneagtigt niveau, så her er hvad han fik ud af en pose skumfiduser.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

10. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Hahahahaha, det er godt klaret - og lige præcis derfor man skal give dem kort tid og røre i dem - et godt råd fra en, der har stået med cirka samme scenarie, og hvor der stadig var ild i dem
2. gang gik det lidt bedre, men fondanten smagte af grillede skumfidusser - først 3. gang lykkedes det...

Men okay, første gang jeg kogte æblemos til Caroline, ødelagde jeg en gryde... der var jo ingen der havde fortalt mig, at æblerne IKKE nødvendigvis skulle koge ud...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.