"Pangasius og sunde fisk"
Hej Rebecca.
Jeg sad i dag og kiggede på opskrifter til tilberedning af pangasius filet, da jeg havde planlagt vi skulle have det og spise i aften.
Jeg stødte så på en artikel fra madforlivet.com, om at pangasius er rigtig usundt og fuld med kemikalier fra der, hvor de opdrættes.
-ved du om det passer?
Elsker nemlig pangasiusfilet og det er storset altid den fisk vi spiser her hjemme.
Rebeccas svar
Kære
Ja, det er desværre fuldstændig rigtigt. Pangasius er ikke nogen sund fisk. Den opdrættes usundt og miljøbelastende samt under dårlige forhold for de mennesker, som arbejder i produktionen. Den fodres primært med sojaprotein (GMO) og plantefedt og er derfor, i min verden, nærmest ikke at betragte som en ”fisk” rent ernæringsmæssigt – der er ikke mange (om nogen overhovedet?) af de sunde omega-3 fedtsyrer.
Min anbefaling omkring fisk er at spise dem, som hverken er belastede af miljøgifte eller truede af overfiskeri. På dén konto ryger en masse velkendte fisk. Til gengæld er der mange andre, som er okay at spise, og vi bor jo heldigvis i et land, hvor det er muligt at få et hav(!) af friske fisk hele tiden.
Du kan se min ”Fiskehitliste” her.
http://rebeccapersson.com/2010/11/gaa-rent-i-fisk/ Deruodver anbefaler jeg at supplere med omega-3 af høj kvalitet. Jeg anbefaler firmaet Nordic Naturals produkter (og nej, jeg får INGEN procenter). Deres produkter er a høj kvalitet, ikke harske, koncentrerede og oprensede for miljøgifte. Det betyder også, at man ikke får de der klamme makrelbøvser af dem.
Jeg håber, at du kan finde gode alternativer til pangasiusen!
KH Rebecca - rebeccapersson.com
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com
Anmeld