Matematik-genier.... Eller bare nogen der kan regne lidt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.039 visninger
20 svar
0 synes godt om
2. juni 2009

Mikkelmusen

Jeg har åbenbart tabt noget af min hjerne et sted, for jeg kan bare slet ikke regne den her ud. 

Vi har købt stjerner til Filucas loft, og der er så 100 stk stjerner og én lille bitte plade klister til.

Det er jo nærmest umuligt at få det til at række til alle 100 stjerner, men jeg prøvede at regne på det. Altså pladen er 6 cm x 4,5 cm. Og det har jeg så regnet ud bliver 27 cm². Og delt med 100 stykker bliver det så 2,7 mm² ... Men hvordan finder jeg så ud af hvor store siderne hver især skal være?

Det vil sikkert være fysisk umuligt at klippe eller skære så små stykker, men nu irriterer det mig sgu... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2009

linemus

Hm, er det ikke bare kvadratroden af 2,7 mm2, så har du hver sides længde?

Men det er godt nok noget bette pullerværk 

Anmeld

2. juni 2009

Mikkelmusen

linemus skriver:

Hm, er det ikke bare kvadratroden af 2,7 mm2, så har du hver sides længde?

Men det er godt nok noget bette pullerværk 

Jo altså det tænkte jeg også lige da jeg havde sendt indlægget, men jeg kan ikke finde en kvadratrods-tegn på min lommeregner herpå pc'en...

Anmeld

2. juni 2009

linemus

Mikkelmusen skriver:

Jo altså det tænkte jeg også lige da jeg havde sendt indlægget, men jeg kan ikke finde en kvadratrods-tegn på min lommeregner herpå pc'en...

Heller ikke mig

Anmeld

2. juni 2009

linemus

Altså, hvis man laver cm om til mm fra starten af, så får jeg det til at blive 27 mm2 pr. stk.

Og så bliver hver side 5,2 mm.

www.calculator.com/

Anmeld

2. juni 2009

Plysbjørnen

kan du bruge noget i stil med 1,63 mm plus det løse...

Anmeld

2. juni 2009

linemus

Nu er jeg ikke helt sikker mere, for hvis man gør det på følgende måde, får jeg et andet resultat... Bedøm selv:

Hvis pladen er 6 cm x 4,5 cm, og der skal være 100 stykker, så skal pladen deles op i 10x10. Dvs. hvert stykke skal være 0,6 mm x 0,45 mm.

Hvad er så rigtigt? Er noget af det rigtigt?

Anmeld

2. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Sad lige for sjov og prøvede at kænkke den uden kvadratrodstegnet, og hvis man ganger 1,643 med 1,643 får man 2,699449 - men det er virkelig småtterier til at skære ud det er dælme ikke meget de har givet med - hvad med at købe sådan nogle selvklæbende fotohjørner i Bog & Ide? de klistre på begge sider, og måler ca. 7-8 mm på hver led. Tror de koster ca. 25 kr. for 500 stk.

Anmeld

2. juni 2009

Mikkelmusen

linemus skriver:

Nu er jeg ikke helt sikker mere, for hvis man gør det på følgende måde, får jeg et andet resultat... Bedøm selv:

Hvis pladen er 6 cm x 4,5 cm, og der skal være 100 stykker, så skal pladen deles op i 10x10. Dvs. hvert stykke skal være 0,6 mm x 0,45 mm.

Hvad er så rigtigt? Er noget af det rigtigt?

Jeg har regnet ud at hvis jeg laver dem 5 mm på hver side, så får jeg 108 stykker. Du havde ret i de 5,2.. eller 5,1XXX. Så jeg bruger nok bare den måde. Jeg ved ikke hvordan det andet resultat kommer frem, men jeg har målt den og talt halve centimeter og det giver 9 på den ene led og 12 på den anden... Logisk nok når siderne er 6 og 4,5.

Men i princippet kunne man nok gøre som du siger, men 6mm*4,5mm pr. stk.

Anmeld

2. juni 2009

Mikkelmusen

cmks2007 skriver:

Sad lige for sjov og prøvede at kænkke den uden kvadratrodstegnet, og hvis man ganger 1,643 med 1,643 får man 2,699449 - men det er virkelig småtterier til at skære ud det er dælme ikke meget de har givet med - hvad med at købe sådan nogle selvklæbende fotohjørner i Bog & Ide? de klistre på begge sider, og måler ca. 7-8 mm på hver led. Tror de koster ca. 25 kr. for 500 stk.

Jeg kan ikke forstå du får samme resultat som jeg fik i første omgang, for når jeg regner det hele ud i mm, så bliver det noget andet?!

Men jeg kom frem til at jeg kan lave dem 5mmx5mm og så bliver der 108 stykker. Så det går nok. Ellers tak for tippet. Det må jeg huske til en anden gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.