Hvorfor 40 dage når det egentlig kun er 38??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.431 visninger
13 svar
0 synes godt om
30. oktober 2012

Carolinemama

En graviditet varer cirka 40 uger. Dog er man kun gravid i 38 uger, da uge 1 og 2 er starten på din cyklus. Befrugtningen sker i uge 3, hvor du har din ægløsning. Det er kun, når du har ægløsning, at du kan blive gravid.

Hehe det kan godt være jeg spørger meget dumt, men hvorfor vare en graviditet i 40 uger hvis man egentlig kun er gravid i 38??

ALTSÅ? hvornår svømmer sædsællen ind i ægget og befrugter og dermed- gravid!!

Jeg har Termin d. 12/3-13

Tror nok min sidste mens var omkring d. 5-6 juni 12
Husker det ikke helt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2012

Skouboe

Den varer 40 uger fordi du ikke ved hvornår ægget bliver befrugtet, så det er ret upraktisk at regne far den dato. Til gengæld har de fleste kvinder nogenlunde styr på hvornår de havde deres sidste mens.. derfor tæller man 40 uger.

Anmeld

30. oktober 2012

Carolinemama

Hvis man så har fuldstændig styr på sin sidste mens så ved man at der går to uger, så er der ægløsning  
Og fra æg løsningens første dag kan du regne 38 uger frem og have sin termins dato.. 

Anmeld

30. oktober 2012

Team Putte

Carolinemama skriver:

Hvis man så har fuldstændig styr på sin sidste mens så ved man at der går to uger, så er der ægløsning  
Og fra æg løsningens første dag kan du regne 38 uger frem og have sin termins dato.. 

Nogle har ægløsning før og andre senere

Anmeld

30. oktober 2012

LMX

Fordi uge 1 og 2 er en del af din cyklus og derfor regner man dem med.

Mange kan ikke forstå hvorfor og bliver direkte irriterede når de ved præcis hvornår de er blevet gravide.

Men nu er det altså sådan man regner det ud og så må man jo finde sig i det

Anmeld

30. oktober 2012

Carolinemama

Hehe det giver bare ikke rigtig mening når man alligevel ikke er gravid i de to uger ?

Men jeg tror jeg forstår nu ;D hehe.

Hvis man ikke er klar over sin præcise ægløsnings dage så regner man bare fra første mens dag selvom man egentlig ikke er gravid endnu.  

Anmeld

30. oktober 2012

Valle81

Selvom man ved hvornår man har ægløsning, så vides det jo ikke hvornår ægget befrugtes, sæden kan overleve i mere end 72 timer, og ægget alter jo nødvendigvis ikke befrugtet i det øjeblik det bliver løsnet.

Og nogle har ægløsning få dage efter mens, andre lige inden mens og for at gøre det nemmere og ensartet for alle er det 40 uger fra sidste mens 1. Dag

Den endelige termin bliver så sat til nf-skanning

Anmeld

30. oktober 2012

Annette A

Kan godt forstå din undren. Selv har jeg haft min undren med at man siger man er gravid i 9 mdr, når det jo teknisk ses ud fra de 40 uger og man dermed er gravid i 10 mdr. Ved godt at man har 9 mdr fra man opdager det ca. men alligevel. For hvornår er man så i 9 måned og hvis man siger man er i 9 måned og der stadig er 4 uger til ens termin, så tror folk jo man føder lige om lidt. Synes faktisk det er lidt forvirrende, men kan da godt forstå at det er mest hensigtsmæssigt at regne fra sidste mens, så det giver den mest præcise beregning.

Anmeld

30. oktober 2012

Carolinemama

Når man så har været til Nf scanning og fået sin endelige termins dato så regner man 38 uger tilbage og har den præcise befrugtnings dato ? altså den dag man bliver gravid og sædsællen forbindes med ægget og dermed bliver et lille foster 

Anmeld

30. oktober 2012

Taco78

Profilbillede for Taco78

Hehe det giver bare ikke rigtig mening når man alligevel ikke er gravid i de to uger ?

Men jeg tror jeg forstår nu ;D hehe.

Hvis man ikke er klar over sin præcise ægløsnings dage så regner man bare fra første mens dag selvom man egentlig ikke er gravid endnu.  

Tja, man kunne også spørge - hvorfor har man overhovedet en terminsdato, når man jo som regel ofte føder en anden dag...  Men man skal jo have nogle parametre at beregne ud fra 

/ Taco78 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.