nogen der kender til Mola?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2012

NNGG

man ved ikke særlig meget om det... nok derfor jeg få flere ting afvide 

Hvidovre Hospital siger dette:

Dette er ment som en kort gennemgang af de spørgsmål, der oftest melder sig ved diagnosen mola.

Mola er en graviditet, hvor moderkagens forgreninger er udspilede af væske, så de ses som blærer. Ved komplet mola er hele moderkagen forandret. Ved partiel mola, delvis omdannelse af moderkagen, ses både blærer og normale områder.

Forandringen er nært forbundet med fejl i arvemassen, i kromosomerne. Ved komplet mola indgår æggets kromosomer ikke i graviditeten. Cellerne har det normale antal kromosomer, 46, men kun fra manden. Ved partiel mola deler et æg med normalt kromosomtal sig efter samtidig befrugtning med 2 spermier, ikke som normalt kun 1 spermie. Cellerne får således alt for mange kromosomer, 69.

Ved komplet mola uden kvindelige kromosomer kan der slet ikke udvikles et fosteranlæg. Graviditeten består kun af moderkagen. Ved partiel mola forstyrres fosterudviklingen af det fordoblede antal mandlige kromosomer. Udviklingen standser ofte helt i de allerførste uger. Hvis fostret er levende, er det altid misdannet og kan aldrig overleve.

Graviditetsprøven reagerer på et hormon (HCG), der laves i moderkagen. En positiv prøve viser kun, at der er levende moderkageceller. Den siger ikke om der er, eller har været, et foster.

Der er ikke hos hverken manden eller kvinden fundet kromosomfejl, der kan forbindes med mola. Hverken ved komplet eller partiel mola kendes forhold, der før eller under graviditeten, kan forklare fremkomsten af "tomme" æg eller befrugtning med flere spermier.

I Danmark i ca. 1 af 1300 graviditeter. Oftere i visse andre lande.

Udsugning og udskrabning af livmoderen i fuld bedøvelse.

Lettere, delvis opblæring af moderkagen ses også ved andre kromosomfejl i graviditeten, uden sammenhæng med mola. Forskellene mellem komplet og partiel mola kan selv efter mikroskopisk undersøgelse være ganske små. Derfor kan der i enkelte tilfælde være tvivl om den præcise diagnose.

Kromosomanalyse af moderkagen kan støtte den mikroskopiske diagnose. Cellerne skal dog behandles straks efter aborten og det er ikke en rutineundersøgelse.

Delvis blæredannelse i en moderkage opfattes som partial mola. Partiel mola med kendetegn fra komplet mola opfattes som komplet mola.

Ved en almindelig abort afstødes eller nedbrydes rester af moderkagevævet indenfor få uger. Efter mola kan denne proces gå i stå og man kan se nyvækst af moderkagecellerne. Moderkagevæv er ved mola, som ved en normal graviditet, programmeret til at vokse ind i livmoderens væg. Molaceller har dog en tendens til at trænge dybere ned med risiko for gentagen blødning. I ca. 90% af normale graviditeter findes celler fra moderkagen i kvindens blod, hvor de kommer ind via moderkagestedet i livmoderen. De standses i lungekredsløbet og nedbrydes uden at give symptomer. Ved Mola kan det være sværere at nedbryde disse celler, der i enkelte tilfælde endog kan dele sig selvom de er uden for livmoderen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2012

NNGG

kriknu skriver:

Jeg kender godt nok ikke noget til det, men det lyder godt nok ikke rart - jeg håber du har det okay trods alt! 

tusind tak :-)

Anmeld

23. oktober 2012

bøllen

sagen er den... ja, jeg kan næsten ikke tro det. Jeg har haft en molagraviditet.

det rammer kun 80 dansker om året og det bliver aldrig til et levedygtigt barn. Faktisk dør de fleste fostre inden uge 12. Men.. til NF-scanning så alt fint ud.. 8 uger senere kunne de så til MD se at vores barn havde en masse misdannelser. 

Jeg blev derfor indlagt på gyn. afd. hvor jeg aborterede hende.

senere har det vist sig at det var en graviditet med partiel mola. Overlægen på sygehuset sagde at hun ALDRIG havde set et tilfælde, hvor barnet lever så længe. 

jeg føler mig forvirret, ikke ordenligt informeret omkring sygedommen. Faktisk har jeg fået flere ting afvide. Nogle mener at jeg har 6 mdr's 'karantæne' inden jeg må blive gravid igen. Andre siger at jeg bare skal have 3 negative test i træk.

Mit HCG tal lå på 5, 8 uger efter fødslen, det sidste 2 gange test har været negative - på 3 og 2. 

så ifølge den ene påstand om at man bare skal have 3 negative tests, så mangler jeg jo kun én inden jeg må gå igang med projekt baby.

men.. jeg vil gerne høre hvad I har fået afvide jer der har prøvet det? Er der nogen, der ved noget om mola? jeg søger al information   

håber I kan gøre mig klogere.

Fandt lige mine papirer fra dengang.

min var partiel mola, og der står kræver kontrol i halvt år.

blodprøver ugentligt , senere hver 14 dag. Og efter tallet er 0 månedlige krontrol i 1/2 år.

Anmeld

23. oktober 2012

NNGG

Tusind tak for svar

Anmeld

23. oktober 2012

Miss Kat

NNGG skriver:

man ved ikke særlig meget om det... nok derfor jeg få flere ting afvide 

Hvidovre Hospital siger dette:

Dette er ment som en kort gennemgang af de spørgsmål, der oftest melder sig ved diagnosen mola.

Mola er en graviditet, hvor moderkagens forgreninger er udspilede af væske, så de ses som blærer. Ved komplet mola er hele moderkagen forandret. Ved partiel mola, delvis omdannelse af moderkagen, ses både blærer og normale områder.

Forandringen er nært forbundet med fejl i arvemassen, i kromosomerne. Ved komplet mola indgår æggets kromosomer ikke i graviditeten. Cellerne har det normale antal kromosomer, 46, men kun fra manden. Ved partiel mola deler et æg med normalt kromosomtal sig efter samtidig befrugtning med 2 spermier, ikke som normalt kun 1 spermie. Cellerne får således alt for mange kromosomer, 69.

Ved komplet mola uden kvindelige kromosomer kan der slet ikke udvikles et fosteranlæg. Graviditeten består kun af moderkagen. Ved partiel mola forstyrres fosterudviklingen af det fordoblede antal mandlige kromosomer. Udviklingen standser ofte helt i de allerførste uger. Hvis fostret er levende, er det altid misdannet og kan aldrig overleve.

Graviditetsprøven reagerer på et hormon (HCG), der laves i moderkagen. En positiv prøve viser kun, at der er levende moderkageceller. Den siger ikke om der er, eller har været, et foster.

Der er ikke hos hverken manden eller kvinden fundet kromosomfejl, der kan forbindes med mola. Hverken ved komplet eller partiel mola kendes forhold, der før eller under graviditeten, kan forklare fremkomsten af "tomme" æg eller befrugtning med flere spermier.

I Danmark i ca. 1 af 1300 graviditeter. Oftere i visse andre lande.

Udsugning og udskrabning af livmoderen i fuld bedøvelse.

Lettere, delvis opblæring af moderkagen ses også ved andre kromosomfejl i graviditeten, uden sammenhæng med mola. Forskellene mellem komplet og partiel mola kan selv efter mikroskopisk undersøgelse være ganske små. Derfor kan der i enkelte tilfælde være tvivl om den præcise diagnose.

Kromosomanalyse af moderkagen kan støtte den mikroskopiske diagnose. Cellerne skal dog behandles straks efter aborten og det er ikke en rutineundersøgelse.

Delvis blæredannelse i en moderkage opfattes som partial mola. Partiel mola med kendetegn fra komplet mola opfattes som komplet mola.

Ved en almindelig abort afstødes eller nedbrydes rester af moderkagevævet indenfor få uger. Efter mola kan denne proces gå i stå og man kan se nyvækst af moderkagecellerne. Moderkagevæv er ved mola, som ved en normal graviditet, programmeret til at vokse ind i livmoderens væg. Molaceller har dog en tendens til at trænge dybere ned med risiko for gentagen blødning. I ca. 90% af normale graviditeter findes celler fra moderkagen i kvindens blod, hvor de kommer ind via moderkagestedet i livmoderen. De standses i lungekredsløbet og nedbrydes uden at give symptomer. Ved Mola kan det være sværere at nedbryde disse celler, der i enkelte tilfælde endog kan dele sig selvom de er uden for livmoderen.

Okay så forstår jeg det bedre. Tak for uddybning.

Anmeld

30. oktober 2012

Fiebaby

Jeg har selv lige været udsat for en partiel mola. 

Ved NF sidst i september var fosteret gået til grunde, til trods for at vi havde set hjerteblink ved scanning i uge 9. Til at begynde med fik vi af vide, at jeg havde haft en MA, og fik tid til udskrabning. 4 uger efter udskrabningen fik jeg så besked om, at det havde været en partiel mola, og jeg skal derfor have taget blodprøver en gang om ugen i tre uger.

Har du fået taget blodprøver, og hvordan ser dine tal ud?

Umiddelbart fik jeg af vide af lægen, at hvis hcg faldt som det skal indenfor de tre uger, så må vi gerne gå igang med at prøve igen. Men måske jeg har misforstået noget - hvad har du fået af information?

Anmeld

30. oktober 2012

Fiebaby

Hov, læste lige dit første indlæg igen, og kan se du har fået taget blodprøver - de så da fine ud Dejligt, hvis du allerede må komme igang igen inden for kort tid. 

Jeg håber mine blodprøver bliver lige så gode. Mit første hcg-tal var 12, 4 uger efter udskrabning, så nu skal de næste bare falde!

Anmeld

31. oktober 2012

Oliver,Troia&Wictor

sender en

Anmeld

31. oktober 2012

sandramor

Jeg havde selv en partiel mola for 2 år siden.... Jeg begyndte at bløde i uge 9 og fik at vide at fosteret var gået til....
Jeg fik en udskrabning og senere fik jeg at vide at det havde været en partiel mola..... Mine tal faldt ret hurtigt til under 2.... Men fik stadig at vide at vi IKKE måtte blive gravide inden et halvt år da tallene pludselig kan stige igen så er den jo helt gal og det kan jo i værste tilfælde ende i en 100% heldbredelig kræft form.... Så det er ret vigtigt du ikke blir gravid inden det halve år er gået....
Men det er altså ikke rigtigt som en skriver at har man først haft en mola så er man i stor risiko for at det sker igen... Ja chancen er større men mener at det kun er set en eneste gang herhjemme at en kvinde oplever det to gange.....
Så det må du ihvertfald ikke bekymre dig om... Jeg har været gravid 2 gange efter den gang.... Og ingen mola og en skøn skøn datter på snart 7 mdr :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.