Om at fortælle om graviditeten til bonusbørnene og ex-konen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.169 visninger
10 svar
0 synes godt om
14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg er gravid Skal til NF i den kommede uge - og kæresten og jeg har besluttet, at graviditeten først efter NF skal offetliggøres (hvis det går godt).

Glæder mig til at kunne tale mere åbent om det og dele glæden med andre end kæresten, sevom det er hyggeligt at dele "den store hemmelighed" med ham. Man kan endnu ikke se det på mig, så jeg kan sagtens skjule det lidt endnu.

Min kæreste har to store børn (snart 12 og 15) fra et tidligere ægteskab og en frustreret og bitter ex-kone. Det er ca 4½ år siden skilsmissen og jeg har været en del af billedet siden de gik fra hinanden.

I begyndelse var børnene mest hos os, men de er søgt mere og mere over til deres mor, jo ældre de er blevet.

Det yngste barn kommer nu kun her hveranden weekend og det ældste endnu mere sjældent (ikke efter vores ønske!). Ex-konen og jeg har fornylig skrevet en masse mails frem og tilbage - og hun er tydeligvis bitter og vred. Hun føler sig svigtet og alene om børnene, da de helst vil være hos hende. Det er selvfølgelig meget komplekst og jeg oplever at min kæreste virkelig gerne vil sine store børn og vil gøre alt for at de får lyst til mere samvær med ham/os. Hvilket jeg støtter op om.

Ex-konen var enig i skilsmissen (som efter hvad jeg har fået fortalt var under opsejling i flere år) - men hun er dybt utilfreds over at hendes ex-mand er glad sammen med en ny (mig). Hun har direkte sagt dette - og brokker sig også jævnligt over fortiden - hun klager ofte over alt muligt min kæreste gør og har gjort galt - også når børnene hører på det. Og vi kan høre at hun fremstiller ham som en meget fraværende og ligeglad far overfor børnene, fx når børnene fortæller hvad hun har sagt om fortiden - så er min kæreste ofte nødt ti at "virkelighedskorrigere" dem - og fortælle om sine minder om alt det de har lavet sammen og alle de gange han har været alene med dem/trøstet dem osv.

Børnene har været/er rigtig glade for mig - og jeg har prioriteret dem højt - også været meget opmærksom på at give dem mulighed for alenetid med deres far m.m. Min oplevelse er at børnene jævnligt føler sig i en loyalitetskonflikt, når de hygger sig sammen med deres far og/eller os - at de får dårlig samvittighed overfor deres mor - som "belønner" dem, når de vælger hende til. Og p det seneste tager de mere og mere afstand til mig, det er jeg ked af, men prøver at accepterer og stadig vise dem interesse.

Men nu er jeg jo så gravid - og er nu begyndt at spekulere meget over, hvordan det kommer til at gå, når vi fortæller det til børnene (og dermed inddirekte til deres mor).

Jeg er sikker på, at ex-konen vil se rødt og blive rasende på min kæreste. Hun har direkte sagt, at hun har skaffet en hundehvalp i misundelse (jeg har allergi), da hun ikke kunne holde ud at høre på børnenes fantasier om, at vi måske skal have et barn engang! Vi har aldrig sagt, at vi skal have et barn, men vi har heller ikke afvist at det måske kommer til at ske engang.

Det vil blive meget vanskeligt (umuligt) for børnene ikke at blive påvirket af deres mors negative følelser og reaktioner - især fordi de er langt størstedelen af tiden hos deres mor.

Jeg ser desværre ikke ret meget frem til at fortælle børnene om graviditeten og har lyst til at vente til efter MD - når det er endnu mere sikkert og ses tydligere og det slet ikke er til at skjule længere.

Min kæreste vil gerne fortælle dem det i næste weekend (hvis NF går godt). Han er bange for, at de skal høre det af omveje - og det ville han ikke bryde sig om. Hvilket jeg selvfølgelig godt forstår og respekterer.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med at fortælle det til bonusbørn og har oplevet exernes reaktioner?

Håber I vil bidrage med jeres erfaringer og oplevelser evt. gode råd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2012

Victoriasmor88

Øv for en biomor i skal samarbejde med, hun virker absolut til at skulle have noget hjælp. 

Jeg har prøvet det samme som dig. Vi fortalte det bare og heldigvis blev min bonusdatter vildt lykkelig over at skulle være storesøster for første gang, hun ønskede sig en lillesøster og det fik hun 

Vi har ikke gjort andet end at inddrage bonus som meget som vi kunne, og så lade biomor gøre hvad hun vil.

Anmeld

14. oktober 2012

Kris89

øv for en situation...

Men tænker lidt om børnene ikke snart er gamle nok til at forstå virkeligheden.. altså om din mand kunne sætte sig og tage en snak med dem, bare han og dem om hvordan tingene hænger sammen..

selvf. ikke nedgøre biomor på nogen måde, men fortælle at han elsker dem og de altid er velkommen hos jer og at i VIL dem, for det lyder til bio mor vil have det skal lyde som om de ikke er velkommen hos jer...

god vind med det og tillykke med graviditeten

Anmeld

14. oktober 2012

Frk. Himmelblå

Hvad med at fortælle børnene det (live) over lidt eftermiddagshygge. Når de så har tygget lidt på den, og dagen går videre, kan I jo lige ringe til bio-mor og give hende en heads up på, hvad hendes børn snart vil kunne fortælle hende. - Så har hun også mulighed for at reagere frit og uden at skulle tage hensyn til børnene...

Anmeld

14. oktober 2012

FruK

Øv, hvor er det synd - især for børnene - at det skal være sådan. 

Men I kan jo ikke ændre på, hvordan ex'en takler tingene. Uanset hvad I gør, vil det sikkert skabe noget drama. Jeg ville nok fortælle det til børnene først og så ringe/skrive til eks'en, at det er sådan det er, og at I har fortalt det til børnene. Så er hun forberedt når de kommer hjem - og har måske dampet af.  Man må da håbe at hun kan finde ud af at glæde sig sammen med børnene og gemme bitterheden til hun er alene. 

Jeg læste på FB at min eks skulle have barn med den nye kæreste - men jeg er heller ikke en bitter eks-kone synes jeg, og vidste godt at de nok var igang med at prøve (og er også selv gravid). Jeg ringede selv til eks'en og fortalte at jeg var gravid. Og der er heldigvis ingen bitre miner på hverken den ene eller den anden side her. 

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Prinsesse2ben skriver:

Øv for en biomor i skal samarbejde med, hun virker absolut til at skulle have noget hjælp. 

Jeg har prøvet det samme som dig. Vi fortalte det bare og heldigvis blev min bonusdatter vildt lykkelig over at skulle være storesøster for første gang, hun ønskede sig en lillesøster og det fik hun 

Vi har ikke gjort andet end at inddrage bonus som meget som vi kunne, og så lade biomor gøre hvad hun vil.

Tak for dit svar.

Hvor er det dejligt for jer!

Ja, exen her i "firmaet" har brug for hjælp, men tror kke hun er i stand til at tage imod den. Hun har fx gået til psykolog, uden den store effekt. Exen og min kæreste har også gået hos en familierådgiver for nylig (noget de fik hjælp til fra børnenes skole), for at hjælpe dem til at kommunikere bedre (for børnenes skyld) - men det virker ikke til at have hjulpet. Familierådgiveren måtte hele tide stoppe exen i hendes talestrømme, da hun konstant overfusede min kæreste og da hun konsekvent ikke tog imod de råd hun fik om god kommunikation opgav familierådgiveren til slut at arbejde videre med dem

Jeg håber også de store børn bliver glade, de har i hvert tit spurgt ind til om vi ikke skulle have børn (især den yngste). Tror ikke de kan undgå at blive lidt glade

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Kris89 skriver:

øv for en situation...

Men tænker lidt om børnene ikke snart er gamle nok til at forstå virkeligheden.. altså om din mand kunne sætte sig og tage en snak med dem, bare han og dem om hvordan tingene hænger sammen..

selvf. ikke nedgøre biomor på nogen måde, men fortælle at han elsker dem og de altid er velkommen hos jer og at i VIL dem, for det lyder til bio mor vil have det skal lyde som om de ikke er velkommen hos jer...

god vind med det og tillykke med graviditeten

Tak

Tro mig, den snak tager han jævnligt med dem!

Han er en eget kærlig og omsorgsfuld far

Tror desværre deres blokeringer ifht deres far og mig ligger i loyaliteten overfor deres mor, som de er meget knyttet til.

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Frk. Himmelblå skriver:

Hvad med at fortælle børnene det (live) over lidt eftermiddagshygge. Når de så har tygget lidt på den, og dagen går videre, kan I jo lige ringe til bio-mor og give hende en heads up på, hvad hendes børn snart vil kunne fortælle hende. - Så har hun også mulighed for at reagere frit og uden at skulle tage hensyn til børnene...

Tak for dit råd, det er en rigtig god idé at fortælle deres mor det samtidig med at børnene er her - så hun har mulighed for at reagere umiddelbart - uden hensyn til børnene.

Det kan måske tage det værste pres fra børnene, at de ikke skal være budbringere.

For vi kan jo ikke holde det skjult i månedsvis, ikke hvis alt går godt med graviditeten i hvert fald.

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

FruK skriver:

Øv, hvor er det synd - især for børnene - at det skal være sådan. 

Men I kan jo ikke ændre på, hvordan ex'en takler tingene. Uanset hvad I gør, vil det sikkert skabe noget drama. Jeg ville nok fortælle det til børnene først og så ringe/skrive til eks'en, at det er sådan det er, og at I har fortalt det til børnene. Så er hun forberedt når de kommer hjem - og har måske dampet af.  Man må da håbe at hun kan finde ud af at glæde sig sammen med børnene og gemme bitterheden til hun er alene. 

Jeg læste på FB at min eks skulle have barn med den nye kæreste - men jeg er heller ikke en bitter eks-kone synes jeg, og vidste godt at de nok var igang med at prøve (og er også selv gravid). Jeg ringede selv til eks'en og fortalte at jeg var gravid. Og der er heldigvis ingen bitre miner på hverken den ene eller den anden side her. 

Hvor er det flot at I kan trives i en "dele-familie" uden alle de kvaler og bitre opstød. Men det må da være lidt mærkeligt at læse om graviditeten på fjæs, var det ikke? Synes det var god stil, at du ringede og fortalte det.

Du har ret det er mega synd for børnene her. Desværre kan hun ikke selv se, hvordan hun påvirker dem - min kærestes ex.

Jeg er forberedt på drama - uanset, men jeg synes det er en rigtig god idé at fortælle det ti exen, når børnene er her - så hun ikke får nyheden gennem børnene. Det er en træls position at sætte børnene i - de har nok og mere end rigeligt psykisk pres. Ved ikke hvordan hun vil tage det - exen - men ikke super godt tror jeg. Men hun må jo altså leve med det og forhåbentlig også glæde sig en lille smule på sine børns vegne.

Anmeld

14. oktober 2012

FruK

Anonym skriver:

Hvor er det flot at I kan trives i en "dele-familie" uden alle de kvaler og bitre opstød. Men det må da være lidt mærkeligt at læse om graviditeten på fjæs, var det ikke? Synes det var god stil, at du ringede og fortalte det.

Du har ret det er mega synd for børnene her. Desværre kan hun ikke selv se, hvordan hun påvirker dem - min kærestes ex.

Jeg er forberedt på drama - uanset, men jeg synes det er en rigtig god idé at fortælle det ti exen, når børnene er her - så hun ikke får nyheden gennem børnene. Det er en træls position at sætte børnene i - de har nok og mere end rigeligt psykisk pres. Ved ikke hvordan hun vil tage det - exen - men ikke super godt tror jeg. Men hun må jo altså leve med det og forhåbentlig også glæde sig en lille smule på sine børns vegne.

Faktisk fik jeg en SMS fra en tante før jeg nåede at se det på FB. Men jo, jeg undrede mig over at han ikke havde ringet og sagt det, da vi snakker ret godt sammen. Men fred være med det. Jeg vidste dom sagt godt at de vist arbejdede på det. 

Jo, det er virkelig skønt - især for sønnike - at de voksne kan sammen! 

Vores søn glæder sig vildt til små søskende først her, og så hos far tre måneder senere.

Og mon ikke din mands børn kommer til at glæde sig også...? Bare møgsynd, hvis de føler at de ikke "må" glæde sig fordi de skal være loyale overfor mor. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.