Forældre kan miste børn for altid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.748 visninger
20 svar
0 synes godt om
27. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra tv2.dk

Nybagte forældre skal fremover tvinges til at bortadoptere deres nyfødte babyer, hvis det er tydeligt, at de ikke kan tage sig ordentligt af dem.

Forældre kan miste børn for altidB&oslash;rnene vil blive anbragt hos en ny familie og vil aldrig kunne komme tilbage til deres for&aelig;ldre. Det er hensigten med en lov, der med stor sandsynlighed bliver vedtaget i morgen i Folketinget af et bredt flertal. Loven er historisk, da det i dag f&oslash;rst er muligt at bort-adoptere udsatte b&oslash;rn, fra de er syv &aring;r. <br /> <br /> Den nye lov skal sikre, at b&oslash;rn af meget svage for&aelig;ldre ikke 'kun' bliver tvangsfjernet. I dag bliver anbragte b&oslash;rn hurtigt 'svingd&oslash;rs-b&oslash;rn', der vandrer mellem plejefamilie, institutioner og for&aelig;ldre, fort&aelig;ller de konservatives socialordf&oslash;rer, Vivi Kier.<br /> <br /> &quot;Ofte er der ikke kontinuitet i deres anbringelse, og det er en d&aring;rlig start at f&aring; p&aring; livet. S&aring; jeg er meget glad for det brede flertal, men vil gerne understrege, at det ikke er en lov, der skal bruges i fl&aelig;ng,&quot; siger hun.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2009

Rasmine

Det var sgu da også på tide

Anmeld

27. maj 2009

Moderator

Mebach skriver:

Det var sgu da også på tide

lige mine ord!

Anmeld

27. maj 2009

DK

Det lyder som et rigtig godt forslag. Jeg har længe syntes at alle reglerne var til for at tilgodese forældrenes behov, og ikke børnenes.

Ja, det er da træls hvis man, når barnet bliver 5 år, pludselig er i stand til at tage vare om det. Men det er bare for sent!!! Barnet skal ikke rives ud af den familie den har haft de første 5 år af sit liv, for at den, dengang dårlige forælder, nu kan få opfyldt sit behov for barnet. Det er fo sent! De har haft en chance, og når det kommer til børn, så synes jeg at en chance må være alt vi kan give. Man kan ikke gamble med et barns liv og velfærd ved at give en forældre mange chancer. Det skal gælde for alle også mig selv. Jeg har en chance for at gøre mit barns liv godt, og jeg vil gøre alt det bedste jeg kan. Hvis jeg ikke er i stand til det, så er det naturligvis mit barns, og ikke mine, behov der skal ses efter. Jeg er voksen og vælger selv.  

Anmeld

27. maj 2009

Rikke, Liam & Linus

Synes også det lyder som en ganske glimrende ide.

Men så skal man jo bare sørge for at informere de svage forældre om situationen allerede når de er blevet gravide.
Ellers kan der da nok blive kæmpe ramaskrig over den nye lov.

Men jeg tænker, hvordan vurderer man at forældrene ikke kan tage sig af barnet?
Skal beslutningen tages på baggrund af deres egen barndom? Skal de være åbenlyse misbrugere af stoffer etc.?

Ku bare godt være lidt bange for at man risikerer at tage et barn fra nogle forældre der reelt nok godt kunne have taget sig af barnet.

Så man ma da håbe de har udredet nogle meget konkrete regler til det lovforslag.

Anmeld

27. maj 2009

Smukkert

Jeg bryder mig bestemt ikke om den lov..
Jeg kommer selv fra en svær familie, og netop af denne årsag bliver JEG nu dømt som evt. dårlig mor inden jeg overhovedet har født, for "har man ikke fået kærlighed, kan man ikke lære at elske sit barn" BULL SHIT, siger jeg.

Så jeg står og skal kæmpe for at få lov til at være mor for mit barn, på trods at jeg er 19 år og har boet i egene lejlighed siden jeg var 15... Dvs. jeg har taget ansvar for mig selv i knap 4 år, hvis ikke mere idet jeg var lille voksen inden jeg flyttede selv.

Så kan man snakke om arv&miljø, ja.. Men det gør det sku ik bedre at kommunen kommer og bider en i røven hele tiden, så man hele tiden er låst fast til de elendigheder man følte som barn.. Jeg vil mene jeg er kommet videre i mit liv og så småt allerede har brudt arv&miljø da jeg allerede har haft 2 forskellige lederstillinger indenfor jobmarkedet.

Anyways, hvis jeg nægter at komme på et hjem, så fjerner de det bare. At jeg nægter fordi jeg ikke mener der er årsag til at jeg skulle anbringes på sådan en med en nyfødt, idet jeg netop har klaret mig selv så godt så mange år, er grund nok til bare at fjerne det.. Dét synes jeg virkelig er absurd! For hvornår må jeg så få børn?! Når jeg er 30!? 19 år er en ung alder, men hvis man kigger på mig, så er jeg langt fra som en almindelig 19årige med fest og farver på nethinden!

Ergo, hvis mit barn bliver fjernet med denne sølle grund at jeg "ikke har fået nok kærlighed, til at kunne elske mit eget barn", - og jeg med den nye lov ingen mulighed har for at få det tilbage, så er jeg sikker på arv&miljø holder stik, for så bryder min verden fuldstændig sammen.

At blive mor er det største og mest livsberæftende man kan opnå her i livet.. Prøv så tænk hvordan det føles at ens barn bliver taget fra en....

Anmeld

27. maj 2009

Moderator

Jeg syntes det er en RIGTIG god idé...! Og det er på tide!!!...

Skal self. kun bruges i de situationer, hvor der er vold, narko, alkohol og den slags indblandet. Ikke bare fordi en pige, ikke har mulighed for at tage sig af sit barn i en periode.

Men HELT sikkert!!! - I øvrigt, så burde man prøve at opfordre forældrene til at gøre det frivilligt, så man undgår mest muligt tvang. Men hvis tvang ikke går, syntes jeg det er fint at man kan dømmes til det.

Anmeld

27. maj 2009

Smukkert

Jeg ville sku være ked af hvis jeg ikke fik mulighed for at finde ud af hvor jeg stammer fra.... Selvom mit ophav ikke er en sund kernefamilie, så er jeg altså glad for det jeg har været igennem, for det har gjort mig stærk, selvsændig og ansvarsbevidst!

Anmeld

27. maj 2009

Rasmine

Smukkert skriver:

Jeg kommer selv fra en svær familie, og netop af denne årsag bliver JEG nu dømt som evt. dårlig mor inden jeg overhovedet har født, for "har man ikke fået kærlighed, kan man ikke lære at elske sit barn" BULL SHIT, siger jeg.

Så jeg står og skal kæmpe for at få lov til at være mor for mit barn, på trods at jeg er 19 år og har boet i egene lejlighed siden jeg var 15... Dvs. jeg har taget ansvar for mig selv i knap 4 år, hvis ikke mere idet jeg var lille voksen inden jeg flyttede selv.

Så kan man snakke om arv&miljø, ja.. Men det gør det sku ik bedre at kommunen kommer og bider en i røven hele tiden, så man hele tiden er låst fast til de elendigheder man følte som barn.. Jeg vil mene jeg er kommet videre i mit liv og så småt allerede har brudt arv&miljø da jeg allerede har haft 2 forskellige lederstillinger indenfor jobmarkedet.

Anyways, hvis jeg nægter at komme på et hjem, så fjerner de det bare. At jeg nægter fordi jeg ikke mener der er årsag til at jeg skulle anbringes på sådan en med en nyfødt, idet jeg netop har klaret mig selv så godt så mange år, er grund nok til bare at fjerne det.. Dét synes jeg virkelig er absurd! For hvornår må jeg så få børn?! Når jeg er 30!? 19 år er en ung alder, men hvis man kigger på mig, så er jeg langt fra som en almindelig 19årige med fest og farver på nethinden!

Ergo, hvis mit barn bliver fjernet med denne sølle grund at jeg "ikke har fået nok kærlighed, til at kunne elske mit eget barn", - og jeg med den nye lov ingen mulighed har for at få det tilbage, så er jeg sikker på arv&miljø holder stik, for så bryder min verden fuldstændig sammen.

At blive mor er det største og mest livsberæftende man kan opnå her i livet.. Prøv så tænk hvordan det føles at ens barn bliver taget fra en....

Jeg synes altså du tolker det forkert.
DU er ikke på forhånd dømt til at være en dårlig mor.
Det er dit BARNS tarv, man tænker på i første omgang!

Istedet for at modarbejde det  med negative tanker, synes jeg du burde sætte pris på at vi i Dk faktisk har et sådant system, som giver (unge, selv omsorgssvigtede og andre) mødre mulighed for at få hjælp.
DU burde faktisk tage kampen op og sige: "Jeg skal vise dem"
Jeg tror ikke du kommer langt med den negativitet omkring det, for du kan ikke gøre noget ved det alligevel.

Anmeld

27. maj 2009

Rasmine

Smukkert skriver:

Jeg synes altså du tolker det forkert.
DU er ikke på forhånd dømt til at være en dårlig mor.
Det er dit BARNS tarv, man tænker på i første omgang!

Istedet for at modarbejde det  med negative tanker, synes jeg du burde sætte pris på at vi i Dk faktisk har et sådant system, som giver (unge, selv omsorgssvigtede og andre) mødre mulighed for at få hjælp.
DU burde faktisk tage kampen op og sige: "Jeg skal vise dem"
Jeg tror ikke du kommer langt med den negativitet omkring det, for du kan ikke gøre noget ved det alligevel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.