Børn bestemmer for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

M (:

Gardenia skriver:

Jamen er det ikke at gøre ungerne en omvendt tjeneste? Det er de absolut færreste børn der vokser op til at være voksne med minimalt ansvar og maksimal indflydelse på deres dagligdag. Jeg forstår ikke tanken, at have et valg som barn, har de så også et valg om de vil lære matematik? Gå kun over vejen for grønt? Spise deres grøntsager? Hvor stopper det så?
Og når du nu lærer dit barn at et valg er altid en mulighed, er du så ikke bange for det vil blive kopieret til alle møder med autoriteter? Hvad med den kedelige stil der skal afleveres, er det også et valg?
Jeg må indrømme jeg synes det er lidt hul at begynde at lære sine børn at modsætte sig forskellige ting, istedet for at lære dem at deltage og så tage forskelligeheder i baggrunden..

igen, jeg må melde mig enig her! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

Bebsesmoar

isabellasmor skriver:

Der er godt nok stor forskel på et løb og en 9.klasses eksamen 

Utrolig meget ja!! 

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
TeamRocket skriver:

Ordkløveri var lærene i min folkeskole også gode til- så havde man fået et svar- omend man ikke blev klogere af det.

At udtrykke sig med omtanke, så man ikke bliver misforstået, er også en af de ting, jeg lærer mine elever og egne børn - så bliver man taget alvorligt og lyttet til både i hverdagen og i det større, offentlige rum. 

Anmeld

9. oktober 2012

Risen

Mor og meget mere skriver:

Sjovt nok er min erfaring, at forældrene generelt IKKE ønsker lange, didaktiske, metodiske og "fag-faglige" oplæg til fx forældremøder - jeg har hørt mange siger, at de ikke prioriterer at komme, hvis det bare skal være et "fagenes fest"-møde. De har tillid til, at vi varetager undervisningen forsvarligt og med omtanke, og jeg møder slet ikke den skepsis, som nogle indlæg i tråden udtrykker. 

Måske skyldes det, at jeg kun har overbygningselever, så forældrene er "faldet til ro" - jeg ved ikke, om det er helt anderledes i de yngste klasser. 

Nej, er meget enig.. Jeg tror absolut ikke på, at det ville interessere forældrene en "piphans", hvilket fagsyn dansklæreren til den pågældende klasse har, men det var nu mere ment som forældrene der ikke kan forstå hvorfor vi ikke lytter til børnenes ønsker, måske skulle prøve at sætte sig i lærerens sted nogle gange.. Lidt alla Pia K. i velkommen til virkeligheden - Så du den? 

Anmeld

9. oktober 2012

Gardenia

M (: skriver:

igen, jeg må melde mig enig her! 

Det begynder så småt at gå op for en hvorfor vi har så mange enebørn i de danske folkeskoler

Anmeld

9. oktober 2012

MKBP

Profilbillede for MKBP
Bebsesmoar skriver:

Utrolig meget ja!! 

Da ikke hvis det handler om at barnet må vælge hvad det har lyst til !! Så kan man da godt sidestille de to ting og desuden, hvis barnet lærer at der er visse ting man godt kan slippe for, tja hvorfor så ikke også slippe for en eksamen ??

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Bebsesmoar skriver:

Ville du æde fiskeøjne levertrans smoothie 1 gang om året hvis du havde et valg?

Hvis den ordblinde elev oplever alle sprogfag og dansk på den måde, skal han så have lov at vælge skolen fra? 

Anmeld

9. oktober 2012

Lullaby

jydeinden skriver:

jeg må melde mig enig med teamrocket.. sådan som jeg selv husker O løb som du kalder dem fra den gang jeg gik i skole, så var det som et løb hvor læreren stod stille på diverse poster, kun forklarede hvad opgaven gik ud på, og så stod vedkommende ellers stille resten af tiden og drak sin varme kaffe, og beklagede sig højlydt over hvor koldt det var. Og jeg må indrømme at jeg har aldrig og bliver nok aldrig fortaler for lige det løb, for i min verden er det spild af tid for de elever som måske er mere bogligt stærke end fysisk stærke ( dvs vild med sport, og god til det) hvis ikke man elsker sport, hvis ikke man elsker at løbe og elsker at være aktiv, så er det efter min mening spild af tid.

Derimod tror jeg man ville motiverer mange flere ved enten at give dem et valg, eller selv være en aktiv del af "legen" hvis det er sjovt for børnene/ de unge, så er der måske ikke så mange som ikke gider det

Jo men lærer man så ikke børnene at den ene dag der er noget andet at man skal deltage - også selvom man ikke gider? FOr idag handlede det ikke kun om at være fysisk stærk, faktisk var det meget lidt af det der omhandlede dette. Det handlede meget om boglig viden såsom konsonant-træning, lyde og matematiktræning blandet sammen med team-work og de sociale spilleregler. Vi snakker her om 5 timer på en uge med 25. Hvorfor skal børn ikke lære, at det her skal man bare fordi der er en lærer der siger det? Hvorfor er det okay at man stiller sig på bagbenene og siger, at det gider jeg sgu ikke fordi det er koldt eller jeg synes det er kedeligt. Det er da en del af det at vokse op. Synes jeg. For alle skal tilgodeses og det er sådan, at de fleste boglig stærke elever, tit bliver tilgodeset via tavle-undervisning og dem der har krudt i numsen får af vide at de forstyrrer. Man kan ikke tilgodese alle læringsstile hver dag. Og hvis det er kravet vil jeg dælme have flere forberedelsestimer for det at forberede dette o-løb har taget mig 10 timer at forberede. Og her snakker vi kun om en dag ud af 5

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Gardenia skriver:

Det begynder så småt at gå op for en hvorfor vi har så mange enebørn i de danske folkeskoler

Jeg er ikke sikkert på jeg helt forstår hvad du mener med enebørn? Mener du "rigtige" enebørn, eller den mærkat man sætter på enebørn? 

Anmeld

9. oktober 2012

Bebsesmoar

Risen skriver:

Hej B-mor, 

Det er interssant du skriver dette. Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, og da jeg så den kommentar, kom jeg bare til at tænke på netop denne mistro og misforståelse som ofte forekommer mellem forældre og lærer. Måske lærere skal være bedre til at sætte jer ind i, hvad de egentlig har af didaktiske overvejelser osv, eller måske burde forældrene også tage et ansvar og prøve at sætte sig ind i lærerens situation en gang i mellem. Læreruddannelse er jo absolut imod elever skal tvinges til at gøre dit og dat, og derimod skal undervisningen differenceres og tage udgangspunkt i eleven lyst, men når du har 28 elever er det svært at ramme en undervisning som tilgodeser alle elevers "lyst" behov, og dermed må man på demokratisk og fælleskabsmåde bøje sig i støvet og ind i mellem også lære at sætte komma og forstå syntaks, selvom det umiddelbart kan være langt væk fra elevens egen livsverden. 

Jeg er meget enig i, at det er elev lyst og ideer der skal præge undervisningen, men der er også bare ting der er nødvendige for dannelsen og medborgerskabet senere, uanset om man vil det eller ej, og så må man deltage og gøre det for venner, lærere og fællesskabet skyld.. 

Hold da op hvor lød jeg rød der.. heheheh - hvilket også er en fordom omkring lærere, som slet ikke behøver at passe.. 

P.s Det er ikke et svar der nødvendigvis er rettet især mod dig, men generelt forældre og lærere. 

I min søns klasse er der en dialog og et fedt samarbejde!! Nu har jeg tilfældigvis et barn der elsker naturen,elsker at løbe,men hvad angår O løbet har han meddelt at han ikke har lyst til at deltage! Det ved hans lærer og da de ikke havde personale nok til at arrangere noget for de børn der ikke vil løbe,så får han bare ferie 1 dag før de andre! Og oven i hatten så skal vi til næste møde drøfte hvad der kunne være federe næste år for de børn der ikke vil/kan løbe om nogle forældre evt vil træde til som "hjælpelærer" så hvert barn får dækket hvert sit behov! Se..DET er fedt!!  Vi tænker forud,men hvad angår O løbet generalt så er jeg imod det,man bør have et valg!!  Fedt indlæg iøvrigt! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.