young-mother skriver:
Hej piger. Jeg sad lige og tænke på fødsel.. Jeg endte ud i kejsersnit med min datter og har derfor "ikke prøvet føde selv" men hvordan plejer det nederste se ud efter en fødsel? ligner det sig selv - eller er den blevet mere hængene og slapt? sad og spekulerede over det, da mange træner deres bækken efter fødsel, så jeg sad lige med mine tanker omkring ens udseende mellem benene efter en fødsel. 
nogle modige kvinder der tør stå frem?
Go' søndag til jer alle sammen.

Ja selvfølgelig er jeg modig, men går aldrig i detaljer omkring mig selv, hvad den slags angår 
Vi kan alle blive lidt forandrede efter en fødsel, men mærkeligt nok bag i..ikke så meget i selve området omkring skeden, da det ofte er omkring endetarmen, den største belastning er, når man føder.
Bækkenbundstræning har der imod noget med de indvendige dele at gøre.
Når man har født, er der som regel ikke de helt store problemer med bækkenbunden, men som årene går, kan hele bækkenbunden blive slap sådan at livmoderen/livmodermunden glider nedad og i sjældne tilfælde ligefrem glide ud af skeden, så den hænger udenfor, og for mange kvinder i gamle dage, var det faktisk ret normalt, når man havde fået sådan en 10-12 børn.
Men det kan altså også ske i vore dage, hvis man ikke træner sin bækkenbund.
Træningen hjælper også på at man ikke kommer til at lide af inkontinens, dvs problemer med at holde på vandet, så man går og småtisser i bukserne hele tiden, feks. når man griner, hoster, nyser og så videre.
Og træningen er også med til at holde muskulaturen i skedevæggene aktive, sådan at sexlivet holdes frisk og vitalt. 
Hvis man efter en fødsel oplever forandringer omkring endetarmen (feks. kan der blive tale om hæmorider eller at tarmen stikker et stykke udenfor, sådan at man har svært ved at holde sig ren, eller man har svært ved at holde på afføringen, så kan bækkenbundsøvelser også hjælpe på disse dele. Men for nogle er det ikke altid nok, og ligesom ved en nedhængende livmoder, kan det så blive nødvendigt med en operation for at hejse de slappe dele op igen.

Kærligst
Sussie