Hej Piwer.
Jeg har været så heldig at få en ret god plads på ventelisten til sygeplejeudd. til januar! Normalt søger man jo ind i marts og kommer så ind enten august eller januar. Har længe spekuleret på om det skulle være pædagog eller sygeplejerske, nu tager jeg et valg og springer ud i det! er mega nervøs, for en af grundende til jeg ikke har "turde" satse på sygepl. er bl.a. at jeg tvivler på mine egne evner... men det skal ikke stoppe mig i at følge drømmen!
Jeg mangler matematik på b-niveau, men prøver alligevel at søge ind. Søger ind via kvote to, så det er erfaringen og den motiverede ansøgning der tæller 
Men jeg vil gerne høre mere om uddannelsen. hvordan synes DU det er at være studerende til netop dette fag?
Er du bekymret for fremtiden?
Er niveauet højt?
Er der meget hjemmestudie?
Hvor lange er dine dage? start/slut..
og så gode fif til den motiverede ansøgnin.
på forhånd tak - jeg glæder mig til at læse og skrive med jer om det 
knus en forhåbentlig kommende sygeplejerske
Jeg er sygeplejestuderene, og påbegynder sidste modul på mandag! 
Nu til svar på spørgsmålene:
Er du bekymret for fremtiden?
- Lige nu er jeg ikke specielt bekymret på jobsituationen, for der er allerede begyndt at være et stigende udbud af stillinger, hvis man ikke er kræsen og er villig til at flytte sig efter jobbet. Jeg har en klar forventning om, at jobsituationen vil være blevet endnu bedre om fire år, hvor du tidligst kan være færdig.
Personligt skal jeg ikke ud og søge job, da jeg venter en lille spire til april, og dermed kun har én måneds ledighed inden jeg går fra på barsel.
Er niveauet højt?
- Om niveauet er højt synes jeg er svært at svare på, da det meget kommer an på ens persolige kompetancer. Jeg synes studiet hele vejen igennem har været "tilpas svært", og niveauet stiger jo selvfølgelig i takt med at man kommer længere på uddannelsen. Jeg synes aldrig det har været FOR svært.
Mine forudsætninger forud for studiet var en STX med fagene Matematik A, Biologi A, Kemi B og Fysik B. Derudover havde jeg et halvt års erfaring som vikar i den udekørende gruppe i hjemmeplejen.
Er der meget hjemmestudie?
- Selvfølgelig er det meget pensum, da det er en bacheloruddannelse. Der er nok ca. 2-3 timers læsning dagligt, hvis man prioiterer at læse det hele. Dog er der langt de fleste steder indlagt en ugentlig studiedag, hvor man har fri og kan læse pensum eller skrive opgaver.
Der er på hvert modul én planlagt studieaktivitet og en fastlagt. I den planlagte skal man typsik møde op til nogen bestemte timer, hvor den fastlagte typisk er en gruppeopgave af en art.
Derudover er der eksamen hver 10. uge, hvor det er en blanding af mundtlige, skriftlige og praktiske eksaminer. Dette kræver selvfølgelig en del læsning i ugen/ugerne op til.
Hvor lange er dine dage? start/slut..
Mine dage er på de teoretiske moduler længst fra 8-15.30, men langt de fleste dage er kun halve. Derudover er der ca. 1 studiedag om ugen, hvor man har fri til at læse.
I praktikperioderne har man 30 timer ugentlig og derudover skal man læse ca. 450 siders pensum (på 10 uger) og skrive nogle MEGET SMÅ opgaver.
Og så gode fif til den motiverede ansøgning
Jeg har desværre ingen gode råd til den motiverede ansøgning, da jeg kom ind på kvote 1, hvor de kun kigger på karakterer.
Håber du kunne bruge mine svar, og ellers er du meget velkommen til at spørge igen (: