helle85 skriver:
jeg ved godt at der nok skulle have mere af det der opsmøring men jeg var løbet tør
hvad´bruger du til at glatte opsmøringen ud med? jeg brugte en smør kniv så det ville nok ikke blive helt jævn alligevel.
okay så er det nok der mine fejl har været jeg kunne ikke rulle det ud til en firkandt (nok fordi det var for tynt
)
også glattet jeg toppen ud først også siderne.
det er ikke min første. den første lavede jeg for 3 år siden men det gik helt i kaos fordi at jeg brugte mmf og jeg kunne ikke nå at rulle det ud før det blev stift. (havde lånt nogen farver)
anden gang var for 2 år siden med marcipan uden farve. og den blev ok
også 3 gang prøve jeg at forme et tog men det gik ikke godt
og her 4 gang bussen med købe fondant
men jeg har sat mig for at jeg vil lærer det 
jeg skal lave 2 kager til nå børnene holder fødselsdag om ca 3 uger så nu håber jeg det lykkes bedre der.
så må jeg prøve at lave det med hvid chokolade i stedet for mørk nå jeg bruger de lyse farver.
er der nogen redskaber som du vil anbefale?
Jeg smører op, og glatter med en lang lige paletkniv af metal. Det er det stykke værktøj jeg vil råde dig til at købe.
Det kunne være sådan en her (bare et eks.) http://www.kagekastellet.dk/tala-paletkniv-med-maaleenhed--rustfrit-staal.htm
Det du gør, er at du først lægger et tyndt lag, til lige at pakke alt ind, og fylde de værste huller, hvis der skulle være nogle. Så sætter du kagen i køleskabet sådan 10-15 minutter, til smørcremen, eller hvad du nu bruger, har sat sig.
Så smører du kagen op igen, til den er glat fin over det hele.
Og SÅ overtrækker du den.
Jeg vil tro du skal bruge 600-700 g fondant, når du skal overtrække en almindelig størrelse kage.
Det vil sige, at hvis du køber 1 pakke på knapt 1 kg fondant, så skal du bruge 1 hel pakke til overtræk, og en pakke ved siden af, til diverse pynt.
Selvfølgelig bruge rman ikke så meget fondant, når du er færdig med at overtrække. Der vil altid være noget til overs. Men du skal regne med at kunne rulle et rigeligt stort stykke ud, ellers vil det være umuligt at overtrække kagen, og især umuligt at rulle et jævnt og passende stort stykke ud.
N u ved jeg jo overhovedet ikke hvad du har af redskaber i forvejen.
Men det kan godt betale sig, synes jeg, når man skal lave de her kager, at købe en af de store kageruller, som er beregnet til formålet, og et ordentligt underlag til at rulle ud på. Både fordi de lange tunger kageruller gør det lettere at rulle ud generelt, og et ordentligt underlag forhindrer (for det meste) at fondanten hænger fast, når du ruller ud...
Det er bare vigtigt, altid, uanset hvor gode redskaber man har, at dreje fondanten rundt, mens man ruller ud. Altså, løfte den fra den flade du ruller ud på, dreje, og så rulle igen. Hele tiden, ellers så hænger det fast (købefondant er slet ikke så besværligt synes jeg)
Jeg har et silikoneunderlag, og det er virkelig godt til formålet synes jeg. Det eneste problem der kan opstå for mig, er at underlaget ikke altid er stort nok.
Hvid chokolade til opsmøring (jeg går ud fra du mener ganche?) er rigtig godt. Det er utroligt lækkert at arbejd med. Men ellers er der jo et væld af smørcremer du kan bruge.
Du kan hent mit kagehæfte på min blog her http://mariamiss6.wordpress.com/kagerne/
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at opskrifterne ikke er mine, men kun er nogle jeg har samlet sammen rundt omkring, og sat i orden, for overbliks skyld, til alle der måtte være interesserede.
Det betyder også at jeg IKKE gar afprøvet alle opskrifter, og sjældent kan give et helt rigtigt svar på evt. problemer eller spørgsmål der måtte opstå, med en given opskrift.