hjælp til hvordan jeg kan blive bedre og kan man fryse creme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.731 visninger
14 svar
0 synes godt om
30. september 2012

helle85

jeg har lavet denne kage til min søn den se dog ikke helt ud som den burde (men tror helt bestemt at lucas bliver glad alligevel)

hvordan kan man lave hjørnerne noget bedre?

og er det meningen at ban skal kunne se det brune man opsmører med igennem? eller har jeg rullet det for tyndt?

jeg har brugt denne til at opsmører den med http://himmelske-kager.blogspot.dk/search/label/1% 3A1%20chokolade%20ganache%20til%20opsm%C3%B8ring

kan man fryse denne creme ned http://leneskage-design.blogspot.dk/2012/03/bananc reme-med-flde.html

der er nemlig blevet alt for meget
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Den ser da fin ud og er sikker på han bliver glad for den. Tror du har rullet den lidt for tyndt ud. Tror hjørne ku blive lidt finer, hvis ik der var så meget fondant. Ved ik så meget om det, men det er mine bud. Vh stine

Anmeld

30. september 2012

helle85

StineW79 skriver:

Den ser da fin ud og er sikker på han bliver glad for den. Tror du har rullet den lidt for tyndt ud. Tror hjørne ku blive lidt finer, hvis ik der var så meget fondant. Ved ik så meget om det, men det er mine bud. Vh stine

okay så må jeg prøve at lave lidt tyggere næste gang

håber der er lidt andre der svare også, også om det der caeme kan fryses

Anmeld

30. september 2012

mariamiss6

helle85 skriver:

okay så må jeg prøve at lave lidt tyggere næste gang

håber der er lidt andre der svare også, også om det der caeme kan fryses

Jeg ved ikke om cremen er fryseegnet.

Du kunne sikkert godt have rullet fondanten en anelse tykkere

Din opsmøring kan du gøre meget mere præcis. Altså, jo flottere og glattere din opsmøring er, des flottere bliver overtrækket. 
Diverse ujævnheder i opsmøringen, vil altid kunne ses på overtrækket.

Hjørnerne bliver flottest, hvis du fæstner dem først... Altså, efter du har glattet toppen selvfølgelig Så, toppen først, og så hjørnerne, og så siderne....

Når du ruller fondant ud til en firkantet kage, skal du måske prøve at rulle fondanten ud til en firkant, så får du ikke lige så mange folder, som hvis du rullede den rundt ud

Jeg synes da det er en fin kage Især hvis det er dit første projekt...

Noget andet er, med hensyn til det at det brune opsmæring kan ses igennem... Det er jo en gul fondant, og når du bruger gul, er det lidt ligesom at bruge hvid ikke Så, altså, gul og hvid, tendenserer mere gennemsigtighed end alle de andre farver  

Anmeld

1. oktober 2012

helle85

mariamiss6 skriver:

Jeg ved ikke om cremen er fryseegnet.

Du kunne sikkert godt have rullet fondanten en anelse tykkere

Din opsmøring kan du gøre meget mere præcis. Altså, jo flottere og glattere din opsmøring er, des flottere bliver overtrækket. 
Diverse ujævnheder i opsmøringen, vil altid kunne ses på overtrækket.

Hjørnerne bliver flottest, hvis du fæstner dem først... Altså, efter du har glattet toppen selvfølgelig Så, toppen først, og så hjørnerne, og så siderne....

Når du ruller fondant ud til en firkantet kage, skal du måske prøve at rulle fondanten ud til en firkant, så får du ikke lige så mange folder, som hvis du rullede den rundt ud

Jeg synes da det er en fin kage Især hvis det er dit første projekt...

Noget andet er, med hensyn til det at det brune opsmæring kan ses igennem... Det er jo en gul fondant, og når du bruger gul, er det lidt ligesom at bruge hvid ikke Så, altså, gul og hvid, tendenserer mere gennemsigtighed end alle de andre farver  

jeg ved godt at der nok skulle have mere af det der opsmøring men jeg var løbet tør hvad´bruger du til at glatte opsmøringen ud med? jeg brugte en smør kniv så det ville nok ikke blive helt jævn alligevel.

okay så er det nok der mine fejl har været jeg kunne ikke rulle det ud til en firkandt (nok fordi det var for tynt )

også glattet jeg toppen ud først også siderne.

det er ikke min første. den første lavede jeg for 3 år siden men det gik helt i kaos fordi at jeg brugte mmf og jeg kunne ikke nå at rulle det ud før det blev stift. (havde lånt nogen farver)

anden gang var for 2 år siden med marcipan uden farve. og den blev ok

også 3 gang prøve jeg at forme et tog men det gik ikke godt

og her 4 gang bussen med købe fondant

men jeg har sat mig for at jeg vil lærer det

jeg skal lave 2 kager til nå børnene holder fødselsdag om ca 3 uger så nu håber jeg det lykkes bedre der.

så må jeg prøve at lave det med hvid chokolade i stedet for mørk nå jeg bruger de lyse farver.

er der nogen redskaber som du vil anbefale?

Anmeld

1. oktober 2012

mariamiss6

helle85 skriver:

jeg ved godt at der nok skulle have mere af det der opsmøring men jeg var løbet tør hvad´bruger du til at glatte opsmøringen ud med? jeg brugte en smør kniv så det ville nok ikke blive helt jævn alligevel.

okay så er det nok der mine fejl har været jeg kunne ikke rulle det ud til en firkandt (nok fordi det var for tynt )

også glattet jeg toppen ud først også siderne.

det er ikke min første. den første lavede jeg for 3 år siden men det gik helt i kaos fordi at jeg brugte mmf og jeg kunne ikke nå at rulle det ud før det blev stift. (havde lånt nogen farver)

anden gang var for 2 år siden med marcipan uden farve. og den blev ok

også 3 gang prøve jeg at forme et tog men det gik ikke godt

og her 4 gang bussen med købe fondant

men jeg har sat mig for at jeg vil lærer det

jeg skal lave 2 kager til nå børnene holder fødselsdag om ca 3 uger så nu håber jeg det lykkes bedre der.

så må jeg prøve at lave det med hvid chokolade i stedet for mørk nå jeg bruger de lyse farver.

er der nogen redskaber som du vil anbefale?

Jeg smører op, og glatter med en lang lige paletkniv af metal. Det er det stykke værktøj jeg vil råde dig til at købe. 

Det kunne være sådan en her (bare et eks.)  http://www.kagekastellet.dk/tala-paletkniv-med-maaleenhed--rustfrit-staal.htm

Det du gør, er at du først lægger et tyndt lag, til lige at pakke alt ind, og fylde de værste huller, hvis der skulle være nogle. Så sætter du kagen i køleskabet sådan 10-15 minutter, til smørcremen, eller hvad du nu bruger, har sat sig. 
Så smører du kagen op igen, til den er glat fin over det hele.

Og SÅ overtrækker du den.

Jeg vil tro du skal bruge 600-700 g fondant, når du skal overtrække en almindelig størrelse kage.

Det vil sige, at hvis du køber 1 pakke på knapt 1 kg fondant, så skal du bruge 1 hel pakke til overtræk, og en pakke ved siden af, til diverse pynt. 

Selvfølgelig bruge rman ikke så meget fondant, når du er færdig med at overtrække. Der vil altid være noget til overs. Men du skal regne med at kunne rulle et rigeligt stort stykke ud, ellers vil det være umuligt at overtrække kagen, og især umuligt at rulle et jævnt og passende stort stykke ud.

N u ved jeg jo overhovedet ikke hvad du har af redskaber i forvejen. 

Men det kan godt betale sig, synes jeg, når man skal lave de her kager, at købe en af de store kageruller, som er beregnet til formålet, og et ordentligt underlag til at rulle ud på. Både fordi de lange tunger kageruller gør det lettere at rulle ud generelt, og et ordentligt underlag forhindrer (for det meste) at fondanten hænger fast, når du ruller ud...

Det er bare vigtigt, altid, uanset hvor gode redskaber man har, at dreje fondanten rundt, mens man ruller ud. Altså, løfte den fra den flade du ruller ud på, dreje, og så rulle igen. Hele tiden, ellers så hænger det fast (købefondant er slet ikke så besværligt synes jeg)
Jeg har et silikoneunderlag, og det er virkelig godt til formålet synes jeg. Det eneste problem der kan opstå for mig, er at underlaget ikke altid er stort nok.

Hvid chokolade til opsmøring (jeg går ud fra du mener ganche?) er rigtig godt. Det er utroligt lækkert at arbejd med. Men ellers er der jo et væld af smørcremer du kan bruge. 

Du kan hent mit kagehæfte på min blog her  http://mariamiss6.wordpress.com/kagerne/
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at opskrifterne ikke er mine, men kun er nogle jeg har samlet sammen rundt omkring, og sat i orden, for overbliks skyld, til alle der måtte være interesserede. 
Det betyder også at jeg IKKE gar afprøvet alle opskrifter, og sjældent  kan give et helt rigtigt svar på evt. problemer eller spørgsmål der måtte opstå, med en given opskrift. 

Anmeld

2. oktober 2012

helle85

mariamiss6 skriver:

Jeg smører op, og glatter med en lang lige paletkniv af metal. Det er det stykke værktøj jeg vil råde dig til at købe. 

Det kunne være sådan en her (bare et eks.)  http://www.kagekastellet.dk/tala-paletkniv-med-maaleenhed--rustfrit-staal.htm

Det du gør, er at du først lægger et tyndt lag, til lige at pakke alt ind, og fylde de værste huller, hvis der skulle være nogle. Så sætter du kagen i køleskabet sådan 10-15 minutter, til smørcremen, eller hvad du nu bruger, har sat sig. 

Jeg vil tro du skal bruge 600-700 g fondant, når du skal overtrække en almindelig størrelse kage.

Det vil sige, at hvis du køber 1 pakke på knapt 1 kg fondant, så skal du bruge 1 hel pakke til overtræk, og en pakke ved siden af, til diverse pynt. 

Selvfølgelig bruge rman ikke så meget fondant, når du er færdig med at overtrække. Der vil altid være noget til overs. Men du skal regne med at kunne rulle et rigeligt stort stykke ud, ellers vil det være umuligt at overtrække kagen, og især umuligt at rulle et jævnt og passende stort stykke ud.

Men det kan godt betale sig, synes jeg, når man skal lave de her kager, at købe en af de store kageruller, som er beregnet til formålet, og et ordentligt underlag til at rulle ud på. Både fordi de lange tunger kageruller gør det lettere at rulle ud generelt, og et ordentligt underlag forhindrer (for det meste) at fondanten hænger fast, når du ruller ud...

Det er bare vigtigt, altid, uanset hvor gode redskaber man har, at dreje fondanten rundt, mens man ruller ud. Altså, løfte den fra den flade du ruller ud på, dreje, og så rulle igen. Hele tiden, ellers så hænger det fast (købefondant er slet ikke så besværligt synes jeg)
Jeg har et silikoneunderlag, og det er virkelig godt til formålet synes jeg. Det eneste problem der kan opstå for mig, er at underlaget ikke altid er stort nok.

Hvid chokolade til opsmøring (jeg går ud fra du mener ganche?) er rigtig godt. Det er utroligt lækkert at arbejd med. Men ellers er der jo et væld af smørcremer du kan bruge. 

Du kan hent mit kagehæfte på min blog her  http://mariamiss6.wordpress.com/kagerne/
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at opskrifterne ikke er mine, men kun er nogle jeg har samlet sammen rundt omkring, og sat i orden, for overbliks skyld, til alle der måtte være interesserede. 
Det betyder også at jeg IKKE gar afprøvet alle opskrifter, og sjældent  kan give et helt rigtigt svar på evt. problemer eller spørgsmål der måtte opstå, med en given opskrift. 

vi har en paletkniv

okay ja så skal jeg bruge en del mere fondant end jeg regnede med

jeg har en gammel kagerulle i træ og meg underlaget fandt jeg ud af at man kan buge bagepapir det ligger dog ikke fast på bordet havde nemlig ikke lige sådan et underlag)

ja det er ganche jeg brugte vi har valgt ikke at bruge smørcreme da min mand ikke kan lige smør

Anmeld

2. oktober 2012

helle85

mariamiss6 skriver:

kender du til nogen gode bøger på dansk så man kan lærer at forme figur osv. og hvis de ikke er danske skal der værer trin for trin billeder da jeg ikke er så god til engelsk

Anmeld

3. oktober 2012

mariamiss6

helle85 skriver:

kender du til nogen gode bøger på dansk så man kan lærer at forme figur osv. og hvis de ikke er danske skal der værer trin for trin billeder da jeg ikke er så god til engelsk

Jeg ejer ikke selv een eneste bog. 

Men find ud af hvilken figur du vil lave, og så søg 'how to fondant xxx' på you tube. Der er en rimelig chance for at nogen har lavet den før dig. Der er MASSER af videoer på youtube, som viser hvordna du kan lave alt muligt forskelligt.

Anmeld

3. oktober 2012

mariamiss6

helle85 skriver:

vi har en paletkniv

okay ja så skal jeg bruge en del mere fondant end jeg regnede med

jeg har en gammel kagerulle i træ og meg underlaget fandt jeg ud af at man kan buge bagepapir det ligger dog ikke fast på bordet havde nemlig ikke lige sådan et underlag)

ja det er ganche jeg brugte vi har valgt ikke at bruge smørcreme da min mand ikke kan lige smør

Ganache er ganske glimrende, så fortsæt du bare med det. 

Det både smager bedre, og er super nemt at smøre op med

En kagerulle i træ kan sagtens bruges. men jeg vil alligevel anbefale dig at købe sådan en i nylon (hvilket de oftest er) som jeg skrev tidligere. Det er MEGET nemmere. 
Ellers hvis du har en veninde eller bekndt som laver kager, så spørg om du må prøve hendes engang, så du kan se om du mærker forskel.

Du kan også sagtens rulle ud på bagepapir. Men det ville klart være lettere for dig, med et silikone/plastik underlag. 

Jeg selv skal vidst ud og se om jeg ikke kan få fat i en klar voksdug, som er levnedsmiddelgodkendt. For når man laver de rigtig store kager, er der bare ikke rigtig noget underlag der er stort nok, og jeg har et træbord.

Noget andet er, med den kagerulle. Da den er af træ suger den til sig af diverse fugt og ting som kan klistre. Det kan besværliggøre udrulningen. Så kan du være nødt til at pæse maizena eller andet på, og så risikerer du at udtørre fondanten, som så igen gør det hele mere besværligt.

Altså. Hvis du kun skal lave denne her ene kage mere, så skal du bare fortsætte med din trærulle, for det ER dyrt at købe de "rigtige" ting til kagerne. Men hvis du har i sinde at fortsætte, og lave mange kager med tiden, så vil jeg anbefale den nylon rulle. 

Du kan handle i england og holland. Der er mange af tingene billigere, og du sparer meget især hvis du skal købe stort ind. 
Hvis du bruger google chrome, kan du bare bede browseren om at oversætte siden for dig, så kan du bedre finde rundt i varene og varegrupperne.

Så kan du bruge www.vekselkurs.dk til at regne priserne ud fra pund og euro, til danske kroner, så du hele tiden kan følge med i dine indkøb. 

Der kommer IKKE ekstra told på, når du handler i England og Holland

Du skal IKKE handle i USA, og tro du kan regne med priserne, da der ofte først kommer dansk told på EFTER pakken er sendt. Så får du en efterregning, på det toldede beløb.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.