Jobjagt, gravid dårlig samvittighed.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.153 visninger
12 svar
0 synes godt om
25. september 2012

Anonym trådstarter

Kære alle

Skrev for lidt tid siden herinde - pga tvivl omkring ærlighed omkring graviditet i forhold til en potentiel løntilskudsansættelse. Fik mange gode holdninger og responser.

Jeg har ikke været til NF endnu - første lægebesøg i dag er 9+3. Derfor har jeg endnu ikke sagt til nogen, at jeg er gravid - ikke engang min mor.

Jeg har hårdt brug for et job eller i det mindste mere erfaring at søge videre på, da mine dagpenge snart løber op.

Overvejer stadig, om jeg skal sige det til en samtale på arbejdspladsen på fredag (dem som har tilbudt mig en løntilskudsstilling.) Graviditeten har betydning for hvor længe jeg kan tilbyde min arbejdskraft - men måske også for om de er interesseret i at beholde mig på sigt. Jeg er i tvivl om, hvorvidt de overhoved vil ansætte mig, hvis de får viden om graviditeten?! Samtidig siger min samvittighed mig, at jeg skal være ærlig. Men er stadig uafklaret.

Nu er sagen blevet yderligere kompliceret, da en af mine tidligere kollegaer har spottet et ledigt lønnet job til mig, jobbet er meget spændende og yderst relevant i forhold til mine erafringer. Men det er langt væk fra min bopæl. Stillingen er fuldtid + mellem mindst 4 og 3 timers kørsel hver dag - nogle dage mere! Det vil kræve rigtig meget af mig både fysisk, psykisk og tidsmæssigt. Måske vil det være for stor en belastning under en graviditet?!

Min tidligere kollega har allerede gjort en masse for at forbedre mine chancer for at få jobet og har listet brugbare informationer om stillingen ud af en potentiel kommende kollega. Jeg har heller ikke fortalt hende, at jeg er gravid og føler i den grad, at jeg gå bag om ryggen på hende/misbruger hendes velvilje.

Hvis jeg får tilbudt det lønnede job og graviditeten udvikler sig normalt, vil jeg ikke kunne nå at være der prøvetiden ud, før jeg skal på barsel. Jeg ville faktisk været lovmæsigt forpligtet til at fortælle om graviditeten allerede efter mindre end 2 måneders ansættelse. Så det vil måske give god mening at fortælle det til samtalen. Men ved jo ikke om ærlighed er det samme som at fraskrive sig muligheden for at få jobbet?

Men jeg har det heller ikke godt med at sige noget, før jeg er mere sikker på graviditeten (evt efter NF). Hvis jeg er ærlig nu, risikerer jeg potentielt og i værste fald  at stå uden job og uden baby! Jeg har virkelig brug for et job! Også for babys skyld i fremtiden.

Samtidig har jeg allerede vildt dårlig samvittighed. Jeg har dårlig samvittighed overfor min gl og meget søde kollega, som lige nu står på hænderne for at hjælpe mig med at få et job, men hun ved ikke noget om graviditeten.

Jeg har dårlig samvittighed over ikke at fortælle noget til samtalen på fredag (selvom de vil få min arbejdskraft næsten gratis).

Og jeg har dårlig samvittighed, ved tanken om ikke at fortælle noget til den evt. kommende arbejdsplads med det lønnede job.

Er bange for at ødelægge nogle gode kontakter i mit ellers fine og i min brance altafgørende netværk - uanset hvad jeg gør/ikke gør, synes jeg ikke der er en god løsning?

Jeg har også skrubler i forhold til min kæreste og vores evt. kommende barn, for hvis jeg får det lønnede job, vil det kræve en hel masse kørsel og at vi på sigt flyttede længere væk fra hans job og hans børn fra et tidligere forhold. Desuden vil det blive ham, der skal hente og bringe meget og jeg er simpelthen i tvil om, hvorvidt det lønnede job overhoved er realistisk med et lille barn (har ikke selv nogen i forvejen, så jeg ved ikke hvor god jeg vil være til at tackle al den stress).

Hvis nu NF går dårligt, kn det jo være at der slet ikke kommer et barn ud af graviditeten Hvis jeg siger til samtalerne at jeg er gravid, risikerer jeg ikke at få jobsene.Men hvis jeg ikke siger det, risikerer jeg måske også at de bliver vrede og at jeg ødelægger det gode netværk, jeg ellers er så afhængig af.

ÅH! Hvad skal jeg dog gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2012

tarkoflen

Anonym skriver:

Kære alle

Skrev for lidt tid siden herinde - pga tvivl omkring ærlighed omkring graviditet i forhold til en potentiel løntilskudsansættelse. Fik mange gode holdninger og responser.

Jeg har ikke været til NF endnu - første lægebesøg i dag er 9+3. Derfor har jeg endnu ikke sagt til nogen, at jeg er gravid - ikke engang min mor.

Jeg har hårdt brug for et job eller i det mindste mere erfaring at søge videre på, da mine dagpenge snart løber op.

Overvejer stadig, om jeg skal sige det til en samtale på arbejdspladsen på fredag (dem som har tilbudt mig en løntilskudsstilling.) Graviditeten har betydning for hvor længe jeg kan tilbyde min arbejdskraft - men måske også for om de er interesseret i at beholde mig på sigt. Jeg er i tvivl om, hvorvidt de overhoved vil ansætte mig, hvis de får viden om graviditeten?! Samtidig siger min samvittighed mig, at jeg skal være ærlig. Men er stadig uafklaret.

Nu er sagen blevet yderligere kompliceret, da en af mine tidligere kollegaer har spottet et ledigt lønnet job til mig, jobbet er meget spændende og yderst relevant i forhold til mine erafringer. Men det er langt væk fra min bopæl. Stillingen er fuldtid + mellem mindst 4 og 3 timers kørsel hver dag - nogle dage mere! Det vil kræve rigtig meget af mig både fysisk, psykisk og tidsmæssigt. Måske vil det være for stor en belastning under en graviditet?!

Min tidligere kollega har allerede gjort en masse for at forbedre mine chancer for at få jobet og har listet brugbare informationer om stillingen ud af en potentiel kommende kollega. Jeg har heller ikke fortalt hende, at jeg er gravid og føler i den grad, at jeg gå bag om ryggen på hende/misbruger hendes velvilje.

Hvis jeg får tilbudt det lønnede job og graviditeten udvikler sig normalt, vil jeg ikke kunne nå at være der prøvetiden ud, før jeg skal på barsel. Jeg ville faktisk været lovmæsigt forpligtet til at fortælle om graviditeten allerede efter mindre end 2 måneders ansættelse. Så det vil måske give god mening at fortælle det til samtalen. Men ved jo ikke om ærlighed er det samme som at fraskrive sig muligheden for at få jobbet?

Men jeg har det heller ikke godt med at sige noget, før jeg er mere sikker på graviditeten (evt efter NF). Hvis jeg er ærlig nu, risikerer jeg potentielt og i værste fald  at stå uden job og uden baby! Jeg har virkelig brug for et job! Også for babys skyld i fremtiden.

Samtidig har jeg allerede vildt dårlig samvittighed. Jeg har dårlig samvittighed overfor min gl og meget søde kollega, som lige nu står på hænderne for at hjælpe mig med at få et job, men hun ved ikke noget om graviditeten.

Jeg har dårlig samvittighed over ikke at fortælle noget til samtalen på fredag (selvom de vil få min arbejdskraft næsten gratis).

Og jeg har dårlig samvittighed, ved tanken om ikke at fortælle noget til den evt. kommende arbejdsplads med det lønnede job.

Er bange for at ødelægge nogle gode kontakter i mit ellers fine og i min brance altafgørende netværk - uanset hvad jeg gør/ikke gør, synes jeg ikke der er en god løsning?

Jeg har også skrubler i forhold til min kæreste og vores evt. kommende barn, for hvis jeg får det lønnede job, vil det kræve en hel masse kørsel og at vi på sigt flyttede længere væk fra hans job og hans børn fra et tidligere forhold. Desuden vil det blive ham, der skal hente og bringe meget og jeg er simpelthen i tvil om, hvorvidt det lønnede job overhoved er realistisk med et lille barn (har ikke selv nogen i forvejen, så jeg ved ikke hvor god jeg vil være til at tackle al den stress).

Hvis nu NF går dårligt, kn det jo være at der slet ikke kommer et barn ud af graviditeten Hvis jeg siger til samtalerne at jeg er gravid, risikerer jeg ikke at få jobsene.Men hvis jeg ikke siger det, risikerer jeg måske også at de bliver vrede og at jeg ødelægger det gode netværk, jeg ellers er så afhængig af.

Hej med dig

Først et tillykke med graviditeten

Jeg tror simpelthen ikke jeg ville kunne lade være med at fortælle det til en potientiel fast arbejdsgiver! Jeg ville føle jeg brændte mine broer, især hvis du siger, at din branche går meget på at få job igennem netværk og især fordi din tidligere kollega har anbefalet dig! Jeg tror jeg ville sige det som det er og sige, at du ønsker at starte på et fair grundlag og at man kommer længst med ærlighed, og så håbe på, at de sætter pris på det, og bare vil have dig

Med hensyn til løntilskud, så synes jeg slet ikke du har samme forpligtelse! Den får dig som gratis arbejdskraft og så vidt jeg ved, så må de vist ikke have dig i mere end et halvt år, er det ikke korrekt? Så passer det jo med at du skal på barsel...

Jeg er selv ledig og er 9+0 i dag og jeg har tænkt mig at sige, hvis jeg bliver kaldt til samtale, at jeg er gravid, men jeg står så heller ikke i den situation, af mine dagpenge snart udløber...

Har l evt. mulighed for at betale jer fra en tidligere skanning, så l kan sikre jer, at der er hjerteblink? Der er der jo, men måske det kan give dig noget ro til at være ærlig?

Håber på det bedste for dig! Og rigtig meget held og lykke med det hele

Stort

Anmeld

25. september 2012

Anonym trådstarter

Hej Tarkoflen

Selv tillykke

Jeg blev faktisk scannet for en uge siden, grundet blødning kombineret med en meget kompliceret ufrivillig abort for et år siden. Der så alt heldigvis fiiint ud med hjerteblink og passende størrelse. Det er jo ikke nogen garanti, men det er et rigtig godt udgangspunkt især, når vi så liv i uge 8

Dog er jeg 36 år, så jeg vil meget gerne have svar fra NF før jeg tror helt på det og vil fortælle det til de nærmeste.

Jeg er nødt til at indrette løntilskudsjobbet efter mine dagpenge, da jeg ikke har "råd" til at starte før 1/11 2012 og vil skulle på barsel sidst i marts. Lige nu "holder jeg fri for egen regning, ellers ville jeg ikke være berettiget til barselsdagpenge, når den tid kommer. Derfor er jeg også nødt til at skyde løntilskudet lidt. Det er rigtigt at de kun skal betale pension, forsikring og feriepenge (lav sats) - sålænge det er løntilskud i det offentlige og det er det - så det er stort set gratis.

Tror også du har ret i, at det ville være meget uforsigtigt ikke at fortælle noget om det til den ordinære stilling, hvis jeg søger det og hvis jeg bliver indkaldt (det er der vist stor mulighed for, at jeg gør). Risikerer jo at blive opsagt i prøvetiden og så er jeg ligevidt med et måske dårligere ry.

Tak for dit svar!

Anmeld

25. september 2012

Anonym trådstarter

Tarkolflen

Ville du vente med at fortæle det til din gamle kollega/arbejdsplads, indtil du evt. havde været til samtale og havde sagt det der?

Min gl. kollega vil gerne inddrage chefen og få ham til at anbefale mig.

Jeg tænker det er lidt ubehageligt ikke bare at være ærlig over for min gamle arbejdsplads med det samme, på den anden side vil jeg jo gerne have reklamen og at de fokuserer på mine kvalifikationer i stedet for på graviditeten.

Synes bare det ville være lidt sært at komme og sige til min gamle arbejdsplads bagefter - jeg fik ikke jobbet - men det er nok fordi jeg faktisk er gravid. Hvis de nu gør en indsats for at promovere mig. Eller er det for langt at gå i "samvittighedens tjeneste"?

Anmeld

25. september 2012

Finemoar<3

Anonym skriver:

Dog er jeg 36 år, 

Jeg synes du skal holde det hemmeligt og få det job - fortæller du at du er gravid så får du ikke jobbet, og det vil jeg næsten godt love dig..!

ingen vil ansætte en gravid

Du er 36 og selvfølgelig skal der nok komme andre muligheder - du er jo ikke på vej på pension

Anmeld

25. september 2012

Anonym trådstarter

Finemoar<3 skriver:

Jeg synes du skal holde det hemmeligt og få det job - fortæller du at du er gravid så får du ikke jobbet, og det vil jeg næsten godt love dig..!

ingen vil ansætte en gravid

Du er 36 og selvfølgelig skal der nok komme andre muligheder - du er jo ikke på vej på pension

Tak for dit svar Finemoar!

Hvad mener du med andre muligheder? For jobs eller for at få børn? Går ud fra at du mener jobs?

Hvis du mener jobe, hvordan hænger det så sammen med resten af dit indslag? Altså du mener jeg skal ikke være bange for en evt. fyring/opsigelse i prøvetiden og/eller sætte mig i et dårligt lys pga fortiet graviditet?

Anmeld

25. september 2012

MinNoah

Jeg står i nøjagtig samme situation!

Jeg var til jobsamtale i sidste uge - der var jeg i uge 10+1. Og jeg valgte at sige det som det sidste til samtalen - jeg ville IKKE kunne se mig selv (eller min arbejdsgiver) i øjnene hvis jeg skulle komme og sige det 2 uger efter jeg var blevet ansat. Jeg fik ikke jobbet - om graviditeten for den primære grund kan jeg ikke svare på, men tror det! De sagde jeg meget gerne måtte søge igen efter barsel...

Jeg får pt. suupplerende dagpenge da jeg arbejder ufaglært lige nu... og jeg har 2 uger til NF og kan snart ikke vente mere - tænk hvis det er dårlig nf og jeg selv lige har "sagt nej" til et job ved at fortælle om min graviditet...

Det er et mega dilemma! Du har loven på din side hvis du ikke fortæller det, men jeg kunne aldrig starte et fremtidig arbejde op - bygget på mistillid fra start.

Jeg aner ikke hvad der er det bedste at gøre... men ville bare sige jeg kender det!

Anmeld

25. september 2012

LMX

Personligt ville jeg fravælge det lønnede job. Både af etiske årsager ift din graviditet + det at det vil kræve for meget af dig mht transport osv.

Jeg ville gå til samtale på løntilskudsjobbet og ikke sige noget om min graviditet. Når du har været der i noget tid vil de være så vilde med dig og tilfredse med din indsats at det vil betyde mindre at du melder ud at du er gravid. JA det er lidt lusket, men hvis jeg nogensinde stod i din situation havde jeg gjort sådan.

Jeg synes ikke det gør noget at være lidt egoistisk ind imellem. De får jo trods alt tilskud og en god arbejdskraft i den tid du kan være der

Sig ikke noget og klø på og bevis at du fortjener at være der!

Anmeld

25. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Kære alle

Jeg kan godt forstå, den er svær, og jeg ved ikke, hvad man i disse krisetider gør i en sådan situation. 

Men - jeg ville aldrig selv have holdt til fuldtidsjob plus 3-4 timers kørsel som mor til et lille barn. Jeg ville savne timerne med barnet og føle mig utilstrækkelig både på jobbet og som mor. Dagene ville forsvinde ud i den blå luft og kun handle om at få tingene til at hænge nogenlunde sammen, og det er intet job i verden værd. 

Anmeld

25. september 2012

Finemoar<3

Anonym skriver:

Tak for dit svar Finemoar!

Hvad mener du med andre muligheder? For jobs eller for at få børn? Går ud fra at du mener jobs?

Hvis du mener jobe, hvordan hænger det så sammen med resten af dit indslag? Altså du mener jeg skal ikke være bange for en evt. fyring/opsigelse i prøvetiden og/eller sætte mig i et dårligt lys pga fortiet graviditet?

Jeg mener at du er stadig "ung" - så der skal nok komme andre jobs

Havde du været 46, burde du istedet satse på at de sætter pris på din ærlighed - men nu, nej

Hvis de ansætter dig, velvidende om at du er gravid - så fyre de dig sikkert inden der er gået 5 mdr - du er billig for dem at have og de giver selvfølgelig andet end graviditeten skylden for fyringen..

Lyder det som vrøvl??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.