Anonym skriver:
på nuværende tidspunkt tager jeg gravidtamin.
men hvilke jern piller er det man skal tage efter uge 10?
og hvornår skal jeg stoppe med gravidtamin?..
jeg spiser aldrig fisk..burde jeg spise de der fiskeolie tabletter.
Tillykke 

Nu skriver du at du spiser Gravitamin og det er jo super. Det er en virkelig god ide at fortsætte med dem under hele graviditeten. Det er rigtig nok at man siger at man kun behøver folsyre de første 3 mdr, men du tager ingen skade af at spise det hele vejen igennem og visse studier fra udlandet peger på at det giver mere inteligente børn. Ud over det, så er der en masse andre gode vitaminer i Gravitamin, som du har brug for under hele graviditeten.
I samme serie som Gravitamin kan du også få jerntabletter. De hedder Gravijern. Der skal du spise en om dagen og du skal huske at du må ikke tage den sammen med de andre kosttilskud og må heller ikke tage den sammen med mad eller kaffe. Det er for at den optages bedst muligt. Jeg syntes at det nemmeste er at tage den lige inden jeg går i seng, for så er det ikke på samme tid af dagen som de andre kosttilskud, for dem tager jeg til aftensmad.
Det med fiskeolie er en god ide, men nogen kan ikke rigtig tåle det og får kvalme af det. Men hvis du tåler det, så er det bestemt virkelig godt for barnet og dig selv at spise når nu du ikke spiser fisk. Gravitamin laver faktisk også en variant af det. Tror måske den hedder Graviomega, men er ikke helt sikker.
Ud over det, så spiser jeg personligt d-vitamin, fordi mange studier fra bla USA og andre nordiske lande viser at gravide har brug for meget mere af det end det som sundhedsstyrelsen her i landet siger. Jeg spiser "D-pearls" fra Matas de stærke af dem og de er rigtig gode.
Jeg spiser så også nogle andre kosttilskud, men det er ikke fordi jeg er gravid, så det er ikke så relevant her
Det er dog også en god ide at du spiser noget kalktilskud hvis du ikke er den store spiser/drikker af fx mælk og ost osv. Det er så en anden god grund til at spise d-vitamin, for kroppen kan ikke optage kalk uden d-vitamin (i alt fald ikke nok).
Anmeld