Lille barn med huller i tænderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2012

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Nu blir jeg også nødt til at reagere...
Jeg er uddannet tandklinik assistent... Og har selv arbejdet i børnetandplejen... Hvis et barn som ikke et særlig gammel har flere huller i tænderne ja så kan det skyldes manglende tandbørstning men det er langt fra tilfældet altid!! Langt fra....
For det første er tænders tilstand meget genetisk.... Hvis forældre har tendens til dårlige tænder og mange huller er børnene også mere disponeret for det....
Det er samtidig meget forskelligt hvor meget spyt børn producere.. Og spyt et med til at forhindre huller... Samtidig er medicin også en vigtig årsag til huller... Og så skal det altså vigtigst af alt siges at mælketænder IKKE har den samme styrke som de permanente tænder.. Emaljen og dentinen er ikke den samme på mælketænder...
Jeg har en datter på 7 som har haft 2 huller og den ene helt ind til nerven og en mælketand er knækket helt ned til tandkødet... Hun får børstet tænder morgen og aften og der blir brugt tandtråd hver dag og får kun slik om fredagen men alligevel har vi ikke kunne holde hullerne væk
Så bare lige ha i baghovedet at fordi barnet har en del huller behøver det altså IKKE at betyde at de ikke børster barnets tænder ordentligt !!

Du behøver ikke bruge alle de udråbstegn osv, jeg skrev jo at der nok kunne være andre grunde end dårlig tandbørstning. Jeg er dog ret overbevist om at det ikke er tilfældet her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2012

Lunae

Anonym skriver:

Jeg er anonym da jeg selvfølgelig ikke vil udstille min familie.

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?