Lille barn med huller i tænderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2012

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Nu blir jeg også nødt til at reagere...
Jeg er uddannet tandklinik assistent... Og har selv arbejdet i børnetandplejen... Hvis et barn som ikke et særlig gammel har flere huller i tænderne ja så kan det skyldes manglende tandbørstning men det er langt fra tilfældet altid!! Langt fra....
For det første er tænders tilstand meget genetisk.... Hvis forældre har tendens til dårlige tænder og mange huller er børnene også mere disponeret for det....
Det er samtidig meget forskelligt hvor meget spyt børn producere.. Og spyt et med til at forhindre huller... Samtidig er medicin også en vigtig årsag til huller... Og så skal det altså vigtigst af alt siges at mælketænder IKKE har den samme styrke som de permanente tænder.. Emaljen og dentinen er ikke den samme på mælketænder...
Jeg har en datter på 7 som har haft 2 huller og den ene helt ind til nerven og en mælketand er knækket helt ned til tandkødet... Hun får børstet tænder morgen og aften og der blir brugt tandtråd hver dag og får kun slik om fredagen men alligevel har vi ikke kunne holde hullerne væk
Så bare lige ha i baghovedet at fordi barnet har en del huller behøver det altså IKKE at betyde at de ikke børster barnets tænder ordentligt !!

Du behøver ikke bruge alle de udråbstegn osv, jeg skrev jo at der nok kunne være andre grunde end dårlig tandbørstning. Jeg er dog ret overbevist om at det ikke er tilfældet her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2012

Lunae

Anonym skriver:

Jeg er anonym da jeg selvfølgelig ikke vil udstille min familie.

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?

Jeg bliver en smule forarget og fordomsfuld for hvor er tandbørstningen lige henne Det er et familiemedlem hvis barn har været det igennem og moderen siger at de skam har børstet tænder. Kan så småt et barn virkelig have så dårlige tænder på trods af børstning?

Min første tanke er selvfølgelig at jeg bliver lidt forarget, men må så alligevel tilføje at nogle børn får virkelig nemt huller i tænderne. Gik i børnehave med en dreng, hvis tænder nærmest var helt rådnede og hans mor gik op i tandbørstningen. Nogen gange kan man bare ikke noget!

Anmeld

13. september 2012

kirsti

Ja det kan de!

Der kan værre flere årsager, langtids amning da der er meget sukker i modermælk, tandbørstning lige efter syreholdig kost/drikke el som vores problem dybe fure i kindtænderne!

Noah er blevet boret rigtig meget, en tand måtte de bore af 3 gange fordi hullet var for stort! Kort fortalt havde de taget røntgen, opdaget et hul men da han var ret lille rensede de tanden og lakerede den hvorefter de så holdt øje med den et år, da de så endelig ville bore var hullet åbenbart vokset ret meget (så meget for de holdt øje). Det betød at de borede fyldte den med noget hvidt gav den 4mdrs ro, borede igen samme show, og først tredje gang kunne de ligge en permanent fyldning!

Jeg tror nok han har 4 seperate fyldninger men vi har rendt så meget deroppe så jeg er lidt i tvivl!

Jeg/vi har haft SÅ dårlig samvittighed fordi vi troede fejlen var vores men tandlægen har flere gange forsikret os om at vi intet kan gøre da han har meget dybe fure i kindtænderne! Vi kan bare håbe på at hans blivende tænder ik har de dybe fure

Anmeld

13. september 2012

Dinna88

Det kan gå galt uden at det er ens egen skyld. Da jeg var helt lille havde jeg begyndende huller i næsten alle mine tænder!!! I min familie har vi bare dårlige tænder.

Jeg er super hysterisk med tandbørstningen, men alligevel har jeg lige haft FIRE huller på een gang. Jeg fik at vide at det på ingen måder var min skyld, da mine tænder og mit tandkød derudover havde det helt perfekt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.