Lille barn med huller i tænderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.576 visninger
23 svar
1 synes godt om
12. september 2012

Anonym trådstarter

Jeg er anonym da jeg selvfølgelig ikke vil udstille min familie.

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?

Jeg bliver en smule forarget og fordomsfuld for hvor er tandbørstningen lige henne Det er et familiemedlem hvis barn har været det igennem og moderen siger at de skam har børstet tænder. Kan så småt et barn virkelig have så dårlige tænder på trods af børstning?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2012

M (:

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?

Jeg bliver en smule forarget og fordomsfuld for hvor er tandbørstningen lige henne Det er et familiemedlem hvis barn har været det igennem og moderen siger at de skam har børstet tænder. Kan så småt et barn virkelig have så dårlige tænder på trods af børstning?

Det er ikke for at forsvare dit familiemedlem, men vil bare sige, at det ikke altid skyldes dårlig tandbørstning - jeg kender et barn, der i årevis have smurt noget permanent, sort "lak" på fortænderne for at de ikke skulle "smuldre" væk pga. dårlig/svag emalje..

I dette tilfælde var tænderne dårlige allerede fra barnet fik tænder, og indtil de blivende tænder kom (som heldigvis havde en stærkere emalje) - det var ikke pga. dårlig tandbørstning, tværtimod!

MEN da dette ikke er tilfældet hos de fleste børn (heldgivis!), ville jeg, trods mit kendskab til denne dreng, nok have samme fordom som dig.. 

Anmeld

12. september 2012

Anonym trådstarter

M (: skriver:

Det er ikke for at forsvare dit familiemedlem, men vil bare sige, at det ikke altid skyldes dårlig tandbørstning - jeg kender et barn, der i årevis have smurt noget permanent, sort "lak" på fortænderne for at de ikke skulle "smuldre" væk pga. dårlig/svag emalje..

I dette tilfælde var tænderne dårlige allerede fra barnet fik tænder, og indtil de blivende tænder kom (som heldigvis havde en stærkere emalje) - det var ikke pga. dårlig tandbørstning, tværtimod!

MEN da dette ikke er tilfældet hos de fleste børn (heldgivis!), ville jeg, trods mit kendskab til denne dreng, nok have samme fordom som dig.. 

Ja okay så kan det jo lade sig gøre. Jeg har bare aldrig hørt at barnet skulle have dårlige tænder, så tror ikke det er tilfældet her

Anmeld

12. september 2012

mor2011_

hmm..nu har jeg selv dreng med hul  tanden og vi børster hverdag da så synes at det er mærkelig holdning du ha´jeg kender en som har dårlige tænder og det har hun haft hele livet og hendes dreng har også problemer med tænder så helt sikkert tanbørstning har ikke så meget meg det at gøre..

Anmeld

12. september 2012

Anonym trådstarter

mor2011_ skriver:

hmm..nu har jeg selv dreng med hul  tanden og vi børster hverdag da så synes at det er mærkelig holdning du ha´jeg kender en som har dårlige tænder og det har hun haft hele livet og hendes dreng har også problemer med tænder så helt sikkert tanbørstning har ikke så meget meg det at gøre..

Hvorfor er det en underlig holdning når det TIT er pga dårlig tandbørstning?

I nogle tilfælde er det jo så ikke, men jeg har aldrig hørt at barnet skulle have dårlige tænder og det er vist 1. eller 2. gang barnet er til tandlæge.

Anmeld

12. september 2012

Chris86

Kender også en, som tit har mere end fire huller af gangen pga. Noget i personens spyt, som ødelægger emaljen..
Noget i den stil i hvert fald..

Anmeld

12. september 2012

mor2011_

Anonym skriver:

Hvorfor er det en underlig holdning når det TIT er pga dårlig tandbørstning?

I nogle tilfælde er det jo så ikke, men jeg har aldrig hørt at barnet skulle have dårlige tænder og det er vist 1. eller 2. gang barnet er til tandlæge.

det bare den måde du skriver det på..prøv læse din indlæg og se hvad du skrev du er jo helt sikkert på at den familiemedlem  lyver.vi har ellers lige været til tandlæge og det lægen sagde at det er ikke så ofte fordi barnet ikke får børstet tænder men ja det er det man hører tit fra andre..

hvorm ange huler har barnet da? .hvorfor snakker du ikke med familie medlem og spørger om det der findes mange grunde til huler itænder kender en pige hun er omkring 5-6 år nu og hun har nærmest sorte tænder men det har heller ikke noget med dårlig mundhygiejne at gøre 

Anmeld

12. september 2012

mor2011_

Chris86 skriver:

Kender også en, som tit har mere end fire huller af gangen pga. Noget i personens spyt, som ødelægger emaljen..
Noget i den stil i hvert fald..

det er nok syre du mener  og du er vist ikke helt forkert på det

Anmeld

12. september 2012

Ditte.

Min søns tandlæge fortalte mig at det ikke var "unormalt" at hun så børn helt ned til 1½ års alderen have huller i sine tænder. Hun fortalte at det oftes var når flaske børn fik mælk på flaske og måske faldt i søvn efter de havde fået den flaske. Hun sagde at det oftes var fortænderne det gik ud over. Min søn havde heldigvis ikke huller i tænderne

Anmeld

12. september 2012

Ina33

Anonym skriver:

Jeg ville tænke at de sikkert ikke børster tænderne ordenligt...

Min egen søn er født uden emalje på tænderne, og har meget stor risiko for at få huller, han får børstet tænder 2-3 gange dagligt, og han får smurt tænderne med fluor hos tandlægen hver 3. måned. Han har i en alder af 7 år endnu ikke haft et enest hul, og de blivende tænder ser heldigvis ud til at være helt normale.

Det kan godt være jeg ikke har ret til min fordom, men jeg tror stadig på at god mundhygiejne ville kunne gøre meget...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.