Lille barn med huller i tænderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2012

Anonym trådstarter

Ina33 skriver:

Jeg ville tænke at de sikkert ikke børster tænderne ordenligt...

Min egen søn er født uden emalje på tænderne, og har meget stor risiko for at få huller, han får børstet tænder 2-3 gange dagligt, og han får smurt tænderne med fluor hos tandlægen hver 3. måned. Han har i en alder af 7 år endnu ikke haft et enest hul, og de blivende tænder ser heldigvis ud til at være helt normale.

Det kan godt være jeg ikke har ret til min fordom, men jeg tror stadig på at god mundhygiejne ville kunne gøre meget...

Flot du gør så meget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2012

2babygirls

Anonym skriver:

Jeg er anonym da jeg selvfølgelig ikke vil udstille min familie.

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?

Jeg bliver en smule forarget og fordomsfuld for hvor er tandbørstningen lige henne Det er et familiemedlem hvis barn har været det igennem og moderen siger at de skam har børstet tænder. Kan så småt et barn virkelig have så dårlige tænder på trods af børstning?

Måske er det dårlig tandbørstning måske ikke.

Min niece fik også smurt noget på kindtænderne fordi de var så skrøbelige.

Anmeld

13. september 2012

Chris86

mor2011_ skriver:

det er nok syre du mener  og du er vist ikke helt forkert på det

Tænkte selv syre, men var ikke sikker

Anmeld

13. september 2012

Ciss

Jeg har ikke så meget erfaring med dette, men jeg ved da, at en del mediciner kan give børn skader i tænderne, hvis de får den i løbet af det første år.

Min datter har sluppet let fra sin medicinbrug og har kun en mindre skade på en tand, men hun bliver indkaldt oftere til tandkontrol på grund af det.

Hvis vi nu havde været uheldige, at der var mange af hendes tænder, som havde fået den slags skader, så tror jeg ikke, der skulle så meget til, før vi stod med problemerne.

Vi børster tænder og bruger flour til hende helt i tråd med anbefalingerne, men har helt fra første kontrol fået besked på, at der er snak om en skade, som er opstået, før tanden i det hele taget kom frem og pga medicinen.

Anmeld

13. september 2012

charlottekri

hm, nu føler jeg mig lidt nødsaget til at svare på denne tråd, da der er i mine øjne kan være flere årsager til at de bliver lagt i narkose pga. tænderne.

jeg var afsted med min datter i går for at få hende lagt i narkose og hun fik rykket to tænder ud. jeg kan berette at det bestemt ikke var morsomt, men min datter (4) klarede det bare super flot. det viste sig at der var en stor tandbyld , så det var godt vi fik det gjort. hun havde haft konstant ondt i flere dage, og alm børnepanodil kunne ikke holde smerterne væk selvom vi kørte fuld dosis, og måtte supplere med stærkere præperat til sidst.

grunden til at det i det hele taget er kommet på tale med narkose, er at hun lider af ekstrem tandlægeskræk grundet nogle totalt inkompetente tandlæger, der ikke har haft et eneste lille begreb om at håndtere børn eller i øvrigt at lave deres arbejde ordentligt!!!

sidst vi var til tandlæge, måtte vi bedøve hende, så hun blev meget sløv og så hun ikke ville kunne huske det bagefter. alt sammen på grund af en løs fyldning. på trods af dette var vi 4 voksne til at holde hende  og det går jo også ud over tandlægens arbejde...

det ved jeg ikke om der er nogen der vil byde deres børn ret mange gange??

hun er simpelthen panisk angst for at få lavet noget inde i munden, hvilket har fået hendes huller til blot at blive værre og værre (hun har dårlige tænder samt har haft brug for at bruge tandtråd, men det har vi aldrig fået oplyst)

i må undskylde hvis jeg virker en smule harm, men tror aat dette emne ramte et blødt punkt, da jeg for det første er fuld af susende hormoner og har oplevelsen medat lægge min datter i narkose i frisk erindring

knus charlotte

Anmeld

13. september 2012

sandramor

Nu blir jeg også nødt til at reagere...
Jeg er uddannet tandklinik assistent... Og har selv arbejdet i børnetandplejen... Hvis et barn som ikke et særlig gammel har flere huller i tænderne ja så kan det skyldes manglende tandbørstning men det er langt fra tilfældet altid!! Langt fra....
For det første er tænders tilstand meget genetisk.... Hvis forældre har tendens til dårlige tænder og mange huller er børnene også mere disponeret for det....
Det er samtidig meget forskelligt hvor meget spyt børn producere.. Og spyt et med til at forhindre huller... Samtidig er medicin også en vigtig årsag til huller... Og så skal det altså vigtigst af alt siges at mælketænder IKKE har den samme styrke som de permanente tænder.. Emaljen og dentinen er ikke den samme på mælketænder...
Jeg har en datter på 7 som har haft 2 huller og den ene helt ind til nerven og en mælketand er knækket helt ned til tandkødet... Hun får børstet tænder morgen og aften og der blir brugt tandtråd hver dag og får kun slik om fredagen men alligevel har vi ikke kunne holde hullerne væk
Så bare lige ha i baghovedet at fordi barnet har en del huller behøver det altså IKKE at betyde at de ikke børster barnets tænder ordentligt !!

Anmeld

13. september 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Jeg er anonym da jeg selvfølgelig ikke vil udstille min familie.

Hvis et barn på 2,3,4 år må i fuld narkose pga huller i tænderne, hvad tænker I så?

Jeg bliver en smule forarget og fordomsfuld for hvor er tandbørstningen lige henne Det er et familiemedlem hvis barn har været det igennem og moderen siger at de skam har børstet tænder. Kan så småt et barn virkelig have så dårlige tænder på trods af børstning?

kender os til sådan et barn, hvor de faktis var så flove over det at de ikke ville gå til tandlægen med ham efter de fandt ud af hvor mange huller han har og hvor galt det er..

jeg bliver meget forarget over det.. det kan jo ikke være rart for drengen med alle de huller i tænderne..

og jeg mener jo som forældre det er vores pligt at hjælpe dem med de ting ikke sker..

Anmeld

13. september 2012

morethanperfect

Jeg har altid døjet meget med huller i tænderne , på trods af jeg børster dem 2 gange daglig , nogle gange 3 ...
Nogle har altså bare dårligere tænder end andre ...  

Anmeld

13. september 2012

Ciss

sandramor skriver:

Nu blir jeg også nødt til at reagere...
Jeg er uddannet tandklinik assistent... Og har selv arbejdet i børnetandplejen... Hvis et barn som ikke et særlig gammel har flere huller i tænderne ja så kan det skyldes manglende tandbørstning men det er langt fra tilfældet altid!! Langt fra....
For det første er tænders tilstand meget genetisk.... Hvis forældre har tendens til dårlige tænder og mange huller er børnene også mere disponeret for det....
Det er samtidig meget forskelligt hvor meget spyt børn producere.. Og spyt et med til at forhindre huller... Samtidig er medicin også en vigtig årsag til huller... Og så skal det altså vigtigst af alt siges at mælketænder IKKE har den samme styrke som de permanente tænder.. Emaljen og dentinen er ikke den samme på mælketænder...
Jeg har en datter på 7 som har haft 2 huller og den ene helt ind til nerven og en mælketand er knækket helt ned til tandkødet... Hun får børstet tænder morgen og aften og der blir brugt tandtråd hver dag og får kun slik om fredagen men alligevel har vi ikke kunne holde hullerne væk
Så bare lige ha i baghovedet at fordi barnet har en del huller behøver det altså IKKE at betyde at de ikke børster barnets tænder ordentligt !!

Nej, der er nok ikke kun én grund til, at børnene kan have huller i tænderne. Nu lærte jeg i hvert fald lidt mere.

Anmeld

13. september 2012

Anonym trådstarter

Princesspigen skriver:

kender os til sådan et barn, hvor de faktis var så flove over det at de ikke ville gå til tandlægen med ham efter de fandt ud af hvor mange huller han har og hvor galt det er..

jeg bliver meget forarget over det.. det kan jo ikke være rart for drengen med alle de huller i tænderne..

og jeg mener jo som forældre det er vores pligt at hjælpe dem med de ting ikke sker..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.