i tvivl om uddannelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2012

Chraz

Sphynxlover skriver:

hva sker der for at man skal ha alle de 12 taller for at blive jordemoder ?  

Pas. Men så må jeg "bare" knokle det mere :p

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2012

Chraz

Mathilde skriver:

Det er så svært, når man ikke ved hvad man vil!

Jeg var igang med at læse til jordemoder i Ålborg. Jeg knoklede da jeg tog min HF og sluttede med et gennemsnit på 10,0. Hvis man så søger ind indenfor 2 år efter endt udd. må man gange sit snit med 8%, dvs for mit vedkommende kunne jeg søge ind med 10,8. Det kan godt lade sig gøre, hvis man vil

Men som en anden skriver, er det en benhård udd med mange timer i skolen og mange timers lektier på både dansk, norsk og engelsk. Og i praktikken bliver du også kastet ret hurtigt ud i det (hvilket jo er fedt nok). Jeg tog fx imod et barn på min anden vagt.....

Det er stadig det jeg allerhelst vil, ingen tvivl om det. Men for mig og min familie havde det for store omkostninger og derudover var jeg bare bange for, at jeg ikke kunne få job efterfølgende, da det er ret svært i DK. Ligeledes var det svært for mig med de skiftende vagter (dag, aften, nat hulter til bulter).

Men absolut en spændende uddannelse 

Det skal siges, at jeg kørte i bil 3½ time om dagen til og fra skole, så derfor var det jo ekstra svært at få en dagligdag til at fungere!

Årh det er fedt med al den respons jeg får

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er en hård uddannelse. Og selve arbejdet ved jeg også er hårdt både fysisk og psykisk. Men jeg har altid været meget interesseret i fødsler og livet på barselsgangen. Hver gang der er fødsel i fjernsynet så MÅ jeg bare se det!

Men det vil også være en god udfordring for mig tror jeg. For normalt er jeg ikke en knag i skolen fordi jeg har væet doven. Men når det er noget jeg virkelig gerne vil, så kan jeg også godt. Så om ikke andet så starte med HF og knokle en vis del ud af bukserne, og får jeg så et gennemsnit på 10 jamen så er det jo bare fedt og allerede en lille sejr der

Anmeld

23. august 2012

Chraz

lotchen skriver:

Ved ikke hvordan det er i andre regioner, men de fødesteder jeg kender, er der ikke ansat sygeplejersker, de bruger social og sundheds assistenter. På barselsafdelingerne er der ansat sygeplejersker.

Vil da i det hele taget slå et slag for sygeplejerske, hvis du ikke får det tårnhøje snit som jm kræver Jeg elsker mit job, godt nok er det krævende og arbejdstiderne er nogle gange noget møg (er de jo også som jm) - men det er et FEDT arbejde

Ej hvor fedt! Ja, så hvis jeg ikke kan komme ind som jordemoder kan jeg jo tage social og sundheds uddannelsen. Den må da også åbne døre indenfor faget

Anmeld

23. august 2012

prettybutterfly

Åhhh jeg ved PRÆCIS hvordan du har det!!!! Hvilket er hvorfor du er NØDT til at droppe ud NU og gå efter dit mål!!!!!!!!

For nogle år siden havde jeg heller ingen HF el. lign, men læste til sygeplejerske. Jeg drømte så meget om at blive læge, og til sidst droppede jeg ud af sygeplejeskolen. Og alle(næsten) sagde, AAAJ hvor er det dumt/synd og lign at du har droppet ud at sypl studiet! Og at jeg nok ALDRIG ku få højt nok gennemsnit til at komme ind på lægestudiet i kbh(hvor gennemsnittet de sidste to år har være 10,8). Men jeg VILLE det bare af hele mit hjerte og vidste jeg forevigt ville fortryde hvis jeg ik gjorde ALT jeg kunne for at opnå det mål! Men ved du hvad? Det lykkedes sku for mig! Det tog længere end to år(jeg ville ik lukke mit eksamensbevis før jeg havde et højt nok gennemsnit, så jeg tog nogle fag jeg vidste jeg ku få en høj karakter i for at manipulere lidt -sig til hvis du vil ha gode råd!!!)

Håber du vælger at følge dit hjerte! Jeg ved sku heller ik om mine evner rækker som læge, men tror alle er usikre på sig selv et eller andet sted. Men hvis andre er gode nok, så er du og jeg det jo  nok også!!!!

Kæmpe storog held og lykke fra Mona 

Anmeld

23. august 2012

Chraz

prettybutterfly skriver:

Åhhh jeg ved PRÆCIS hvordan du har det!!!! Hvilket er hvorfor du er NØDT til at droppe ud NU og gå efter dit mål!!!!!!!!

For nogle år siden havde jeg heller ingen HF el. lign, men læste til sygeplejerske. Jeg drømte så meget om at blive læge, og til sidst droppede jeg ud af sygeplejeskolen. Og alle(næsten) sagde, AAAJ hvor er det dumt/synd og lign at du har droppet ud at sypl studiet! Og at jeg nok ALDRIG ku få højt nok gennemsnit til at komme ind på lægestudiet i kbh(hvor gennemsnittet de sidste to år har være 10,8). Men jeg VILLE det bare af hele mit hjerte og vidste jeg forevigt ville fortryde hvis jeg ik gjorde ALT jeg kunne for at opnå det mål! Men ved du hvad? Det lykkedes sku for mig! Det tog længere end to år(jeg ville ik lukke mit eksamensbevis før jeg havde et højt nok gennemsnit, så jeg tog nogle fag jeg vidste jeg ku få en høj karakter i for at manipulere lidt -sig til hvis du vil ha gode råd!!!)

Håber du vælger at følge dit hjerte! Jeg ved sku heller ik om mine evner rækker som læge, men tror alle er usikre på sig selv et eller andet sted. Men hvis andre er gode nok, så er du og jeg det jo  nok også!!!!

Kæmpe storog held og lykke fra Mona 

Årh tusind tak for inspirationen! Ind til videre har jeg kun fået positive ord med på vejen. Men skulle ikke undre mig at når mine forældre og søskende får det af vide vil de være sådan helt: Ej Christina, Jordemoder? Er du klar over det kræver så og så og så meget?

Og ja, det er jeg udemærket klar over. Men hvorfor skal jeg begrænse mig for noget jeg ikke engang har prøvet og ved om jeg er i stand til? Der er kun én måde at finde ud af det på: PRØVE SIG FREM! og hvis det lykkes er det lidt fedt at stå med et skævt smil og sige hvad sagde jeg? :p

Anmeld

23. august 2012

prettybutterfly

LIGE PRÆCIS!!!! Go for it! You can do it! Det kræver bare VIRKELIG at man selv tror på det og så også en rimelig hård insats! Man kommer ik sovende til et godt gennemsnit på HF, men jeg lover det vil være det hele værd i den sidste ende! Det er så inspirerende at gå på sit drømmestudie, og glæde sig til en dag at få et fedt job som man godt kan lidt, i stedet for at "nøjes" med noget mindre! 

Hvis du VIRKELIG vil, så gå KUN efter 10 og 12 taller! Alle de karaktere jeg fik under 10 valgte jeg at gå til eksamen i igen, selvom det koster - mener det var omkring 600 kr. Men luk IKKE eksamensbeviset før snittet er hæjt nok, og BANG så kan du komme ind på hvad som helst!

Anmeld

23. august 2012

Chraz

Det er noget jeg virkelig gerne vil. Kan mærke det helt inde i maven Tror aldrig jeg har været villig til at arbejde så hårdt for noget før

Det jeg er mest bekymret for et matematil og kemi. Men har en sød svigerinde der er uddannet datamatematiker, og en kæreste der er okay til at forstå det med kemi. Så de burde i hvertfald kunne hjælpe med det. Men tror jeg hiver fat i en studievejleder i næste uge og snakker om mulighederne med dem

Anmeld

23. august 2012

klmf

Chraz skriver:

Ej hvor fedt! Ja, så hvis jeg ikke kan komme ind som jordemoder kan jeg jo tage social og sundheds uddannelsen. Den må da også åbne døre indenfor faget

Eller tage sygeplejersken Så har du flere muligheder end som assistent

Uanset hvad, så er det slet ikke dumt at få taget den HF, det åbner døre

Anmeld

26. august 2012

Tanjadamgaard

Chraz skriver:

Hvor mange 12 taller kræver det, ved du det?

Ja det ville jo være bedre end ingenting. Og det ville stadig være indenfor samme område mere eller mindre. 

Her er en oversigt over det gennemsnit de skulle have i år for at komme ind  

http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/jordemoder.aspx#fold5 

Men du skal jo også søge i kvote 2, det er en blanding af dine karakter og andet erfaring 

Anmeld

27. august 2012

Mathilde

Chraz skriver:

Årh det er fedt med al den respons jeg får

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er en hård uddannelse. Og selve arbejdet ved jeg også er hårdt både fysisk og psykisk. Men jeg har altid været meget interesseret i fødsler og livet på barselsgangen. Hver gang der er fødsel i fjernsynet så MÅ jeg bare se det!

Men det vil også være en god udfordring for mig tror jeg. For normalt er jeg ikke en knag i skolen fordi jeg har væet doven. Men når det er noget jeg virkelig gerne vil, så kan jeg også godt. Så om ikke andet så starte med HF og knokle en vis del ud af bukserne, og får jeg så et gennemsnit på 10 jamen så er det jo bare fedt og allerede en lille sejr der

Lige præcis

Man skal bestemt ikke opgive sin drøm uden kamp!

Held og lykke med det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.