Hvorfor er det, at man ikke må spise slik i graviditeten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

33.111 visninger
37 svar
0 synes godt om
10. august 2012

Anonym trådstarter

Hej med jer

Jeg synes at jeg har hørt/læst, at man helst skal holde sig fra søde sager, når man er gravid... Er der nogle af jer kloge kvinder, der kan hjælpe mig med, hvorfor det er? Er klar over, at man helst ikke skal tage for meget på, men er det den "eneste" årsag, eller har det invirkning på fosterets udvikling?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2012

Fine_007

Sådan som jeg har forstået det - og ifølge min læge, er det "bare" for at forhindre overvægt. Slik med måde burde ikke have nogen effekt på barnets udvkling  

Anmeld

10. august 2012

MissMona

Inden graviditeten/ I starten af en graviditet, er der større risiko for ikke at blive gravid (manglende ægløsninge)/ samt større risiko for at miste tidligt (ægget har lettere ved at gå i stykker), hvis man spiser søde sager. "tomme kalorier".

En helt nede på jorden årsag, kan være at man, når man spiser meget sukker, skaber et bedre miljø for at få svamp i skeden.

Søde sager skulle heller ikke være det bedste for halsbrand, som mange oplever i løbet af en graviditet.

Ca. 2 % af alle gravide får sukkersyge under graviditeten. Og søde sager er ikke godt for en sukkersyge og sukkersyge er ikke godt for barnet, hvis det ikke er under kontrol (læge) og regulering (diæt) og behandling (Insulin)

En anden årsag kan være at det er kroppens udtryk for at den (med måde) har behov for kulhydrater. Men i naturen følger der mange gavnlige ting med disse kulhydrater, mineraler, vitaminer, antioxidanter osv, hvorimod der i "søde sager" som jeg forstår det udtryk, primært er sukker uden særligt meget næring. Så vores urkrop fortæller os at vi skal gå ud og finde nogle "sunde kulhydrater" som vi har et øget behov for under en graviditet, pga. alle tillægsgevinsterne, imens fornuften bør sige at det ikke skal være "tomme kalorier"!

Hvis de søde sager fører til overvægt, kan det blive en vanskligere fødsel end hvis man ikke er overvægtig...

Det var sådan lige de ting jeg kunne komme på som jeg har hørt og læst om!

Missmona

Anmeld

10. august 2012

MissMona

Derudover vil jeg da lige nævne at hvis der er Aspartam i (sødemiddel) - er der ingen der ved hvordan det påvirker barnet! Personligt ville jeg gå uden om alt der indeholder Aspartam!

Anmeld

11. august 2012

Sandra1985

Hej med jer

Jeg synes at jeg har hørt/læst, at man helst skal holde sig fra søde sager, når man er gravid... Er der nogle af jer kloge kvinder, der kan hjælpe mig med, hvorfor det er? Er klar over, at man helst ikke skal tage for meget på, men er det den "eneste" årsag, eller har det invirkning på fosterets udvikling?

Jeg forsøger at holde mig fra slik (vingummi, lakrids og lignende) og sodavand fordi det jo egentlig er fyldt med alle mulige tilsætningsstoffer... Hvis jeg har lyst til søde sager spiser jeg hellere et stykke hjemmebagt kage/et stykke chokolade eller drikker et glas juice... Det er ikke noget nogen læge har rådet mig til, jeg tænker bare at det må være sundere... Jeg holder mig desuden helt fra sødestoffer - især aspartam - fordi min venindes veninde har fået en skade på centralnervesystemet af at indtage madvarer sødet med aspartam... Det KAN ikke være sundt for baby...! Så hvis jeg en gang imellem ikke kan undvære min elskede Coca cola så drikker jeg et enkelt glas MED sukker  Jeg tror bare man skal forsøge at bruge sin sunde fornuft og ikke gå i hverken den ene eller den anden grøft!

Knus fra Sandra

Anmeld

11. august 2012

Misty

Desuden kan babyer blive født med sukkerafhængighed...

Anmeld

11. august 2012

modesty

Dit foster spiser jo dét du spiser. Så når du spiser slik, giver du også din ufødte baby slik.

Jeg var sikker på at jeg i hvert fald skulle leve supersundt og sukkerfrit inden jeg blev gravid. 

Da jeg så blev gravid og sukkertrangen meldte sig, gik jeg pænt meget på kompromis med dén overbevisning.

Alt med måde, er mit motto. 

Anmeld

11. august 2012

Guldimaven

Jeg spiste også slik i min graviditet, alt med måde som de andre siger. 

Anmeld

11. august 2012

JH12

Jeg spiste slik, chokolade og kage under min graviditet..
I en lang periode havde jeg kun lyst til chokolade og kage og fik det dagligt.. Selvfølgelig alt med måde, jeg tog 19 kg. på. Og 3 mdr efter er de kilo væk igen

Anmeld

11. august 2012

Anonym trådstarter

Sandra1985 skriver:

Jeg forsøger at holde mig fra slik (vingummi, lakrids og lignende) og sodavand fordi det jo egentlig er fyldt med alle mulige tilsætningsstoffer... Hvis jeg har lyst til søde sager spiser jeg hellere et stykke hjemmebagt kage/et stykke chokolade eller drikker et glas juice... Det er ikke noget nogen læge har rådet mig til, jeg tænker bare at det må være sundere... Jeg holder mig desuden helt fra sødestoffer - især aspartam - fordi min venindes veninde har fået en skade på centralnervesystemet af at indtage madvarer sødet med aspartam... Det KAN ikke være sundt for baby...! Så hvis jeg en gang imellem ikke kan undvære min elskede Coca cola så drikker jeg et enkelt glas MED sukker  Jeg tror bare man skal forsøge at bruge sin sunde fornuft og ikke gå i hverken den ene eller den anden grøft!

Knus fra Sandra

Shit hvor vildt, at hun har taget skade af det! Må jeg spørge hvordan skaden viser sig?

Jeg har nu altid været af den holdning, at light ikke er godt for noget, og hvis jeg skal have cola, så drikker jeg hellere en "rigtig" cola, med sukker end en light! Man ved jo ikke hvad det skidt gør, og så har jeg faktisk læst, at når man drikker light, så tror kroppen, at nu kommer der ekstra energi, men når der ikke gør det, så bliver den "skuffet" og så får man mere lyst til snolder, og så vinder man jo intet ved det

Tak for dit svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.