Skrammer, buler og blå mærker - En ny epoke er i sandhed begyndt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.994 visninger
20 svar
0 synes godt om
11. maj 2009

Tynen

Skrevet af Trine Barslev

Stunts kommer ikke som et chok for Stellas forældre længere. Sjovt nok står punktet: "Udfordre dig selv højere, vildere, hele tiden, hver dag!" nemlig allerhøjest på Stellas to-do-liste over ting, hun skal nå, inden hun bliver 2 år.

Skrammer, buler og blå mærker - En ny epoke er i sandhed begyndtIndrømmet! Jeg er en smule nervøs ved punktet ”aflevering-af-barn” i morgen, da Stella til forveksling ikke ligner den Stella, jeg hentede den fredag, da dagplejen gik på ferie i 14 dage.

Og hvad er der så sket? Tja, egentlig er grunden meget simpel!

• En dag på legepladsen endte med en bule i panden, da Stella blev gynget ned af et andet barn
• Den daglige tur på scooteren (som – surprise - IKKE er en legemsdel på barnet, selvom man snildt kunne tro det, hvad angår den tid, hun fordriver på den) giver anledning til styrt på timebasis, når barnet i sin iver ikke får manøvreret sig tilstrækkeligt uden om hjørner og andre forhindringer.
• En finger i klemme under døren, da hun ville gemme sig for sin onde mor, der bare så gerne ville give hende rent tøj på.
• En demonstrativ rift på overlæben efter et lidt for indlevende hysterisk smid
• og endelig en tur direkte på hovedet og knæene ud gennem svigerforældrenes terrassedør, der meget betænksomt var åbnet til lejligheden

Ja, hendes ben har efterhånden så mange brune mærker, at man næsten ikke tør at tage fat om dem under bleskift.

En kommende kombineret påske/fødselsdagsfrokost stod også på programmet den ferie. Snakken gik, og ud af øjenkrogen kunne jeg se, at Stella havde fundet sig en skammel og et par puder til at stable ovenpå, så hun kunne komme rigtig højt op. Jeg hørte som det næste, hvordan der gik et gisp igennem påskepublikummet, da Stella praktiserede stunts ad libitum balancerende på den førnævnte pufkonstruktion, mens jeg sad fuldstændig uberørt tilbage og tænkte: Come on, hun har ikke engang sluppet med hænderne endnu. Man har bare ligesom set det før, ikk´?

Stunts kommer ikke som et chok for hendes forældre længere. Sjovt nok står punktet: "Udfordre dig selv højere, vildere, hele tiden, hver dag!" nemlig allerhøjest på Stellas to-do-liste over ting, hun skal nå, inden hun bliver 2 år. Det hører heller ikke til sjældenhederne, at hendes dagplejer tager imod os i døren med sætningen: "Stella er altså rendt ind i radiatoren i dag" eller "Ja, så tog hun lige højstolen i frit fald, mens jeg skar frugt". Imens ser vi Stella møve rundt på børnemøblerne i bedste Spiderman-stil, mens de andre børn sidder lige så misundelsesværdigt stille og leger med dukker og maler på ler.

Nu da jeg har haft så mange dage tæt op af min datter, har jeg virkelig haft mulighed for at studere hende og hendes (tilføj eventuelt selv et ”manglende" ) motorik, og det er jo et sandt orgie i iagttagelse af et barn, der måske nok bare er sundt og aktivt, og som prøver livets grænseflader af. Jeg må indrømme at jeg efterhånden lever uretfærdigt meget efter ordsproget: "Man skal vælge sine kampe med omhu", og at jeg derfor har en limit på 50cm. over jordens overflade, før jeg skrider ind i barnets udfoldelser i manegen.

Jeg må erkende, at et "nej" i mindre tilfælde ikke virker og ender med alt for meget pædagogik, endnu mere skældud og dobbelt så meget NEJ i samtlige vågne timer af døgnet. Stella lærer åbenbart ikke, at man netop ikke skal prøve noget igen, når hun nu lige er faldet ned. Det eneste, hun lærer, er at blive bedre til at mestre udfordringen, hvilket hun efterhånden klarer til UG. Det er da med en vis indre stolthed, at jeg tænker på, hvilke færdigheder hun mon på længere sigt kan udvikle.

Skrammerne til trods har jeg lært at fokusere på det gode ved hendes knap så pigede adfærd, nemlig at den iver og målrettethed, hun angriber livets små og store udfordringer på, kun kan give pote i det lange løb – Også selvom det giver os forældre og hendes publikummer megen bekymring.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

11. maj 2009

Rasmine

Sejt skrevet.
Det kunne ligeså godt have været Rasmus, mon det er alderen?
Eller nærmere mødrenes uheldige gener ungerne har arvet?

Anmeld

11. maj 2009

Kristina V

Ha ha ha sidder med tåre i øjnene, da det bare er Karoline om og om igen!
Rigtig godt skrevet!!!

Anmeld

11. maj 2009

Becks

Profilbillede for Becks
Magiske Ella, mit mirakel, mit brombær

Fedt skrevet

M i t k æ r l i gh e ds p r o j e k t

http://lmtf.lilypie.com/qDNlp2.png

Anmeld

13. maj 2009

Challe13

måske sejt.. måske ikke..

jeg bliver bekymret når jeg læser denne artikel, for jeg tænker ikke kun dårlig motorik MEN om der er noget helt andet der ligger til grund for buler, "gå på mod"  og mangel på at forstå nej... ( tænker er der noget der ikke helt arbejder sammen i hjernen,og kan barnet sidde stille og koncentrere sig om en leg eller er det højt tempo hele tiden?? )

( undskyld er nok fagligt miljø skadet..)
Challe

Anmeld

13. maj 2009

Rasmine

Challe13 skriver:

jeg bliver bekymret når jeg læser denne artikel, for jeg tænker ikke kun dårlig motorik MEN om der er noget helt andet der ligger til grund for buler, "gå på mod"  og mangel på at forstå nej... ( tænker er der noget der ikke helt arbejder sammen i hjernen,og kan barnet sidde stille og koncentrere sig om en leg eller er det højt tempo hele tiden?? )

Challe

Hold da op....???
Ved ikke om du har LÆST artiklen, og opdaget at Stella ikke engang er 2?

Hvad mener du med fagligt miljø skadet?

Anmeld

13. maj 2009

linemus

Profilbillede for linemus
Challe13 skriver:

Challe

Vil give dig ret i, at du nok er fagligt miljøskadet - kan dog kun gætte på, hvad du arbejder med.

Jeg har selv TO børn på samme alder som Stella og kan simpelthen nikke genkendende til samtlige punkter i klummen. For mig er det tegn på et nysgerrigt, modigt barn, der udfordrer verden og ikke vil lade mor el. far bestemme, hvilke nye akrobatnumre, der skal øves i dag.

Synes det er lidt hårdt svaret af dig.

- Line

Anmeld

13. maj 2009

Kristina V

Challe13 skriver:

Challe

Miljø skadet vil jeg os mene...

Anmeld

13. maj 2009

Rasmine

linemus skriver:

Vil give dig ret i, at du nok er fagligt miljøskadet - kan dog kun gætte på, hvad du arbejder med.

Jeg har selv TO børn på samme alder som Stella og kan simpelthen nikke genkendende til samtlige punkter i klummen. For mig er det tegn på et nysgerrigt, modigt barn, der udfordrer verden og ikke vil lade mor el. far bestemme, hvilke nye akrobatnumre, der skal øves i dag.

Synes det er lidt hårdt svaret af dig.

- Line

Hmm... Nu jeg tænker over det, så har jeg også 1 stk. motorik-umulig unge til tider, og han er på samme alder.
Vi giver ham ofte cykelhjelm på, for at han ikke skal slå hovedet.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

13. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Challe

Vil gerne lige kommentere dit indlæg. For det første omhandler artiklen en pige, der endnu ikke er fyldt to år. Der kan jo være stor forskel på børn og deres aktivitetsniveau.

For det andet: Artiklen er en klumme. Klummegenren er ofte et lille udpluk eller glimt af hverdagen, hvor man kigger på en lille del af den store helhed, oftest med humoristiske og selvironiske briller og "sat på spidsen". Det er en genre, Trine er rigtig velbevandret i, netop fordi hun forstår at holde den røde tråd og fokusere på, i denne klumme, den del af sin dejlige datter, der hedder nysgerrighed, vovemod og selvværd. Hun kunne selvfølgelig have beskrevet alle de andre facetter ved sin datter, men det er ikke hensigten med denne klumme. 

Og hvor er det herligt, at vi får lov at kigge med og få et hudløst ærligt billede af, hvordan en knap 2-årig pige også kan være, ud over sød, kærlig, artig, yndig, stillesiddende og hvad vi ellers ynder at betegne vores kære børn. Hvor er det herligt, at der findes skribenter og mødre, der "tør" indrømme, at deres barn ikke er et lille dydsmønster, der altid hører efter, aldrig får hysteriske anfald eller aldrig får en skramme. For vores børns adfærd falder jo lidt tilbage på vores forældreevner, ikke? Findes de børn? Ville du have reageret anderledes, hvis det var en dreng, der blev beskrevet i denne klumme?

Det er så godt, at du som fagperson har antennerne ude, bruger din faglighed, selv når du har fri, og bekymrer dig. Jeg synes dog, at man skal passe på med at drage hurtige og voldsomme konklussioner på et barns adfærd, trivsel, motorik og hjernefunktion på baggrund af en klumme

Mvh
Karoline 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.