Hvad gør man hvis ens barn bliver ven med en JV?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2012

mariamiss6

KakaoDrik skriver:

Jeg oprettede en tråd tidligere hvor jeg glemte at indsætte link. Det er en lille film om børneopdragelse. 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1793167.ece

Når du har set filmen vil du så være sød at gå i dybden og tænke over hvad du ville gøre hvis dit barn blev ven men en Jehovas Vidne når dit barn sikkert har en masse "magisk" legetøj.

Jeg tænker nemlig at vi bliver set som satan tilbedere i et lille JV barns øjne. Vores hjem er jo fyldt med magi (turtles,troldmænd,tryllestave,drager osv). Magi er jo noget satan dyrker. Bliver vi så til på som satan tilbedere af JV børn 

Du behandler det barn som ethvert andet barn, dit barn kunne blive legekammerat med.

Hvis et barn af Jehovas Vidner, er SÅ indoktrineret, at der simpelthen er legetøj de ikke må lege med, hvad enten det er i skolen, eller SFOen, eller hos en kamerat, så kan du være evigt sikker på, at dette barns forældre ALDRIG ville lade deres barn lege med DIT barn...

Og JA, selvfølgelig vil det her barn af JV forældre, stille spørgsmål til hvordan I gør tingene hjemme hos jer. Nogle af spørgsmålene vil dette barn måske rette til dig, og andre sikkert til sine forældre.

Men i bund og grund, hvis et JV barn får lov at lege med dit barn, hjemme hos dig, så må du gå ud fra, at dette barns forældre, har accepteret at i har andre ting i hjemmet, og andre regler, end de selv har der hjemme...

DU skal ikke gøre noget, for at tilfredsstille deres religiøse regler. Det skal de nok selv sørge for.

Og ellers, så er Jehovas vidner trods alt også mennesker. De taler altså samme sprog som du gør. Og du kan derfor bare gribe knoglen, og ringe op, og høre om der er ngoet du skal være opmærksom på. Bare du husker på, at hvis du selv opsøget et regelsæt, så skal du også følge det. 

ørn af Jehovas vidner holder ikke fødselsdagsfester på den måde som vi gør. Derfor bør du heller ikke, ved en evt. børnefødselsdag, lade dit barn dele invitationerne ud i institutionen eller skolen. Du skal hellere enten sende invitationerne med posten, eller simpelthen møde op på adressen, og kontakte forældrene face to face, og sige, at I føler det høfligste i kunne gøre, var at invitere barnet, og lade familien selv tage stilling til om deres barn,s kal deltage i dit barns fødselsdagsfest.

Jeg gik i klasse med en som var barn af Jehovas vidner. Han deltog i klassen på lige fod med os andre, bortset fra at hans forældre ikke ville have han deltog i fødselsdagsfester, og i religionstimerne. 
Han blev dog godt nok aldrig døbt, og er i bund og rund ikke selv Jehovas vidne, ikke på den der fanatiske måde i hvert fald. Han fik altid en invitation, på lige fod med alle andre, men han sagde også altid lettere trist, at han vidste han ikke fik lov at komme med.

Men hans forældre, især hans mor var MEGET vellidt, og trods alt et åbenhjertigt menneske. Hun forlangte ikke at VI gjorde noget for at imødekomme deres religions regler. Men sørgede for selv at holde styr på hvad hun mente hendes søn kunne og ikke kunne deltage i. For det meste var hun faktisk rigtig ofte medarrangør, eller ekstra voksen, når vi skulle på tur, og alle elskede hende. 

Igen, de ER kun mennesker, de tror bare på noget "andet" end flertallet, og lever efter et lidt anderledes regelsæt. 

En fanatisk Jehovas vidne, ville ALDRIG lade sit barn lege hjemme hos "almindelige" mennesker. Netop for at undgå at udsætte deresb ørn for djævelens værk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2012

Tona

KakaoDrik skriver:

Jeg oprettede en tråd tidligere hvor jeg glemte at indsætte link. Det er en lille film om børneopdragelse. 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1793167.ece

Når du har set filmen vil du så være sød at gå i dybden og tænke over hvad du ville gøre hvis dit barn blev ven men en Jehovas Vidne når dit barn sikkert har en masse "magisk" legetøj.

Jeg tænker nemlig at vi bliver set som satan tilbedere i et lille JV barns øjne. Vores hjem er jo fyldt med magi (turtles,troldmænd,tryllestave,drager osv). Magi er jo noget satan dyrker. Bliver vi så til på som satan tilbedere af JV børn 

Jeg tror ikke at det er så galt. Da jeg var barn var jeg rigtig gode venner med en JV pige og der var aldrig noget med det. Som regl kan de skelne rigtig fint og ved godt at ikke alle lever efter deres normer, uden at de dog af den grund giver problemer i samværet. JV børn er jo sammen med andre børn rigtig meget, fx i skolen eller børnehave og sådan. Generelt har jeg heller ikke oplevet det som et problem i forhold til forældrene

Anmeld

20. juli 2012

Tona

FrkT skriver:

En af mine bedste veninder gennem det meste af min barndom var Jehovas vidne, og der har altså aldrig været nogen problemer.... hun var selvfølgelig ikke med til børnefødselsdage, holdt heller ikke selv nogen, og så holdt hun ikke jul. Udover det var hun præcis som alle de andre børn. Og vi legede med det samme legetøj også. Hendes familie var nogle varme og dejlige mennesker, så jeg har heller intet ondt at sige der.

Tror der er stor forskel på hvilket forhold Jehovas vidner har til deres tro præcis som der er stor forskel på hvilket forhold kristne har til deres tro. Og de ting der bliver skrevet om, det tror jeg er taget ud fra de ekstreme tilfælde. Ligesom man også kunne skrive artikler om de ekstreme kristne, som sikkert ville sætte det hele i et perspektiv.

Anmeld

20. juli 2012

Tona

Amandas-mor skriver:

Jeg tror ikke at det er så galt. Da jeg var barn var jeg rigtig gode venner med en JV pige og der var aldrig noget med det. Som regl kan de skelne rigtig fint og ved godt at ikke alle lever efter deres normer, uden at de dog af den grund giver problemer i samværet. JV børn er jo sammen med andre børn rigtig meget, fx i skolen eller børnehave og sådan. Generelt har jeg heller ikke oplevet det som et problem i forhold til forældrene

Men når det så er sagt, så bryder jeg mig ikke om den her film.

Anmeld

21. juli 2012

KakaoDrik

Det er mere efter at have set filmen,jeg har ikke tænkt endvidere over JV i en del år. Min klassekammerat skød sigselv pga Jehova. Han forelskede sig i en pige hans familie ikke kunne accepetere grundet deres tro. Lige siden dengang har jeg ikke ville skænke JV en tanke,indtil jeg så den film på ekstrabladets hjemmeside der har sat tanker igang. Jeg tror jeg ville ringe til forældrene. det er jo ikke fordi vi er dårlige mennesker,men hvis en turtle er tegn på satan så har vi et hjem fyldt op med dæmoner og ondskab. Jeg har aldrig set på vores hjem på den måde. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.