depression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2012

Kay

UnderCover34 skriver:

En psykiater er en læge der har videreuddannet sig med speciale indenfor psykiatri.

En psykiater kan både varetage samtaleterapi og udskrive og varetage den medicinske behandling.

En psykolog er uddannet psykolog på universitetet og kan kun varetale samtaler/terapi og må ikke udskrive eller varetage en medicinsk behandling da de ikke har den lægefaglige uddannelse.

Hvis man skal have en medicinsk behandling i forbindelse med behandlingen hos en psykolog er det nødvendigt at have egen læge eller en psykiater ind over

understøtter det ik bare det jeg skrev?? at de begge kan lave samtale terapi men en psykiater kan udskrive medicin???

du skriver det bare på en mere "fansy" og beskrivende måde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2012

UnderCover37

Kay skriver:

understøtter det ik bare det jeg skrev?? at de begge kan lave samtale terapi men en psykiater kan udskrive medicin???

du skriver det bare på en mere "fansy" og beskrivende måde

Joh men at skrive at en psykiater er en slags psykolog der må udskrive medicin var bare lidt misvisende synes jeg og synes jeg ville uddybe hvad forskellen egentligt er.

Du må ikke tage det som en kritik jeg er nok bare skadet af mit fag...

Anmeld

18. juli 2012

Anonym trådstarter

UnderCover34 skriver:

Nu ved jeg ikke hvor længe du har fået medicinen i den nuværende dosis?

Der går op til 8 uger fra man begynder på medicinen til den optmale virkning opnåes, og herefter kan man justere dosis til man rammer det der virker for dig, hvis det er den rigtige type medicin du får.

Der findes mange typer antidepressiva og de kan groft deles op i to typer, en der virker på serotonin i hjernen og en der både virker på serotonin og noradrenalin.

Lægen/psykiateren vælger præparatet efter en snak / undersøgelse og man vil som regel ikke give det mere end max 8 uger før man igen vurderer om det er det rigtige og om der enten skal en dosisjustering til eller et medicin skift.

Det kan meget svært at finde den helt rigtige type medicin og en del oplever derfor at skulle skifte.

Hvem er du i behandling hos? Får du kun medicin eller er det kombineret med samtaler enten hsos lægen, en psykiater eller psykolog?

Hvis du føler der er mangel i fremgang så skal du helt sikkert kontakte den behandlende læge og bede om en konsultation og få snakket det igennem og set på medicinen.

Og det med trætheden kan både være en bivirkning af medicinen i opstartsfasen (det fortager sig igen) eller selve depressionen da det også godt kan gøre en enormt energiforladt.

Rigtig god bedring!

jeg har fået medicin i ca 1,5 år fra da min depression blev konstateret hos lægen det er den anden slages medicin jeg er på nu, og har væet det siden februar/ marts.

problemet er bare at da jeg startede på nr 2 slags der fik jeg en god perioede lige efter, hvor jeg har mere over skud men stadig sover til middag de fleste dage, og så tænkte jeg at det nok er den der virker men så sker der lidt modgang også er jeg tilbage hvor jeg startede syntes jeg også har jeg det skidt med at gå til læge igen. da jeg jo havede fortalt ham at jeg syntes at det virkede i starten.

så håber jeg at psykiateren je hjælpe mig med nogen samtaler (havede dog frygtede at de kun udskrav medicin)

Anmeld

18. juli 2012

Kay

UnderCover34 skriver:

Joh men at skrive at en psykiater er en slags psykolog der må udskrive medicin var bare lidt misvisende synes jeg og synes jeg ville uddybe hvad forskellen egentligt er.

Du må ikke tage det som en kritik jeg er nok bare skadet af mit fag...

det er jeg nok også...

har mødt mange psykiatere der er fissefornemme og behandler deres patienter som numre på et stykke papir...

så hvis man lidt kunne læse ud af det at jeg ik har meget til overs for dem er det nok ik helt forkert

Anmeld

18. juli 2012

Anonym trådstarter

Kay skriver:

en psikiater er i grove træk en psykolog der må udskrive medicin.. så jo... han/hun birde kunne hjælpe med samtaleterapi også...

kan ik huske hvor mange gange jeg var afsted... men brugte ikke hele min henvisning...

okay så håber jeg på hun kan hjælpe mig ( haved frygtede at hun kun udskrev medicin)

Anmeld

18. juli 2012

UnderCover37

Kay skriver:

det er jeg nok også...

har mødt mange psykiatere der er fissefornemme og behandler deres patienter som numre på et stykke papir...

så hvis man lidt kunne læse ud af det at jeg ik har meget til overs for dem er det nok ik helt forkert

Jeg har så til gengæld de sidste 12 år arbejdet sammen med mange knalddygtige og meget empatiske psykiatere så jeg tror der er både gode og dårlige i det fag også lige som i alle andre!

Anmeld

18. juli 2012

Kay

UnderCover34 skriver:

Jeg har så til gengæld de sidste 12 år arbejdet sammen med mange knalddygtige og meget empatiske psykiatere så jeg tror der er både gode og dårlige i det fag også lige som i alle andre!

enig... jeg har med garanti været uheldig

Anmeld

18. juli 2012

UnderCover37

Anonym skriver:

jeg har fået medicin i ca 1,5 år fra da min depression blev konstateret hos lægen det er den anden slages medicin jeg er på nu, og har væet det siden februar/ marts.

problemet er bare at da jeg startede på nr 2 slags der fik jeg en god perioede lige efter, hvor jeg har mere over skud men stadig sover til middag de fleste dage, og så tænkte jeg at det nok er den der virker men så sker der lidt modgang også er jeg tilbage hvor jeg startede syntes jeg også har jeg det skidt med at gå til læge igen. da jeg jo havede fortalt ham at jeg syntes at det virkede i starten.

så håber jeg at psykiateren je hjælpe mig med nogen samtaler (havede dog frygtede at de kun udskrav medicin)

Du vil nok opdage at der er mest fokus på medicinen hos en privatpraktiserende psykiater i og med at de har rigtigt mange patienter og sjældent har tid og mulighed for intensive terapiforløb men dermed ikke sagt at du ikke kan opleve at komme der over en længere periode til samtaler 

Synes dog bestem du skal opsøge din læge igen inden du kommer til hos psykiateren da ventetiden kan være lang og du skal kunne fungere bedst muligt indtil du kan komme til

Anmeld

18. juli 2012

UnderCover37

Kay skriver:

enig... jeg har med garanti været uheldig

Så håber jeg du er heldigere næste gang

Anmeld

18. juli 2012

Anonym trådstarter

UnderCover34 skriver:

Du vil nok opdage at der er mest fokus på medicinen hos en privatpraktiserende psykiater i og med at de har rigtigt mange patienter og sjældent har tid og mulighed for intensive terapiforløb men dermed ikke sagt at du ikke kan opleve at komme der over en længere periode til samtaler 

Synes dog bestem du skal opsøge din læge igen inden du kommer til hos psykiateren da ventetiden kan være lang og du skal kunne fungere bedst muligt indtil du kan komme til

jeg skal til psykiater i næste månede der er så også gået 6 måneder siden jeg blev henvist.

men jeg må bare ringe til lægen imorgen og få en tid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.