1. Vil det være en god ide at købe babypanodil, så man har det hvis nu en dag baby skal have det? - eller skal jeg først købe det når babyen bliver syg?
Klart vente:-)Det er sjældent man bruger børnepanodil på små børn, det er som regel 1/2- 1 år. Men dt kan være forskelligt.
2. Vi bor i lejlighed på 2. sal og har fået en brugt barnevogn til altanbrug, må jeg direkte efter fødslen, lade barnet sove ude på altanen i barnevognen, så det ikke altid forgår i sengen?
Vores sov først i barnevogn efter ca 14 dage, et spørgsmål om tryghed. Og ellers sov hun bare i lifetn nu her.
3. Har hørt nogle har deres baby sovende i liften de første par dage/uger, må man ikke ligge dem i vuggen istedet?
Liften er nem at flytte rundt på hvis man lige skal ud og gå eller andet, så vækker man dem ikke for at flytte dem i barnevogn.Bla derfor mange bruger den i stedet for, mere anvendelig på mange måder de første 3 mdr, og baby synes den er god fordi den giver en tryghedsfornemmelse.
4. Jeg har fået en del tøj fra en masse jeg kender, har tænkt mig at vaske det før brug, da jeg har hørt det har bedst af at lugte af os, men må jeg vaske det i samme vaskepulver som vores, eller skal jeg købe noget parfume fri? Og alt helt nyt tøj skal det også vaskes før brug?
Ja, vask alt tøj der er nyt, det er seriøst smækfyldt med kemikalier. Brug parfumefri vaskemiddel hvis du vil mindske chancerne for allergi senere, og det vil de fleste heldigvis:-)
5. Må jeg godt købe et lammeskind og ligge under baby i sengen, eller bliver det for varmt?
Jeg vil ikke anbefale lammeskind til ret meget, det var mest noget man brugte i gamle dage fordi barnevognene var piv ringe. Det færreste babyer fryser i deres vogne.Og indenfor vil jeg slet ikke bruge det.
6. Er det et must have at eje en babyalarm? - Eller kan man sagtens klare sig uden?
Hvis du vil have vinduerne stående åbne i flere timer i træk når baby sover ude behøver du ikke en alarm, men så kan du f.eks heller ikke liger så nemt tage på cafe og lade vognen stå ude fordi du ikke kan høre dit bar, så børn kan ikke bevæge sig nok til at vognen nødvendigvis ryster nok til at du kan se det.. Vi kan slet ikke undvære vores. Men det er vel et spørgsmål om behov. Hader ikke frisk luft, men at have vinduerne åbne 2-4 timer hele året rundt er bare ikke mig.
7. Hvilke sutteflasker anbefaler i at man køber? (Kun hvis jeg ikke kan amme.)
Vores brugte avent, men hende jeg har nu bruger en anden de 2 gange hun har fået en flaske, hun er vist ligeglad.