Hvor mange??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juli 2012

Clisolka

Jeg har stemt bager en gang imellem...

Før i tiden bagte jeg rigtig meget - både boller og brød, men tiden er der ikke til det mere. Jeg ville gerne bage noget mere 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2012

Maja_4000

JulieE skriver:

Jeg eeeelsker at bage ig bager rigtig meget  Jeg bager stort set alt vores brød, både rugbrød og lyst brød.Og tit også tit kage. 

Hvis jeg selv skal sige det, er jeg ret god til det... 

Deler du ikke din yndlings opskrift på både rugbrød og lyst brød ? Jeg synes simpelthen mit bliver så tørt altid :/

Anmeld

14. juli 2012

Dustmuz

jeg bager oftest rugbrød og franskbrød/boller
Vi spiser ikke ret ofte kage, og når vi endelig gør, så sker det da også at jeg bager den selv

Anmeld

14. juli 2012

Savannah

Jeg bager al vores brød selv. Af lyst! Jeg elsker at bage. Kun engang imellem sniger der sig et rugbrød i indkøbskurven, hvis der ikke er mere og jeg ikke har lyst til at bage rugbrød. Har ingen røremaskine som jo ellers er en god hjælper.. bager kun kage ved særlige lejligheder, da jeg ellers ville blive kuglerund.

Anmeld

14. juli 2012

Savannah

Har ikke så mange billeder på telefonen, men her er en masse skønne produkter som jeg bruger flittigt! Bager ikke så meget lyst brød men masser af groft i mange varisioner..så det er et skønt 'kit'
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

14. juli 2012

Muffin_girl

Maja_4000 skriver:

Jeg har stemt "kun kage" .. Men det passer ikke helt Det er bare ikke så tit at jeg bager brød eller boller .. Så skal det være en pizza eller sådan noget Hehe

Jeg er ved at lave macarons , jordbærdrøm og chokolademuffins med blomsterbergs blåbærmousse til i morgen

Her er "lidt" af mine brød og kager

NEEEEEJJJ det ser godt ud !!!!!!!!!!! 

Kunne godt spise noget af det du er ved at lave .. 
HAPS!

Anmeld

14. juli 2012

Muffin_girl

Sally-Slingshot skriver:

Har ikke så mange billeder på telefonen, men her er en masse skønne produkter som jeg bruger flittigt! Bager ikke så meget lyst brød men masser af groft i mange varisioner..så det er et skønt 'kit'

Sikke mange lækre ting

Anmeld

14. juli 2012

Muffin_girl

Muhmi skriver:

Bager?

Er nemlig lige blevet færdig med et lækkert brød og derfor kunne det være sjovt at se hvor mange andre der ligesom mig elsker at bage

Og ligger i ikke billeder ind af jeres bedste hjemmebag?

Det sidste af billederne er det friskbagte brød som vi sidder og guffer i os lige nu... Nooom det er godt

Jeg bager TIT  

Bager aallltt muligt... Men meget grovbrød, kager og ting til madpakken

Anmeld

14. juli 2012

Maja_4000

AalborgPigen skriver:

NEEEEEJJJ det ser godt ud !!!!!!!!!!! 

Kunne godt spise noget af det du er ved at lave .. 
HAPS!

Anmeld

14. juli 2012

JulieE

Maja_4000 skriver:

Deler du ikke din yndlings opskrift på både rugbrød og lyst brød ? Jeg synes simpelthen mit bliver så tørt altid :/

Det vil jeg gerne... 

Rugbrød bruger jeg denne opskrift:

Rugbrød (tyvstjålet fra “Frøken Uldbjergs køkken” &nbsp 

Surdej

1 dl gammeldags kærnemælk

1 dl vand

1 dl rugmel

1 tsk groft salt

Rør ingredienserne sammen, lad det stå på køkkenbordet i 24 timer. Lad derefter surdejen hvile i 3 døgn i køleren. Når man begynder helt forfra bliver brødet ikke så godt den første gang, men man kan kickstarte det med at erstatte lidt af vandet i selve dejen med mørkt hvidtøl, der gærer lidt ekstra.

Rugbrød

Den første dag (vi laver det altid om aftenen):

600 g rugmel

1,5 dl surdej (dvs. det hele)

2 spsk salt

6 dl lunkent vand / 2 dl mørkt hvidtøl & 4 dl lunken vand

Rør det hele sammen til ensartet konsistens. Lad dejen hvile til dagen efter under viskestykke ved stuetemperatur.

Den anden dag (fx lige når man kommer hjem fra skole først på eftermiddagen)

300 g skårne rugkerner (kogte)

1-2 dl lunkent vand (det putter jeg nu ikket i, da kernerne har fået væde af at blive kogt)

Alternativt: 150 g skårne rugkerner (kogte) + 100 g solsikkefrø og 50 g hørfrø

Inden du rører kerner i dejen, tager du ca. 2 dl fra den nu lethævede dej til surdej. Opbevar fx i et stort syltetøjsglas med låg, der skal være lidt plads, da surdejen jo er levende! Uuuhh... Og den er hidsig hvis den ikke får plads! Tro mig, jeg er mere end én gang blevet angrebet af en surdej der simpelthen eksplorderede i hovedet på mig fordi trykket var så stort! Så fyld kun glasset halvt op og top evt. op med en smule vand, så den ikke tørrer ud i køleren.

NU må du gerne røre kernerne og vandet ud i dejen. Den må ikke blive alt for våd, men skal have konsistens som en lidt grov havregrød. Hvis den bliver for våd, er den svær at bage, hvis den bliver for tør er det fordi kernerne ikke får nok vand at opsuge under efterhævningen.

Hæld nu den færdige rugbrødsdej i en god, slip-let rugbrødsform og efterhæv i 6 timer eller mere under viskestykke.

Drys evt. med lidt sesamfrø eller rugflager og bag nu i ca. 1 time og 40 minutter i en 175 grader varm ovn på den nederste ribbe. Efter tiden er gået skal skorpen ovenpå være ret hård og brødet skal slippe formen med lethed. Afkøl på en rist i mange timer. 

Til hvidt brød bruger jeg næsten altid denne opskrift på langtidshævede boller:

3,5 dl koldt vand

15 g gær

1 spsk sukker

1,5 tsk salt

1 spsk olie

100 g havregryn/grahamsmel

350 g hvedemel

evt nogle håndfulde kerner

Gæren udrøres i det kolde vand, herefter udrøres saslt, sukker og olie i vandet. Tilsæt havregryn/grahamsmel og evt kerner og til sidst melen. Det hele slåas sammen til en blød og lidt klistet dej. Hæver i køleskabet 8-10 timer (eller mere). Sættes ud som boller med to skeer 8(eller våde hænder) og bages i ved 200 grader i ca 15 min 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.