Kan et lyn gå igennem huset?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2012

Dustmuz

Tvillingemor90 skriver:

Min mor har også oplevet et lyn der gik igennem et vindue og slog ned i en pc.. :O crazy - jeg lukker alle vinduer når det tordner .- er en MEGA kylling..

er du sikker på at lynet ikke har ramt en elmast eller sådan, og sendt en pokkers masse strøm igennem el nettet.
For det ville riste enhver computer.

det andet lyder desværre meget usandsynligt, i henhold til de fakta der er omkring lyn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2012

MariaKyedDK

Ina33 skriver:

Der har lige været et kraftigt uvejr lige over os. Vi bor i et mindre hus, hvor køkken og stue er i et. Min datter stod ved vinduet i køkkenet, jeg sad ved vinduet i stuen, og min søn stod midt i stuen. Pludselig kom der det her voldsomme lysglimt, som så ud som om det gik lige igennem stuen, ind af køkken vinduet, igennem stuen og ud af vinduet i stuen, vi så det alle sammen. Min søn som stod midt i stuen råbte "mor så du lynet i stuen". Min datter synes at det lugtede meget grimt lige bagefter.

Men er det overhovedet sandsynligt at et lyn kan gå midt igennem huset uden at forvolde nogen skade?

Jeg sidder lige og snakker med min Kæreste på 32 år om denne debat, og han siger at det er noget pjat, og at '' lyn kugler'' ikke bare kommer ind og dansker og fiser ud igen osv osv....

synes os det lyder helt vildt, jeg skulle da heller ikke have læst denne tråd...

Hilsen en som HADER LYn og tordenvejr

Anmeld

12. juli 2012

Tvillingemor80

Dustmuz skriver:

er du sikker på at lynet ikke har ramt en elmast eller sådan, og sendt en pokkers masse strøm igennem el nettet.
For det ville riste enhver computer.

det andet lyder desværre meget usandsynligt, i henhold til de fakta der er omkring lyn

Nu var jeg der ikke selv, men hele hendes arbejdsplads påstod at de så lynet gå ind gennem vinduet ..

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

Tvillingemor90 skriver:

Nu var jeg der ikke selv, men hele hendes arbejdsplads påstod at de så lynet gå ind gennem vinduet ..

Det de har set, kan sagtens have været lysglimtet fra lynet, disse er jo ekstrem kraftige (bare kig ud af vinduet når det lyner)

Men fysisk er det umuligt, at et lyn kan ramme en computer inde i en bygning uden at vinduet smelter.

Lidt info omkring hvorfor lyn IKKE kan gå igennem glas

Glas er ikke elektrisk ledende og vil derfor bare smelte ved at et lyn rammer det..
lynet kan gå igennem alt hvad der er elektriks ledende, dvs, alt hvad der er lavet af metal, og som er tilsluttet el-nettet

et lyn kan heller ikke passere igennem et hus/lejlighed, uden at forårsage skade der hvor det kommer ind og der hvor det går ud..
hvis der er noget i nærheden af dens "vej" som er positivt ladet (dvs, alt elektronik eller levende væsner) ville dette blive ramt og lynet, vil ikke forlade huset som sådan

Anmeld

12. juli 2012

Tvillingemor80

Dustmuz skriver:

Det de har set, kan sagtens have været lysglimtet fra lynet, disse er jo ekstrem kraftige (bare kig ud af vinduet når det lyner)

Men fysisk er det umuligt, at et lyn kan ramme en computer inde i en bygning uden at vinduet smelter.

Lidt info omkring hvorfor lyn IKKE kan gå igennem glas

Glas er ikke elektrisk ledende og vil derfor bare smelte ved at et lyn rammer det..
lynet kan gå igennem alt hvad der er elektriks ledende, dvs, alt hvad der er lavet af metal, og som er tilsluttet el-nettet

et lyn kan heller ikke passere igennem et hus/lejlighed, uden at forårsage skade der hvor det kommer ind og der hvor det går ud..
hvis der er noget i nærheden af dens "vej" som er positivt ladet (dvs, alt elektronik eller levende væsner) ville dette blive ramt og lynet, vil ikke forlade huset som sådan

Nej men der var ikke noget vindue .- der var åbent ..

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

okay..
Så burde det kunne lade sig gøre i teorien..
men at det ramme computeren, er vidst mere held end noget andet..

Anmeld

12. juli 2012

Tvillingemor80

Dustmuz skriver:

okay..
Så burde det kunne lade sig gøre i teorien..
men at det ramme computeren, er vidst mere held end noget andet..

Ja det var fordi skrivebordet med pc'en stod foran vinduet - rent tilfælde .. men en vild oplevelse ! :O Vidste ikke glas smeltede hvis lynet gik igennem.. troede jeg slet ikke det kunne (altså gå igennem glas)..

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

Tvillingemor90 skriver:

Ja det var fordi skrivebordet med pc'en stod foran vinduet - rent tilfælde .. men en vild oplevelse ! :O Vidste ikke glas smeltede hvis lynet gik igennem.. troede jeg slet ikke det kunne (altså gå igennem glas)..

det kan det godt, hvis den leder som den skal ramme er lige på den anden side. dvs inden for 15-25cm af glasset.
Hvis dette er en person, vil personen nok dø af glasskår eller chok
så man skal ligefrem stå med snuden i vinduet for at blive ramt igennem et.
ellers vil glasset absorbere hele lynet og smelte

Anmeld

12. juli 2012

Tvillingemor80

Dustmuz skriver:

det kan det godt, hvis den leder som den skal ramme er lige på den anden side. dvs inden for 15-25cm af glasset.
Hvis dette er en person, vil personen nok dø af glasskår eller chok
så man skal ligefrem stå med snuden i vinduet for at blive ramt igennem et.
ellers vil glasset absorbere hele lynet og smelte

Ej hvor vildt - tak for viden

Anmeld

13. juli 2012

aarhusmor

Dustmuz skriver:

Nu spørger jeg lige dumt..

er du sikkert på du ikke drømte dette??

for så vidt jeg kan finde ud af, eksistere kuglelyn kun ud fra et superladet partikel, oftest silicium, da det kan brænde i alm luft hvis det er varmt nok.

Skal ikke kunne sige at det ikke kan lade sig gøre.
bare de fakta jeg kan finde, siger mig at det umiddelbart ikke kan

Tja... jeg var vågen og stod op i stuen med min daværende kæreste. Jeg/vi så hvad jeg/vi så. En rund ildkugle der fløj rundt i lejligheden, lidt mindre end en fodbold.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.