Kan et lyn gå igennem huset?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2012

Ditte-3

har altid fået a vide man ik må stå op a vinderne hvis det lyner da man kan blive ramt a lynet så

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2012

aarhusmor

Dot D skriver:

åh, kuglelyn..... jeg eeeeeeelsker tordenvejr, men er så ræd for at få besøg af et kuglelyn, det kan jo rasere så meget

ja det har jeg hørt, men det kuglelyn jeg havde besøg af gjorde ingenting. Det fløj bare rundt i lejligheden og ud igen.

Anmeld

12. juli 2012

Dot D

aarhusmor skriver:

ja det har jeg hørt, men det kuglelyn jeg havde besøg af gjorde ingenting. Det fløj bare rundt i lejligheden og ud igen.

vildt heldigt

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

aarhusmor skriver:

Nu spørger jeg lige dumt..

er du sikkert på du ikke drømte dette??

for så vidt jeg kan finde ud af, eksistere kuglelyn kun ud fra et superladet partikel, oftest silicium, da det kan brænde i alm luft hvis det er varmt nok.

Skal ikke kunne sige at det ikke kan lade sig gøre.
bare de fakta jeg kan finde, siger mig at det umiddelbart ikke kan

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

Ina33 skriver:

Der har lige været et kraftigt uvejr lige over os. Vi bor i et mindre hus, hvor køkken og stue er i et. Min datter stod ved vinduet i køkkenet, jeg sad ved vinduet i stuen, og min søn stod midt i stuen. Pludselig kom der det her voldsomme lysglimt, som så ud som om det gik lige igennem stuen, ind af køkken vinduet, igennem stuen og ud af vinduet i stuen, vi så det alle sammen. Min søn som stod midt i stuen råbte "mor så du lynet i stuen". Min datter synes at det lugtede meget grimt lige bagefter.

Men er det overhovedet sandsynligt at et lyn kan gå midt igennem huset uden at forvolde nogen skade?

Hvis jeres hus er forsynet med en tilpas stor lynafleder, så burde der ikke kunne slå et lyn ned igennem huset som du beskriver..

Dog ville et lyn, der tog turen igennem jeres stue, smelte glasset som det kom igennem.

Lyn finder som oftest den korteste vej ned til jorden (selvom lyn rent faktisk går fra jorden og op) da jorden er negativt ladet, indtil et lyn opstår, så vil denne være positivt ladet i et par sekunder ca.

Anmeld

12. juli 2012

jydeinden

der er mange ting i denne debat som undre mig..

når jeg læser fup og fakta, har jeg aldrig nogensinde hørt at man ikke må stå i vinduet, og kan heller ikke se hvordan eller hvorfor lynet skulle slå ned lige dér.

men det er rigtigt at det er dumt at bruge elektriske apperarter når det lyner, og at et lyn kan slå ned i huset, men jeg har dog aldrig hørt om et lyn der slog ned i et hus UDEN at gøre nogen former for skade. da det er enorme krafter der er tale om. men udfra de sider jeg har læst er der dog hverken nogen som fraråder en at gå rundt i huset, eller køre bil når det lyner

Anmeld

12. juli 2012

signe.

Dustmuz skriver:

Hvis jeres hus er forsynet med en tilpas stor lynafleder, så burde der ikke kunne slå et lyn ned igennem huset som du beskriver..

Dog ville et lyn, der tog turen igennem jeres stue, smelte glasset som det kom igennem.

Lyn finder som oftest den korteste vej ned til jorden (selvom lyn rent faktisk går fra jorden og op) da jorden er negativt ladet, indtil et lyn opstår, så vil denne være positivt ladet i et par sekunder ca.

Min oldemor mistede livet ved at lynet gik igennem ruden, ruden smeltede ikke nej, og det er altså ikke en "røver"historie jeg kommer med....

Anmeld

12. juli 2012

Tvillingemor80

Min mor har også oplevet et lyn der gik igennem et vindue og slog ned i en pc.. :O crazy - jeg lukker alle vinduer når det tordner .- er en MEGA kylling..

Anmeld

12. juli 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Jeg skulle aldrig have læst denne tråd.

Hvor i alverden skal jeg nu gemme mig når det lyner og tordner?!?!?!?! Troede mit hjem fra "safe"

Anmeld

12. juli 2012

Dustmuz

signe. skriver:

Min oldemor mistede livet ved at lynet gik igennem ruden, ruden smeltede ikke nej, og det er altså ikke en "røver"historie jeg kommer med....

Strøm ville ikke kunne gå igennem en glasrude uden at smelte denne.
Dette ville være fysisk umuligt, medmindre at vinduesrammen var lavet i metal. og selv der, ville ruden tage skade i form af en smule misfarvning i kanten af hvor lynet havde ramt

nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan huse var bygget i starten af 1900 tallet hvor jeg vil tro dette skete.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.