Kan et lyn gå igennem huset?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.872 visninger
30 svar
0 synes godt om
12. juli 2012

Ina33

Der har lige været et kraftigt uvejr lige over os. Vi bor i et mindre hus, hvor køkken og stue er i et. Min datter stod ved vinduet i køkkenet, jeg sad ved vinduet i stuen, og min søn stod midt i stuen. Pludselig kom der det her voldsomme lysglimt, som så ud som om det gik lige igennem stuen, ind af køkken vinduet, igennem stuen og ud af vinduet i stuen, vi så det alle sammen. Min søn som stod midt i stuen råbte "mor så du lynet i stuen". Min datter synes at det lugtede meget grimt lige bagefter.

Men er det overhovedet sandsynligt at et lyn kan gå midt igennem huset uden at forvolde nogen skade?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2012

Autostol.dk

Ja ingen problemer i det.

Normalt slår lynet ned i antennen ol. så stikkontakter hopper ud af væggen og det meste elektronik går i stykker.

Derfor mange tager deres elektronik ud af stikket når der er uvejr.

Min tipoldefar blev slået ihjel af et lyn, som ramte ind igennem vinduet og ind i ham i den stol han sad i (men det er også 100+år siden), men når vi var over ved min farmor og det var uvejr, så skulle vi kravle under vinduerne og vi måtte kun stå op de steder, hvor der ikke var vinduer 

Anmeld

12. juli 2012

Isabella_mor

EJ HVOR SINDSSYGT..!! 

også selvom vinduerne er lukkede???

Anmeld

12. juli 2012

Autostol.dk

Isabella_mor skriver:

EJ HVOR SINDSSYGT..!! 

også selvom vinduerne er lukkede???

Jep...

Anmeld

12. juli 2012

L&V

Autostol.dk skriver:

Ja ingen problemer i det.

Normalt slår lynet ned i antennen ol. så stikkontakter hopper ud af væggen og det meste elektronik går i stykker.

Derfor mange tager deres elektronik ud af stikket når der er uvejr.

Min tipoldefar blev slået ihjel af et lyn, som ramte ind igennem vinduet og ind i ham i den stol han sad i (men det er også 100+år siden), men når vi var over ved min farmor og det var uvejr, så skulle vi kravle under vinduerne og vi måtte kun stå op de steder, hvor der ikke var vinduer 

Men så slår hpfi en os fra så der ikke sker skader. Så chancen for det er minimal og hvis der sku være tale om lyn nedslag skal der jo være noget der leder lynet så ind og ud af vinduet lyder usansyneligt

Anmeld

12. juli 2012

signe.

Ina33 skriver:

Der har lige været et kraftigt uvejr lige over os. Vi bor i et mindre hus, hvor køkken og stue er i et. Min datter stod ved vinduet i køkkenet, jeg sad ved vinduet i stuen, og min søn stod midt i stuen. Pludselig kom der det her voldsomme lysglimt, som så ud som om det gik lige igennem stuen, ind af køkken vinduet, igennem stuen og ud af vinduet i stuen, vi så det alle sammen. Min søn som stod midt i stuen råbte "mor så du lynet i stuen". Min datter synes at det lugtede meget grimt lige bagefter.

Men er det overhovedet sandsynligt at et lyn kan gå midt igennem huset uden at forvolde nogen skade?

Det kan det godt ja. De fraråder man står ved vinduer under tordenvejr. Som skrækscenarie kan jeg fortælle at min oldemor blev ramt i ryggen af et lyn der kom gennem vinduet, hun døede desværre, hendes børn måtte tilkalde hjælp, deriblandt min mormor.

Anmeld

12. juli 2012

Kay

jeps... vi havde lyn igennem vores antenne stik her for en måned siden... der var lynet slået ned i yousees kabel box ude ved vejen og det var så gået ud i alle boligerne i vores område... der kom et kæmpe lysglimt i soveværelset hvor tv'et var tændt... men heldigvis gik det ik i stykker

Anmeld

12. juli 2012

aarhusmor

Jeg vidste ikke at et lyn kunne gå igennem huset uden at gøre skade. Men jeg har prøvet sådan en lyn-kugle engang, der kom ind af mit vidue og så nærmest dansede rundt, indtil den igen suste ud af vinduet.

Anmeld

12. juli 2012

Dot D

aarhusmor skriver:

Jeg vidste ikke at et lyn kunne gå igennem huset uden at gøre skade. Men jeg har prøvet sådan en lyn-kugle engang, der kom ind af mit vidue og så nærmest dansede rundt, indtil den igen suste ud af vinduet.

åh, kuglelyn..... jeg eeeeeeelsker tordenvejr, men er så ræd for at få besøg af et kuglelyn, det kan jo rasere så meget

Anmeld

12. juli 2012

Kay

Dot D skriver:

åh, kuglelyn..... jeg eeeeeeelsker tordenvejr, men er så ræd for at få besøg af et kuglelyn, det kan jo rasere så meget

jeg elsker også tordenvejr... men kuglelyn de er bare skræmmendene....

men heldigvis sjældne...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.