Anonym skriver:
TakefoforsståståsvaAv en svær situation
Jeg fødte selv min datter en væsentligt for tidligt og kan af den grund tale af erfaring, som jo selvfølgelig overhovedet ikke nødvendigvis er alment gyldig.
Det ér en enormt sårbar og svær periode og alle de forestillinger man har gjort sig om den første tid med barnet ryger ethundrede procent i vasken, men jo, ønsk tillykke for søren da! Det er jo, uanset den svære situation, deres lillebitte elskede pige der er kommet til verden og hold op hvor er der brug for at det lille væsen også bliver budt velkommen midt i alle bekymringerne og sorgen. At man fornemmer en omverden der tror på at det her bliver godt med tiden, trods alt. Jeg blev i hvert fald kun glad når folk ønskede tillykke, for selvom den er smertefuld i en så usikker siutation er kærligheden til barnet uendeligt stor uanset. Og dét er værd at ønske tilykke med synes jeg.
Hvad kan man ellers gøre. Jeg synes det var enormt svært at det er så lidt af vores barns pleje vi selv kunne varetage, at der var så få signaler fra hende og så mange fagfolk der utvivlsomt vidste bedre. Det var som at være en udenforstående i mit eget barns liv der få dage og uger tidligere havde ligget trygt i min mave. Alt hvad jeg selv kunne varetage og jo mere det blev med tiden gjorde mig glad. Så spørg til hvad hun gør med barnet, hvordan hun er med til at passe, hvis hun overhovedet kan deltage på nogen måde i pasningen på nuværende tidspunkt. Og spørg i det hele taget, det ville jeg have ønsket at folk gjorde mere. Hvordan med ditten og datten og allle de utallige undersøgelser der uden tvivl foretages hele tiden. Selvfølgelig kun hvis I er tætte nok til det. Vis at du er der, her og nu. Vær deltagende i situationen som den er lige nu. Sig aldrig "det går nok og når i først kommer hjem fra sygehuset så....". Jeg husker tiden på hospitalet som uendelig og det tror jeg den er for mange. Deltagelse fra dag til dag. Spørg ikke om du kan hjælpe - i hvert fald ikke i forventningen om at hun så beder om hjælp, for det tror jeg kun få har overskud til i den situation. Vær hellere konkret, ring hellere og hør om du må komme forbi imorgen kl xx med et stykke kage eller hvad ved jeg.
Jeg håber nogle af mine tanker kan gøre nytte.
Alt det bedste til dig og din grankusine

Tak for svar. Har skrevet til hende, og vil gøre mit yderste for at støtte og hjælpe, uden at presse på