Er jeg den eneste med blodtypen Faktor V Leiden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.594 visninger
16 svar
0 synes godt om
3. juli 2012

MilleRasmussen

Er der nogle af jer herinde der har Faktor V Leiden? Jeg føler mig så alene og ensom fordi at jeg ikke kan finde andre med den blodype. 

Jeg skal på Riget på mandag og have taget blodprpøver og håber alt ser godt ud. Har arvet blodtypen for min mor og hun fik blodprop med tvillinger, som hun mistede, det var først der de opdagede hun havde blodtypen hun havde fået min søster og jeg, og efter tabet af tvillingerne har jeg nu et skabt søster på 3. Prøver at lade vær med og bekymre mig, men det er lidt svært 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2012

hekran

MilleRasmussen skriver:

Er der nogle af jer herinde der har Faktor V Leiden? Jeg føler mig så alene og ensom fordi at jeg ikke kan finde andre med den blodype. 

Jeg skal på Riget på mandag og have taget blodprpøver og håber alt ser godt ud. Har arvet blodtypen for min mor og hun fik blodprop med tvillinger, som hun mistede, det var først der de opdagede hun havde blodtypen hun havde fået min søster og jeg, og efter tabet af tvillingerne har jeg nu et skabt søster på 3. Prøver at lade vær med og bekymre mig, men det er lidt svært 

Jeg har godt nok aldrig hørt om det før. Er det din blodtype der hedder det? Hvor vores andres hedder A, B, O ABrh+ eller ABrh-, hedder din så Faktor V Leiden? Hvad betyder det for dig at have det?

Jeg spørger bare for at høre, hvad det er for noget. Har, som sagt, aldrig hørt om det før

Anmeld

3. juli 2012

hekran

hov, du behøver ikke svare. Jeg blev lige nødt til at google det, fordi jeg var nysgerrig: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/faktorv.htm

Håber du finder nogle, der også går med det, som du kan dele dine tanker med.

Anmeld

3. juli 2012

IngenKoPåIsen

Går ud fra din er faktor 5? Er ikke så gode til de der tal.. Jeg har faktor 2- som er vist endnu mere sjælden..

Anmeld

3. juli 2012

MilleRasmussen

Ja, det er faktor 5 leiden.. 

Man kan nemmre få blodpropper osv.

Anmeld

3. juli 2012

IngenKoPåIsen

Jep, faktor 2 går ud på lidt af det samme, bare med så forhøjet risiko at p-piller helt frarådes..

Anmeld

3. juli 2012

MilleRasmussen

Jeg må bestemt heller ikke være på p-piller!!

Anmeld

3. juli 2012

Taco78

Profilbillede for Taco78
MilleRasmussen skriver:

Så vidt jeg ved er Faktor V (romertal 5) Leiden ikke en blodtype, men en slags blødersygdom - men uden at være en sygdom Altså er Faktor V en af de faktorer, der er i blodet og hjælper i størkningsprocessen. Er man det man kalder bløder, mangler man f.eks faktor 8.

Når man har Faktor V Leiden størkner blodet lidt FOR godt og man har derfor en øget tendens for at få blodpropper.

Jeg har selv en blødersygdom, som hedder Von Willebrand sygdom, og jeg har type 2M.

Jeg ved desværre ikke så meget om Faktor V Leiden, men håber du finder andre herinde - det kan være rart at snakke med andre, der går med de samme bekymringer og tanker

Carina

/ Taco78 

Anmeld

3. juli 2012

quindelist

MilleRasmussen skriver:

Faktor V Leiden er en genmutation, som man kan have enten heterozygot (på det ene gen) eller homozygot (på begge gener).

Jeg har den -og danner blodpropper når jeg ikke er i AK-behandling (blodfortyndende behandling)

Spørg endelig hvis der er noget du vil vide Jeg bliver i øvrigt fulgt på Rigshospitalet.

Anmeld

3. juli 2012

IngenKoPåIsen

Nåeh for Søren- troede bare, så vidt jeg kunne Google, at det ved faktor V kun frarådedes ved bestemte tilfælde men så tror jeg faktor V og faktor II er nærmest det samme..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.