Til TO...
Jeg kan fuldt ud følge dit dilemma. Men tror måske også du har taget et valg, det virker ihvertfald sådan..
Jeg er selv vokset op med en meget alkoholiseret far. Vi er tre piger der nærmest har passet ham, og ofte været bange for at han ville drikke sig ihjel. Jeg svor for lidt over to år siden at hvis jeg nogensinde skulle giftes, så skulle han IKKE, under nogen omstændigheder nærme sig mit bryllup.. Og så er det fuldstændig ligegyldigt om folk alligevel er fulde til et bryllup, det retter ikke op på al den smerte hans druk har påført mig gennem min barndom.
Vi satte ham så et ultimatum, at enten så droppede han alkoholen helt, eller også så havde han ikke nogen familie mere. Vi havde et professionelt behandlingssted med ind over.. Heldigvis valgte han familien, og har ikke rørt en dråbe alkohol siden. Vi har fået en far tilbage, min mor er gået tilbage til ham (hun lod sig skille fra ham pga druk) og den dag i dag, er jeg så heldig at jeg til næste sommer skal føres op af kirkegulvet, selvfølgelig af min far..
Så jeg kan om nogen sætte mig ind i hvis du ikke har lyst til at han er en del af det, han har med garanti påført dig masser af smerte og bekymringer, og påvirket din barndom, så sådan en dag kan man ikke bare sige.. Pyt med det, han drikker, men det gør andre også...
Jeg mener så også at du skal, som andre også skriver, lytte til dit hjerte, gøre hvad du føler for, men ikke tænke over hvad din mors og andres behov er. En løsning kunne måske også være at bede din far om at følge dig op ad gulvet, men hvis han ønsker at drikke, så er han ikke en del af begivenhederne efterfølgende.. Svært at sætte ham det ultimatum, men det er din dag, og du skal gøre hvad du har det bedst med, og så må andre indordne sig.
Og husk på et hvad folk vælger, så er det dem der fravælger at give dig din store dag, hvis ikke de ønsker at gøre det på din måde.. Et bryllup skal holdes for dem der skal giftes, ikke for alle andre, de er blot en del af det, hvis de ønsker at gøre det til en god dag..
Puha.. det blev lidt langt, håber du kan bruge mit svar til noget, men følte bare jeg havde lidt at bridrage med