Uanset hvad man vælger, er der fordele og ulemper. Hvis man får to tætte, kan de virkelig have stor glæde af hinanden, og den ældste har ikke igennem fuldt så mange år været vant til at være centrum for al opmærksomhed osv, så det kan være lettere at vænne sig til den nye situation. Omvendt kan det være lettere at involvere et lidt større barn i babylivet, det er enklere at snakke med et ældre barn og et ældre barn er mere selvstændigt, så man kan få mere overskud til babyen.
Vi valgte at få to tætte, fordi det for os er meget vigtigt, at de får glæde af hinanden igennem en fælles opvækst, og at de har glæde af nogen af de samme aktiviteter. Det synes jeg også, at vi opnår, men til gengæld har vi så også haft nogen meget intensive perioder, hvor de begge har haft behov for meget opmærksomhed og hjælp på en gang. F eks, da den store smed bleen i samme periode, som den lille fik flere tænder. Pyh! Eller da den ældste begyndte at have mareridt om natten, samtidig som vi skulle få den yngste til at slutte med at få flaske om natten. Men for os har fordelene overskygget ulemperne.
Jeg tror, hver familie må se på sine behov og sin situation, hvad der er bedst. Vores valg og prioriteringer passer ikke nødvendigvis for alle andre. Men jeg har stemt 1.5 år, fordi det var det, vi selv gjorde.
Anmeld