Jeg har en lille pige - og jeg må indrømme, at selvom hun endnu kun er 4 år, så er jeg begyndt at tænke på, hvad slags signaler jeg egentlig giver hende - og ikke mindst hvad slags signaler jeg ønsker at give hende...
Når jeg træffer unge piger/kvinder som ser ud til at efterstræbe en dukke-look, og hvor man virkelig skal se godt efter for at se, hvordan de egentlig ser ud, så synes jeg det er lidt trist, for det må jo betyde, at de ikke klarer at være fornøjet med sig selv - og det er ikke en god følelse. (Nu tænker jeg på dem, som ser sådan ud hver dag, ikke dem, som staser sig op til en fest el lign). Jeg håber ikke, at min datter kommer til at have det på den måde. Det er helt ok gerne lige at ville se ordentlig ud, når man går ud af døren. Men jeg synes, at der er meget langt derfra, og så til ikke at ville vise sig, før man er så opdollet, at ingen kan se, hvordan man egentlig ser ud.
Det er lidt af et pres man kommer under, hvis man tror, at man for at være smuk er nødt til at leve op til forvrængte billeder og Hollywoodidealer. Egentlig er det jo lidt tankevækkende, at grunden til at mændene tænder på nogen ting i udseendet er, at det ubevidst bliver opfattet som tegn på gode gener (det er i hvert fald en forklaring, jeg har hørt). Men med dagens overdrevne idealer, og disse fysiske træk opnået ad kunstig vej, så er jo det eneste man kan være sikker på i Hollywood og en del andre miljøer, at generne absolut ikke svarer til, det man ser.
I dag klæder jeg mig ret diskret og forsøger ikke at leve op til nogen form for dukkeidealer - men det er ikke længe siden, jeg fandt et skørt fra min gymnasietid. Herlighed, det var kort!
Jeg husker slet ikke, at jeg selv opfattede det som så kort og så udfordrende, som jeg synes, det virker i dag. Så jeg tænker også, at mange af de unge piger/kvinder, som klæder sig på den måde i dag, måske slet ikke opfatter sig selv på den måde og ser de signaler, som den slags påklædning og kropsbehandling sender. Deres fokus er nok mere på at fremstille sin krop flottest mulig.