Anbefaler forældreundervisning i rytmik og babytegn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.988 visninger
7 svar
0 synes godt om
9. juni 2012

Bokaj86

Da vi fik vores datter havde jeg, som alle andre forældre, et ønske om at stimulere mit barn mest muligt via aktiviteter. Min kæreste satte sig på babysvømning en gang om ugen og så ville jeg jo også gerne have en ugentlig aktivitet med vores datter.

Vi startede på nogle forskellige rytmik hold, hvilket var OK men heller ikke mere. Så begyndte jeg at læse lidt om babytegn og tænkte at det kunne være spændende at kigge nærmere på, så jeg købte en bog, en dvd og tilmeldte mig et kort og ligegyldigt foredrag om det! Ingen af tingene hjalp os rigtig igang, da det aldrig blev en naturlig del af hverdagen.

Herefter faldt jeg over den her nye virksomhed BabySigning.dk som på daværende tidspunkt netop var startet op. De udbyder rytmik og babytegn forælder-barn hold med rytmisk uddannet personale, som også alle er uddannet indenfor babytegnsprog (vel og mærke det danske). De har hold rundt om i hele landet!

Jeg skyndte mig at tilmelde mig et hold på frederiksberg og mødte op med en delvis kritisk tilgang, men blev meget overrasket! Det fungerede som et helt normalt rytmik hold med sange og lege, men underviseren (og forældrene) laver simple tegn undervejs. F.eks. hvis man synger om dyr, så laver man tegnene for dyr, syngere man om mad og drikke laver man tegnene for det. Derudover kan man få hjælp og gode råd fra underviseren til at implementere babytegn. Det gjorde babytegn sjovt og spændende for både mig og min datter, hvor tidligere bøger, dvd og foredrag blot var en blindgyde.

Det gjorde det langt nemmere at bruge babytegn i hjemmet og da min datter var 11 mdr kunne hun over 35 tegn og havde overraskende mange præferrencer. Herefter udviklede hun sit sprog hurtigere end de jævnaldernde i vuggestuen og specielt hendes ordforråd er overraskende stort.

Med det her indlæg vil jeg blot anbefale alle med små børn at bruge babytegn. Der er intet alternativt over det-, det kræver ikke den store indsats hvis det gøres som en del af hverdagen på forældre-barn hold, og fordelene er så uendelig mange og ulemperne ingen!

Jeg synes iøvrigt at det er rigtig fedt at det nu endelig er blevet dokumenteret, hvor meget babytegn gavner ens barn, senest på videnskab.dk

Jakob

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2012

Skouboe

Som du kan se er der flere herinde som er rigtigt begejstrede for babytegn... Jeg opper lige den her så flere kan se den

https://www.baby.dk/debat/72246pi1/barnets-sprog/reklame-for-babytegn.aspx

Det eneste problem jeg har haft er at vi har lært vores datter dansk tegnsprog (ikke en forenklet udgave) og vuggestuen er begyndt at bruge tegn baseret på amerikansk tegnsprog (som er det mest almindelige) og det har efterladt min nu knapt 2 årige yngste ret forvirret indimellem, fordi tingene pludseligt hed noget andet.

Anmeld

10. juni 2012

Bokaj86

Jeg gjorde lidt research og grunden til det amerikanske babytegn og det tyske er kommet til dk er fordi der er nogle fjolser, som blot oversat nogle udgivelser fra de lande for at lave en hurtig profit og så har der ikke rigtig været noget initiativ af andre til at ændre det før fornyelig. Det startede jo ligesom med "Tegn til tale", som virker rigtig fint, men igen er det noget som man skal "stå med alene". Det fede ved Babysigning er, at du går til det som en aktivitet med dit barn, du har rytmik, får vejledning i babytegn og gør det samme med andre (kan være venner eller blot nogle andre deltagere, men ikke desto mindre er det noget man er lidt sammen om). 

Men jeg tjekkede lidt ting ud og "tegn med tale" og "babysigning" er begge baseret på det danske tegnsprog, hvor "tegn til tale" er udviklet af en forening, så er "babysigning" udviklet i samarbejde med forskellige tegnsprogskonsulenter og og rytmiske pædagoer. Begge steder er også begyndt at samarbejde med kommunerne om at introducere et ensartede babytegn i institutionerne, så vi slipper for forvirringen, hvor en eller anden tåbelig foredragsholder kommer ud og lærer dem noget som ikke matcher hvad der ellers bruges. Så vidt jeg kan se, så har "Tegn til tale" kurser for pædagoer, mens BabySigning allerede nu har aftaler med københavnske dagplejemødrer, og man kunne så håbe at de gik videre, så babytegn ligesom kan blive stanardiseret i hele landet!

Anmeld

10. juni 2012

AnnaLouisa

Vi har også gået til rytmik og babytegn. Vi havde Kim som underviser, hun var super dygtig og havde en virkelig en god kontakt med babyerne. Vi forældre sang bare med og lavede tegn, mens babyerne var godt underholdt

De har lige udgivet en dvd som vi har købt. Den er Isabella bare helt vild med. Hun er 10 måneder nu og er lige begyndt at lave sit første tegn. Det er så fedt at se hvor interesseret hun er i tegnene!

I kan i øvrigt se hold osv her: www.babysigning.dk

Anmeld

10. juni 2012

Rebecca-W

AnnaLouisa skriver:

Vi har også gået til rytmik og babytegn. Vi havde Kim som underviser, hun var super dygtig og havde en virkelig en god kontakt med babyerne. Vi forældre sang bare med og lavede tegn, mens babyerne var godt underholdt

De har lige udgivet en dvd som vi har købt. Den er Isabella bare helt vild med. Hun er 10 måneder nu og er lige begyndt at lave sit første tegn. Det er så fedt at se hvor interesseret hun er i tegnene!

I kan i øvrigt se hold osv her: www.babysigning.dk

Jeg har også gået på et babysigning hold og var rigtig tilfreds med det. Jeg er enig med Bokaj86 at det betyder enormt meget om man går på et hold frem for at skulle lære det gennem en bog.

Vi havde Katrine som underviser og hun var super dygtig. Det går også fint fremad med brug af tegnene i hjemmet og når man så er i tvivl så har babysigning deres online medlemskab, hvor man har en videoordbog som viser alle tegnene og sangene med tegn osv. 

Jeg kan også klart anbefale rytmik og babytegn undervisning hos babysigning

Anmeld

10. juni 2012

Skouboe

Bokaj86 skriver:

Jeg gjorde lidt research og grunden til det amerikanske babytegn og det tyske er kommet til dk er fordi der er nogle fjolser, som blot oversat nogle udgivelser fra de lande for at lave en hurtig profit og så har der ikke rigtig været noget initiativ af andre til at ændre det før fornyelig. Det startede jo ligesom med "Tegn til tale", som virker rigtig fint, men igen er det noget som man skal "stå med alene". Det fede ved Babysigning er, at du går til det som en aktivitet med dit barn, du har rytmik, får vejledning i babytegn og gør det samme med andre (kan være venner eller blot nogle andre deltagere, men ikke desto mindre er det noget man er lidt sammen om). 

Men jeg tjekkede lidt ting ud og "tegn med tale" og "babysigning" er begge baseret på det danske tegnsprog, hvor "tegn til tale" er udviklet af en forening, så er "babysigning" udviklet i samarbejde med forskellige tegnsprogskonsulenter og og rytmiske pædagoer. Begge steder er også begyndt at samarbejde med kommunerne om at introducere et ensartede babytegn i institutionerne, så vi slipper for forvirringen, hvor en eller anden tåbelig foredragsholder kommer ud og lærer dem noget som ikke matcher hvad der ellers bruges. Så vidt jeg kan se, så har "Tegn til tale" kurser for pædagoer, mens BabySigning allerede nu har aftaler med københavnske dagplejemødrer, og man kunne så håbe at de gik videre, så babytegn ligesom kan blive stanardiseret i hele landet!

Ja, "problemet" stammer helt klart fra oversættelser.

Vi valgte helt bevidst at bruge DVD'en "Tal med tegn" fra KC (center for tegnsprog og tegnstøttet kommunikation - dem der bl.a. Uddanner tolke i danmark) fordi det er almindeligt tegnsprog den bruger, og ikke en forsimplet form som fx tegn til tale er. Min kusine er døv, så der er derfor en del i familien der har kendskab til tegnsprog, hvilket har gjort det nemt for pigerne at kommunikere, ikke bare med os, men med andre.

Derudover er "Tal med tegn" en fantastisk DVD, hvor vi følger en 2 årig dreng i hverdagen, krydret med sange og forklaringer af en tegnsprogstolk. Den er rettet mod børn fra 6 måneder og begge mine piger har elsket den DVD siden de så den første gang - den har iøvrigt også reddet dagen med jævne mellemrum, idet den altid har kunnet "købe" os 1/2 time til fx at blive færdige med maden, pakke bil eller andet. Uanset hvor sure, trætte eller pylrede de har været har de altid været helt opslugt af den og det har været guld værd.

Idag er mine piger knapt 2 og 3 1/2 og tegnene bliver næsten ikke brugt mere, simpelthen fordi de ikke er nødvendige. Den store taler 100% rent og har et kæmpe ordforråd og den lille (på trods af at hun er ørebarn) laver sætninger på 4-7 ord uden problemer og bruger ord som nedenunder, havregryn og støvsuger uden problemer. Hendes udtale kunne være bedre, men i betragtning af at hun i lange perioder næsten ikke har kunnet høre pga. væske, er det faktisk ret god. Nu hvor hun har fået dræn igen, kan man næsten høre forskel fra uge til uge.

Anmeld

10. juni 2012

HeXeri

Bokaj86 skriver:

Da vi fik vores datter havde jeg, som alle andre forældre, et ønske om at stimulere mit barn mest muligt via aktiviteter. Min kæreste satte sig på babysvømning en gang om ugen og så ville jeg jo også gerne have en ugentlig aktivitet med vores datter.

Vi startede på nogle forskellige rytmik hold, hvilket var OK men heller ikke mere. Så begyndte jeg at læse lidt om babytegn og tænkte at det kunne være spændende at kigge nærmere på, så jeg købte en bog, en dvd og tilmeldte mig et kort og ligegyldigt foredrag om det! Ingen af tingene hjalp os rigtig igang, da det aldrig blev en naturlig del af hverdagen.

Herefter faldt jeg over den her nye virksomhed BabySigning.dk som på daværende tidspunkt netop var startet op. De udbyder rytmik og babytegn forælder-barn hold med rytmisk uddannet personale, som også alle er uddannet indenfor babytegnsprog (vel og mærke det danske). De har hold rundt om i hele landet!

Jeg skyndte mig at tilmelde mig et hold på frederiksberg og mødte op med en delvis kritisk tilgang, men blev meget overrasket! Det fungerede som et helt normalt rytmik hold med sange og lege, men underviseren (og forældrene) laver simple tegn undervejs. F.eks. hvis man synger om dyr, så laver man tegnene for dyr, syngere man om mad og drikke laver man tegnene for det. Derudover kan man få hjælp og gode råd fra underviseren til at implementere babytegn. Det gjorde babytegn sjovt og spændende for både mig og min datter, hvor tidligere bøger, dvd og foredrag blot var en blindgyde.

Det gjorde det langt nemmere at bruge babytegn i hjemmet og da min datter var 11 mdr kunne hun over 35 tegn og havde overraskende mange præferrencer. Herefter udviklede hun sit sprog hurtigere end de jævnaldernde i vuggestuen og specielt hendes ordforråd er overraskende stort.

Med det her indlæg vil jeg blot anbefale alle med små børn at bruge babytegn. Der er intet alternativt over det-, det kræver ikke den store indsats hvis det gøres som en del af hverdagen på forældre-barn hold, og fordelene er så uendelig mange og ulemperne ingen!

Jeg synes iøvrigt at det er rigtig fedt at det nu endelig er blevet dokumenteret, hvor meget babytegn gavner ens barn, senest på videnskab.dk

Jakob

Jeg må indrømme jeg mest læser dit indlæg som en reklame for hjemmesiden, har du en andel i firmaet?
Jeg tror aldrig jeg ville melde mig til noget som helst fritidsaktivitet med en baby, jeg tror på de første 3 års tid har bedst af at foregå i et roligt tempo og med fokus på rutinen i hverdagene. Jeg tror jeg ville stresse mine børn unødigt hvis vi skulle ting 2-3(4-5?) gange om ugen.
Og med babytegn, frygter I ikke at fratage deres evne til at opfange kropssprog? Det er trods alt kun begrænset af vores kommunikation der kommer sprogligt, hvad meds resten, hvis der er tegn for alt og ingenting behøver gå usagt?
Jeg har selv en dreng på 2, vi har aldrig oplevet at have forståelsesproblemer, han er forud for sin udvikling og kan tælle, taler som et vandfald og er begyndt med bogstaver. Det er altsammen noget han har lært igennem en daglig omgang med sprog, tegn og tal og ikke igennem instruktioner og "tvungen" indlæring.
Synes bare det rejsre en interessant debat, hvorfor moderne forældre pludseligt ikke kan tale uden sprog med deres børn?

Anmeld

10. juni 2012

Bokaj86

HeXeri skriver:

Jeg må indrømme jeg mest læser dit indlæg som en reklame for hjemmesiden, har du en andel i firmaet?
Jeg tror aldrig jeg ville melde mig til noget som helst fritidsaktivitet med en baby, jeg tror på de første 3 års tid har bedst af at foregå i et roligt tempo og med fokus på rutinen i hverdagene. Jeg tror jeg ville stresse mine børn unødigt hvis vi skulle ting 2-3(4-5?) gange om ugen.
Og med babytegn, frygter I ikke at fratage deres evne til at opfange kropssprog? Det er trods alt kun begrænset af vores kommunikation der kommer sprogligt, hvad meds resten, hvis der er tegn for alt og ingenting behøver gå usagt?
Jeg har selv en dreng på 2, vi har aldrig oplevet at have forståelsesproblemer, han er forud for sin udvikling og kan tælle, taler som et vandfald og er begyndt med bogstaver. Det er altsammen noget han har lært igennem en daglig omgang med sprog, tegn og tal og ikke igennem instruktioner og "tvungen" indlæring.
Synes bare det rejsre en interessant debat, hvorfor moderne forældre pludseligt ikke kan tale uden sprog med deres børn?

Jeg har ikke andel i firmaet men må indrømme er jeg er ret så fasineret af konceptet rytmik-babytegn som holdundervisning, og står derfor ikke i vejen for at sprede kendskabet til andre forældre.

Angående at stresse sine børn vedrørende flere forskellige aktiviteter om ugen, så er det jo op til en selv. At være bosiddende i en 3-værelses lejlighed i kbh gør nu engang at man blive nød til at komme ud og lave noget med sine børn og her er de mange udbud af babyarrangementer utrolig brugbare.

Vdr babytegn og frygten for at det fratager deres (børnene) evner til at opfange kropssprog, må jeg blot konstatere at det ikke er tilfældet. Der er efterhånden lavet så meget forskning på området som viser entydigt at babytegn fører til alt fra øget motoriske evner, til bedre kommunikative evner mm. Der er jo en grund til, at det bliver brugt i daginstitutionerne herhjemme og er voldsomt udbredt i USA og UK på ligefod med babysvømning, som noget der er "godt" for barnet.

Det som jo ligger i babytegn er, at det netop er noget som opstår helt naturligt uanset hvad med nogle små fagter, men det kan man så stimulere en smule og derved give babyer fra 8-10 mdr en kommunikations vej. Det gør man så gennem hverdags ting som leg eller det at skifte en ble osv. Derved lærer barnet f.eks. at sige når det er sulten (frem for at skrige) eller når det vil have noget bestemt legetøj (hvis man f.eks har introduceret et tegn for yndlingsbamsen osv.)

Der er også studier som viser, at det at kunne kommunikere tidligt betyder, at man ikke føler sig overset og derved øger selvværd og selvtillid for fremtid kommunikation. 

Vi havde en periode, hvor vores datter ofte var utilfreds, når vi var hjemme og vi prøvede alt lige fra ny ble til mad osv. Det var først da jeg lærte hende et babytegn for hendes babmse at det gik op for os at det var den hun altid ønskede når vi var hjemme. Det er blot et af rigtig mange eksemplar jeg personligt har haft med babytegn, hvor det mindsker frustrationerne.

Du skriver også

"Synes bare det rejsre en interessant debat, hvorfor moderne forældre pludseligt ikke kan tale uden sprog med deres børn?"

Jeg er helt enig med dig, men det her synes jeg ikke er sådan en debat, vi har her. Babyer laver fra naturens side masser af fagter, som forældre hurtigt fanger op på. Som en hånd til munden betyder "mad", og babytegn er blot en måde, de her fagter, kan stimuleres ligesom man stimulere andre ting hos barnet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.