Sådan helt ærligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2012

An&Jo

annecatrine88 skriver:

Nu er jeg selv uddannet finansøkonom, med ok karakter, men ikke de bedste.. Arbejdsgivere indenfor denne branche kigger ikke så meget på hvad du har lavet før.. De kigger på din ansøgning og dine karakter.. Mange som jeg snakkede med lage vægt på folk med gennemsnitlige karakter, da de stadig var mennesker som kunne snakke med andre..

Men men.. Det er utroligt svært at finde en praktik plads.. Det var under halvdelen på min årgang der fik en indenfor branchen.. Jeg selv var ved en bogholder.. Derudover er det meget svært at finde et job efterfølgende.. Jeg har stadig ikke og det er kun halvdelen på min årgang der har..

Ikke for at være negativ.. Håber selvfølgelig du finder et.. 

Vi er desværre informeret om de dårlige udsigter, og derfor bliver min tvivl jo ikke bedre når mine karakterer ikke er de bedste, de ligger under middel fordi jeg går totalt i sort til eksamen..

Jeg har heldigvis et bredt område at søge i, for er ikke bange for at skulle køre efter jobs, om jeg så skal køre til skagen hver dag, så gør jeg det, så længe jeg får et arbejde..
Men altid noget at de ikke kigger på hvad jeg har lavet før, så skal jeg bare stadig have drejet den der med at lave en skide god ansøgning..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2012

Giraffen

An&Jo skriver:

Hvis du var en arbejdsgiver, ville du så ansætte mig??

Her er lidt af de ting jeg har lavet gennem tiden

Jeg har været barnepige fast hos det samme par i 7 år (havde ved siden af dette job også et rengøringsjob i deres firma)
Jeg har været feriearbejder i skagen ved ParadIs (men da det var samme sommer som jeg læste matematik op på B niveau på studenterkursus OG blev gravid med Johannes og derved fik virkelig meget kvalme over at stå hen over isen, så blev det ikke til de vilde vagter deroppe)
Jeg har arbejdet 3 mdr i Netto (blev fyret fordi jeg forstuvede foden under min prøvetid, og skulle gå med krykker for at aflaste og derfor ikke kunne fylde på hylder)
Jeg har fået elendige karakterer til eksamen fordi jeg lider af eksamensangst, så alt går bare i sort for mig

Jeg er 22 år gammel, og helt ærligt, så tror jeg sq nok ikke det helt vilde på at en arbejdsgiver kan se det fede i at ansætte mig, har jo ingen erfaring med noget, fordi jeg har koncentreret mig om skolen, hvilket også gav nogle rigtig gode årskarakterer, men som jeg skrev nogle elendige eksamenskarakterer..
Jeg har store opgaver til at ligge som jeg har fået 10 og 12 for, men hvad nytter det, for dem skal en arbejdsgiver jo ikke se??

Årh, jeg bliver sq deprimeret af at jeg skal til at lave ansøgninger, for det tynger mig altså lidt at de andre kandidater i min klasse kan skrive en masse på deres CV, og jeg har ingenting..

Jeg tror nu det kommer sindssygt meget an på hvad du søger job som - hvilken uddannelse har du færdiggjort? er det stx eller erhverv eller uni?

Og hvilken jobtype ønsker du? ufaglært - så er din tidligere erfaring naturligvis vigtig, men ofte vil ens arbejdsmoral og præstation til en samtale vægte højere

Hvis det ikke er ufaglært så er der jo som regel indlagt praktikforløb og andet ind i skoleforløbet - ellers gælder det om at netværke og virkelig bruge de ressourcer man har i sin omgangskreds - for hvis man er opsøgende, er der altid én, der kender én osv

Anmeld

6. juni 2012

Frk-Lotusblomst

An&Jo skriver:

lige præcis..

Du har ret i alt du skriver.. Jeg er nemlig rigtig bange for at de kigger på mine karakterer og bare lægger mig væk igen, fordi jeg så ikke er interessant..

Godt så. Skulle bare være helt sikker inden jeg skriver dette..Jeg skriver lige en privat besked til dig da jeg ikke vil hænge min søster ud off..

Anmeld

6. juni 2012

Giraffen

An&Jo skriver:

Hvis du var en arbejdsgiver, ville du så ansætte mig??

Her er lidt af de ting jeg har lavet gennem tiden

Jeg har været barnepige fast hos det samme par i 7 år (havde ved siden af dette job også et rengøringsjob i deres firma)
Jeg har været feriearbejder i skagen ved ParadIs (men da det var samme sommer som jeg læste matematik op på B niveau på studenterkursus OG blev gravid med Johannes og derved fik virkelig meget kvalme over at stå hen over isen, så blev det ikke til de vilde vagter deroppe)
Jeg har arbejdet 3 mdr i Netto (blev fyret fordi jeg forstuvede foden under min prøvetid, og skulle gå med krykker for at aflaste og derfor ikke kunne fylde på hylder)
Jeg har fået elendige karakterer til eksamen fordi jeg lider af eksamensangst, så alt går bare i sort for mig

Jeg er 22 år gammel, og helt ærligt, så tror jeg sq nok ikke det helt vilde på at en arbejdsgiver kan se det fede i at ansætte mig, har jo ingen erfaring med noget, fordi jeg har koncentreret mig om skolen, hvilket også gav nogle rigtig gode årskarakterer, men som jeg skrev nogle elendige eksamenskarakterer..
Jeg har store opgaver til at ligge som jeg har fået 10 og 12 for, men hvad nytter det, for dem skal en arbejdsgiver jo ikke se??

Årh, jeg bliver sq deprimeret af at jeg skal til at lave ansøgninger, for det tynger mig altså lidt at de andre kandidater i min klasse kan skrive en masse på deres CV, og jeg har ingenting..

Nu har jeg lige læst lidt af de andres svar og lidt mere fra dig

Jeg synes det er så fedt at du er mor - 22 år og snart færdig som finansøkonom - så det i sig selv er da kæææmpe præstationer - og så op i r*ven om du har været piccoline i en bank eller barnepige - det er altså meget få studiejobs der er rigtigt studierelevante

Du kan også fokusere på de kompetencer det har givet dig - fx barnepige i syv år: commitment (ka ik huske det danske ord), stabilitet, omsorg, overblik osv

Anmeld

6. juni 2012

An&Jo

Giraffen skriver:

Jeg tror nu det kommer sindssygt meget an på hvad du søger job som - hvilken uddannelse har du færdiggjort? er det stx eller erhverv eller uni?

Og hvilken jobtype ønsker du? ufaglært - så er din tidligere erfaring naturligvis vigtig, men ofte vil ens arbejdsmoral og præstation til en samtale vægte højere

Hvis det ikke er ufaglært så er der jo som regel indlagt praktikforløb og andet ind i skoleforløbet - ellers gælder det om at netværke og virkelig bruge de ressourcer man har i sin omgangskreds - for hvis man er opsøgende, er der altid én, der kender én osv

vi har indlagt praktik i vores uddannelse, men vi skal selv opsøge hvor vi skal være, osv.. vi kommer virkelig på prøve.. i min gamle klasse er der kun halvdelen der har fået en praktikplads, og de 2 af dem er ovenikøbet i udlandet, så det vil sige at ud af 15 er der 7 der har fået, hvoraf det kun er de 5 der har fået plads i DK

så det er en hård branche, og man skal virkelig kæmpe, og desværre kan man se tendensen i at det er dem der fik gode karakterer der har fået plader..

Anmeld

6. juni 2012

An&Jo

Frk-Lotusblomst skriver:

Godt så. Skulle bare være helt sikker inden jeg skriver dette..Jeg skriver lige en privat besked til dig da jeg ikke vil hænge min søster ud off..

takker..

Anmeld

6. juni 2012

Giraffen

An&Jo skriver:

vi har indlagt praktik i vores uddannelse, men vi skal selv opsøge hvor vi skal være, osv.. vi kommer virkelig på prøve.. i min gamle klasse er der kun halvdelen der har fået en praktikplads, og de 2 af dem er ovenikøbet i udlandet, så det vil sige at ud af 15 er der 7 der har fået, hvoraf det kun er de 5 der har fået plads i DK

så det er en hård branche, og man skal virkelig kæmpe, og desværre kan man se tendensen i at det er dem der fik gode karakterer der har fået plader..

der hvor jeg tager uddannelse er der meget mere fokus på netværk end karakter - og det skader ikke at blive lidt fræk og opsøgende, du kan fx (hvis du vil være ejendomsmægler) opsøge butikkerne fysisk og tage en snak med dem om hvad de ønsker fra dig hvis du gerne vil i praktik hos lige præcis deres virksomhed

Mange bliver trygt hjemme bag skærmen i dag og sender deres karakterer afsted med en mail - så det at komme ud IRL tror jeg gør stort indtryk

Så selvom man måske ikke har karaktererne og de "fede" studiejob med sig, så betyder det egentlig bare at man skal investere mere af sig selv i processen - turde lidt mere - og ikke være bange for at bruge sit netværk, bede om hjælp og spørge lidt direkte

Anmeld

6. juni 2012

An&Jo

Giraffen skriver:

der hvor jeg tager uddannelse er der meget mere fokus på netværk end karakter - og det skader ikke at blive lidt fræk og opsøgende, du kan fx (hvis du vil være ejendomsmægler) opsøge butikkerne fysisk og tage en snak med dem om hvad de ønsker fra dig hvis du gerne vil i praktik hos lige præcis deres virksomhed

Mange bliver trygt hjemme bag skærmen i dag og sender deres karakterer afsted med en mail - så det at komme ud IRL tror jeg gør stort indtryk

Så selvom man måske ikke har karaktererne og de "fede" studiejob med sig, så betyder det egentlig bare at man skal investere mere af sig selv i processen - turde lidt mere - og ikke være bange for at bruge sit netværk, bede om hjælp og spørge lidt direkte

min plan er so mend også at opsøge butikkerne med mine ansøgninger, og aflevere dem personligt..

Jeg har allerede været ude og søge mundtlig et par steder, men der var butikkerne for små til at de kunne tage praktikanter, for de havde ikke nok ansatte til det..
men god ide at tage det fra en anden vinkel, og spørge hvad de vil have fra mig..

Anmeld

6. juni 2012

tarkoflen

An&Jo skriver:

Vil helt sikkert slå ned på mine fordele, skal bare lige finde de interessante først..

Ej jeg synes det er super svært det her med ansøgninger, især fordi jeg ikke har prøvet det før.. min jobs har jeg fået fordi jeg har kendt mine chefer personligt, eller kendt en der kender en osv..

Du har masser af fordele! Og jeg tror det taler for dig, at du er villig til at køre efter et job du er glad for

Du er sej og kan sagtens!

Anmeld

6. juni 2012

LR85

Jeg synes du lyder som en stabil fin pige.

det kommer jo også an på hvad job du søger.

Hvis det er noget med børn og mennesker, er det jo klart en fordel a du har været børnepasser i 7 år, det samme sted.

I en jobansøgning ville jeg dog klar undlade a skrive de mindre vigtige ting, som netto og paradis.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.