msmukke skriver:
Selve fødslen ved jeg der kommer til at gøre godt, men der er ikke noget man kan gøre ud over at tage det som det kommer.. Tænker meget over smertelindring, og er kommet frem til at vand skal prøves som det første..
Men er ikke meget for tanken om at man sikkert bristet
og skal syes.
tror det har noget at gøre med at jeg aldrig er blevet syet hvor jeg kan huske det.
Andre der har det sådan??
Jeg havde det nøjagtig som dig! Var aldrig blevet syet og gruede mig virkelig, hvis det skulle ske, at jeg bristede.
Jeg bristede faktisk med den første. I følge jordmoren var det, fordi det hele gik så hurtigt. (3 timer totalt, 1 time fra 3 cm, 3 pres). Hun prøvede at bremse mig og støtte hovedet og alt det, men jeg fik alligevel to indvendige bristninger og en udvendig rift. Jeg mærkede slet ikke, da det skete. Og jeg mærkede heller ikke noget særligt, da hun syede bagefter. Hun sprøjtede et eller andet bedøvende på. Jeg var uanset mest optaget af babyen, jeg havde i armene.
Jeg har heller ikke haft gener af det senere. Det udvendige sved lidt nogen dage. Det indvendige mærkede jeg intet til.
Anden gang var der ingen brist.
Normalt ville det være totalt grænseoverskridende for mig at ligge med underlivet "på udstilling" på den måde med både min mand, jordmor, jordmorstudent og sygeplejerske til stede - men i situationen rørte det mig slet ikke. Det faldt mig ikke ind, at tænke på den slags. Og når først babyen er ude er man jo nærmest i rus.
Det vigtigste man gør, for at undgå bristninger er at lytte til sin jordmor under fødslen og forsøge at samarbejde. Mange slipper helt at blive syet bagefter, og skulle det ske, så er det slet ikke så slemt, som det jeg selv havde forestillet mig på forhånd i hvert fald.
for at du får en flot fødsel og slipper den slags!
Anmeld