Spørgsmål til kunstig befrugtning som enlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.457 visninger
35 svar
6 synes godt om
30. maj 2012

mor2100kbh

Er mor til en datter på 2,5år og vil utrolig gerne have et barn til inden hun bliver alt for gammel.

Da jeg ikke har nogen i mit liv og ikke bare gider tilfældig sex overvejer jeg kraftigt kunstig befrugtning.

Men hvad gør man?

Skal man kntakte sin læge og få en henvisning? Og hvad kan man forvente han spørger om?

Har desuden fundet følgende på nettet:   
"Der kan i henhold til lovgivningen på offentlige sygehuse kun ydes hjælp med kunstig befrugtning til enlige kvinder, som ikke har børn eller til par, som ikke har fælles børn - med mindre der er tale om oplægning af nedfrosne æg."

Betyder det man selv skal betale? For ville da hellere gemme de penge til at bruge på selve barnet når det er født.

Vil meget gerne i gang med processen snarest muligt da jeg jo ved det kan tage tid.

Så håber der er nogen der kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

tarkoflen

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvordan du gør, men jeg ved, at du selv skal betale, når der er tale om barn nr. 2.

Men eftersom du nok kan nøjes med at blive insemineret, så er det ikke så dyrt, som hvis du skulle igennem IVF behandling.

Jeg tror bare, at du skal kontakte en privat fertilitetsklinik, men jeg er ikke sikker.

Held og lykke med projektet

Anmeld

30. maj 2012

MorDk

I din situation tror jeg du selv skal betale, hvilket i og for sig er rimligt nok ...

Anmeld

30. maj 2012

Mutti2

enligmorkbh skriver:

Er mor til en datter på 2,5år og vil utrolig gerne have et barn til inden hun bliver alt for gammel.

Da jeg ikke har nogen i mit liv og ikke bare gider tilfældig sex overvejer jeg kraftigt kunstig befrugtning.

Men hvad gør man?

Skal man kntakte sin læge og få en henvisning? Og hvad kan man forvente han spørger om?

"Der kan i henhold til lovgivningen på offentlige sygehuse kun ydes hjælp med kunstig befrugtning til enlige kvinder, som ikke har børn eller til par, som ikke har fælles børn - med mindre der er tale om oplægning af nedfrosne æg."

Betyder det man selv skal betale? For ville da hellere gemme de penge til at bruge på selve barnet når det er født.

Vil meget gerne i gang med processen snarest muligt da jeg jo ved det kan tage tid.

Halløjsa :-)

Jeg står i samme situation som dig.

Har en datter på 4, som jeg gerne vil gøre til storesøster.
Først og fremmest vil jeg råde dig til at læse bogen: Selvvalgt single mor til donorbarn. Den er virkelig god, og hjælper lidt i processen....

Derefter skal du nok overveje hvilken slags donor du vil have. I det offentlige kan du til dags dato kun få hjælp med en anonym donor. Hvis du vælger dette, vil det betyde at du skal forbi lægen til en samtale for at få en henvisning.

Hvis du vælger en privat klinik, er det ikke nødvendig med en henvisning. Her kan du få en snak med dem, og i kan sammen aftale hvad der skal "ordnes" inden.

Dog skal du inden inseminationen forbi egen læge og have lavet en underlivsundersøgelse, samt have taget blodprøver for diverse sygdomme.

Nu ved jeg ikke om du kan få et tilskud hvis du vælger det offentlige, men det kan de helt sikkert svare på.
Men hvis du vælger den private sektor, vil jeg lige nævne at det ikke er så forfærdeligt dyrt ;-)

Jeg kan lige give et eksempel fra min egen process:

Samtale på klinikken: 500,-
Donorsæd (åben) x2: 1800 x 2
Insemination x2 på 1 cyklus: 3000

Ialt: 7100,-

Du skal dog lige være opmærksom på, at når du vælger at få et barn med en donor, så fraskriver du dig fra retten til faderbidraget (1200 kr pr mdr). :-)

Håber mit svar kunne hjælpe lidt, og at det ikke virker for rodet.... ellers skriver du bare igen :-D

Knus Pernille

Anmeld

6. juni 2012

mor2100kbh

Har bestilt tid til samtale både hos egen læge samt en klinik i morgen. 

På klinikken sagde de jeg skulle bede om en henvisning og så skulle de nok ordne det. Det eneste er jo så bare at jeg kun kan få en anonym donor hos dem og har ikke helt besluttet mig for hvad jeg vil.

Dog har de en rigtig god graviditets procent hos den klinik og vil jo gerne være gravid hurtig

Anmeld

6. juni 2012

mor2100kbh

Milla-Victoria's mor skriver:

Halløjsa :-)

Jeg står i samme situation som dig.

Har en datter på 4, som jeg gerne vil gøre til storesøster.
Først og fremmest vil jeg råde dig til at læse bogen: Selvvalgt single mor til donorbarn. Den er virkelig god, og hjælper lidt i processen....

Derefter skal du nok overveje hvilken slags donor du vil have. I det offentlige kan du til dags dato kun få hjælp med en anonym donor. Hvis du vælger dette, vil det betyde at du skal forbi lægen til en samtale for at få en henvisning.

Hvis du vælger en privat klinik, er det ikke nødvendig med en henvisning. Her kan du få en snak med dem, og i kan sammen aftale hvad der skal "ordnes" inden.

Dog skal du inden inseminationen forbi egen læge og have lavet en underlivsundersøgelse, samt have taget blodprøver for diverse sygdomme.

Nu ved jeg ikke om du kan få et tilskud hvis du vælger det offentlige, men det kan de helt sikkert svare på.
Men hvis du vælger den private sektor, vil jeg lige nævne at det ikke er så forfærdeligt dyrt ;-)

Jeg kan lige give et eksempel fra min egen process:

Samtale på klinikken: 500,-
Donorsæd (åben) x2: 1800 x 2
Insemination x2 på 1 cyklus: 3000

Ialt: 7100,-

Du skal dog lige være opmærksom på, at når du vælger at få et barn med en donor, så fraskriver du dig fra retten til faderbidraget (1200 kr pr mdr). :-)

Håber mit svar kunne hjælpe lidt, og at det ikke virker for rodet.... ellers skriver du bare igen :-D

Knus Pernille

Hvor er du blevet incemineret? 

Anmeld

6. juni 2012

ønskebørn74

enligmorkbh skriver:

Men hvad gør man?

du skal selv betale, men det koster ikke en bondegård at blive insemineret..

Anmeld

7. juni 2012

jv30

Hopper lige med på vognen her Har nemlig samme overvejelser.

Men må altså lige sige, at det da er pænt sært, at man ikke kan få børnebidrag fra staten, hvis man vælger at blive gravid med en donor.. Så reelt bliver man straffet for at være ansvarlig - og få det gjort under sikre og trygge rammer - og med donorsæd ved man jo, at der ikke gemmer sig alvorlige sygdomme. Men modsat bliver man "belønnet" for at gå i byen, finde sig en tilfældig mand - og IKKE spørge om hans navn mm, og derefter blive gravid.. For så kan faderskabet jo ikke fastslås - og derfor får man de ca 1200 kr om måneden af staten

Er det bare mig - eller giver det SLET ingen mening??

Anmeld

7. juni 2012

lille-fisen

jv30 skriver:

Hopper lige med på vognen her Har nemlig samme overvejelser.

Men må altså lige sige, at det da er pænt sært, at man ikke kan få børnebidrag fra staten, hvis man vælger at blive gravid med en donor.. Så reelt bliver man straffet for at være ansvarlig - og få det gjort under sikre og trygge rammer - og med donorsæd ved man jo, at der ikke gemmer sig alvorlige sygdomme. Men modsat bliver man "belønnet" for at gå i byen, finde sig en tilfældig mand - og IKKE spørge om hans navn mm, og derefter blive gravid.. For så kan faderskabet jo ikke fastslås - og derfor får man de ca 1200 kr om måneden af staten

Er det bare mig - eller giver det SLET ingen mening??

Jeg ved ikke så meget om det, men umiddelbart tænker jeg at faderbidrag og børnepenge er to forskellige ting.

Faderbidrag er penge som enlige mødre modtager fra faren til barnet og børnepenge er en generel ydelse alle får efter antal børn osv. Fra staten - at barnet er donorbaen tror jeg ikke er relevant i den sammenhæng (med børnepengene). 

Måske er der andre herinde som ved mere om det?

Anmeld

8. juni 2012

Mutti2

enligmorkbh skriver:

Hvor er du blevet incemineret? 

Jeg er ikke blevet det endnu. Venter på at det bliver oktober således at der er 8 mdr til afslutningen på min uddannelse :-)

Men skal til møde næste mandag (d. 18) hos Gaia i Hobro :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.