enligmorkbh skriver:
Er mor til en datter på 2,5år og vil utrolig gerne have et barn til inden hun bliver alt for gammel.
Da jeg ikke har nogen i mit liv og ikke bare gider tilfældig sex overvejer jeg kraftigt kunstig befrugtning.
Men hvad gør man?
Skal man kntakte sin læge og få en henvisning? Og hvad kan man forvente han spørger om?
Har desuden fundet følgende på nettet:
"Der kan i henhold til lovgivningen på offentlige sygehuse kun ydes hjælp med kunstig befrugtning til enlige kvinder, som ikke har børn eller til par, som ikke har fælles børn - med mindre der er tale om oplægning af nedfrosne æg."
Betyder det man selv skal betale? For ville da hellere gemme de penge til at bruge på selve barnet når det er født.
Vil meget gerne i gang med processen snarest muligt da jeg jo ved det kan tage tid.
Så håber der er nogen der kan hjælpe
Halløjsa :-)
Jeg står i samme situation som dig.
Har en datter på 4, som jeg gerne vil gøre til storesøster.
Først og fremmest vil jeg råde dig til at læse bogen: Selvvalgt single mor til donorbarn. Den er virkelig god, og hjælper lidt i processen....
Derefter skal du nok overveje hvilken slags donor du vil have. I det offentlige kan du til dags dato kun få hjælp med en anonym donor. Hvis du vælger dette, vil det betyde at du skal forbi lægen til en samtale for at få en henvisning.
Hvis du vælger en privat klinik, er det ikke nødvendig med en henvisning. Her kan du få en snak med dem, og i kan sammen aftale hvad der skal "ordnes" inden.
Dog skal du inden inseminationen forbi egen læge og have lavet en underlivsundersøgelse, samt have taget blodprøver for diverse sygdomme.
Nu ved jeg ikke om du kan få et tilskud hvis du vælger det offentlige, men det kan de helt sikkert svare på.
Men hvis du vælger den private sektor, vil jeg lige nævne at det ikke er så forfærdeligt dyrt ;-)
Jeg kan lige give et eksempel fra min egen process:
Samtale på klinikken: 500,-
Donorsæd (åben) x2: 1800 x 2
Insemination x2 på 1 cyklus: 3000
Ialt: 7100,-
Du skal dog lige være opmærksom på, at når du vælger at få et barn med en donor, så fraskriver du dig fra retten til faderbidraget (1200 kr pr mdr). :-)
Håber mit svar kunne hjælpe lidt, og at det ikke virker for rodet.... ellers skriver du bare igen :-D
Knus Pernille