Nervøs for NF pga tidl. kromosomfejl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.889 visninger
12 svar
0 synes godt om
22. maj 2012

Flowers

Hej alle, i min sidste graviditet fik jeg en udskrabning efter at have opdaget et dødt foster i uge 10. Det viste sig, at det havde downs syndrom. Skal til NF om 3 dage og er så nervøs for, at barnet har kromosomfejl. Er risikoen meget større når jeg nu har haft? Håber jeg bare var "uheldig" sidst. Men jeg er kun 24...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ved det ik, men håber at alt ser fint ud denne gang  Vh stine

Anmeld

22. maj 2012

Kofoed.

Jeg ved intet, overhovedet, men frygter det. Min pige skulle vist også have haft en kromosom fejl, men kunne ikke tjekkes da den levede pige ligesom skulle færdig laves (hun døde i 21. uge), da det var tvillinger kan man ikke regne med nf, ligesom enkle, så jeg er godt nok noget bekymret med en ny graviditet. Men aner intet og vil faktisk også gerne vide det.

Anmeld

22. maj 2012

prettybutterfly

Det kommer an på om en af jer af bærer af en såkaldt Robertsonsk translokation. For at få downs skal man have trisomi 21, dvs at man skal have 3 gange gen nr 21, hvor det normale er 2 af hver(en fra mor, en fra far). Hvis en af jer har en Robertsonsk translokation, kan der ske det, at måden jeres gener "parer" sig sammen på, giver trisomi 21 = downs.

HVIS IKKE nogen af jer har det, så er chancen meget lille for at det kan ske igen i forhold til din alder. Normalt med alderen sker der fejl i delingen af ægget, men det er sjældent når du er så ung.

Hvis det sker for jer 3 gange har i krav på at få jeres kromosomer udredt, dvs finde ud af om en af jer har en "kromosomfejl" der gør i laver børn med trisomi 21. Man kan SAGTENS få hjælp til at få normale børn hvis dette er tilfældet, men det skal selvfølgeligt gøres på en klinik hvor man befrugter egget og sørger for det deler sig rigtigt inden man putter det op!

Jeg krydser fingre for at NF viser en sund, lækker, smuk, rask unge!!!!

Kæmpe knuser fra Mona (som har stor interesse for genetik!!!)

Anmeld

22. maj 2012

Kløver

Kender intet til det, men håber alt er normalt og ser rigtig fint ud. Håber på en super scanning og tillykke spiren

Anmeld

23. maj 2012

Flowers

Tak for jeres held og lykke allesammen

Anmeld

23. maj 2012

Flowers

prettybutterfly skriver:

Det kommer an på om en af jer af bærer af en såkaldt Robertsonsk translokation. For at få downs skal man have trisomi 21, dvs at man skal have 3 gange gen nr 21, hvor det normale er 2 af hver(en fra mor, en fra far). Hvis en af jer har en Robertsonsk translokation, kan der ske det, at måden jeres gener "parer" sig sammen på, giver trisomi 21 = downs.

HVIS IKKE nogen af jer har det, så er chancen meget lille for at det kan ske igen i forhold til din alder. Normalt med alderen sker der fejl i delingen af ægget, men det er sjældent når du er så ung.

Hvis det sker for jer 3 gange har i krav på at få jeres kromosomer udredt, dvs finde ud af om en af jer har en "kromosomfejl" der gør i laver børn med trisomi 21. Man kan SAGTENS få hjælp til at få normale børn hvis dette er tilfældet, men det skal selvfølgeligt gøres på en klinik hvor man befrugter egget og sørger for det deler sig rigtigt inden man putter det op!

Jeg krydser fingre for at NF viser en sund, lækker, smuk, rask unge!!!!

Kæmpe knuser fra Mona (som har stor interesse for genetik!!!)

Ved du hvordan man erhverver sg sådan et gen?

Anmeld

23. maj 2012

prettybutterfly

Ved du hvordan man erhverver sg sådan et gen?

Jeps! Gener nedarves altid fra forældrene. Man kan sagtens have en robertsonsk translokation eller anden genfejl, uden at man selv ved det eller har nogen tegn på det. Det kan så komme til udtryk når man prøver at få børn, alt efter hvordan generne vælger at parer sig med sin kærestes gener. Man kan altså også sagtens have en genfejl og få raske børn, eller børn der er bærer som den ene forældre, uden selv at være egentligt syg(HVIS altså man har en genfejl som robertsons translokation, der er det mest almindelige når det kommer til trisomi 21 -downs. Det handler bare om hvordan generne blander sig med kærestens gener, og hvilken slags "sygdom"/genfejl man evt. er bærer af!

Anmeld

23. maj 2012

Flowers

prettybutterfly skriver:

Jeps! Gener nedarves altid fra forældrene. Man kan sagtens have en robertsonsk translokation eller anden genfejl, uden at man selv ved det eller har nogen tegn på det. Det kan så komme til udtryk når man prøver at få børn, alt efter hvordan generne vælger at parer sig med sin kærestes gener. Man kan altså også sagtens have en genfejl og få raske børn, eller børn der er bærer som den ene forældre, uden selv at være egentligt syg(HVIS altså man har en genfejl som robertsons translokation, der er det mest almindelige når det kommer til trisomi 21 -downs. Det handler bare om hvordan generne blander sig med kærestens gener, og hvilken slags "sygdom"/genfejl man evt. er bærer af!

Okay, mange tak, ja nedarvningen sker jo altid fra forældrene. Men for at barnet får DS i stedet for bare at blive endnu en bærer, skal genet så være fra begge forældre eller hvordan? Er det ikke normalt at der er en eller anden form for fejl i familien, evt. langt ude, når der er en bærer?

Anmeld

24. maj 2012

prettybutterfly

Flowers skriver:

Okay, mange tak, ja nedarvningen sker jo altid fra forældrene. Men for at barnet får DS i stedet for bare at blive endnu en bærer, skal genet så være fra begge forældre eller hvordan? Er det ikke normalt at der er en eller anden form for fejl i familien, evt. langt ude, når der er en bærer?

Fejlen behøver kun at være hos den ene forælre, således at barnet får et kromosom nr 21 fra faren, og 2 gange kromosom nr 21 fra moren. = 3 gange kromosom nr 21= trisomi 21= downs

Altså hvis en af forældrene er bære, så stammer det selvfølgeligt fra bedsteforældrene, så ja, ofte er der så flere i en familie der fx får downs.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.