Gåstol vs. gåvogn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2012

Frøken J.

Babymor2010 skriver:

Jeg ser tit i tråde hvor der er billeder af de små der sidder i en gåstol, jeg har ikke selv haft en fordi jeg fik at vide, at det hæmmer udviklingen på de små  

Isabella var doven, og kravlede først da hun var 10½ mrd - men til gengæld gik hun, da hun var 13 mrd uden støtte - hjulpet af sin Play2Learn gåvogn (gangstativet som jeg kalder den) og den 33-årige gamle brio dukkevogn som jeg selv har haft som barn 

Hvorfor har du valgt en gåstol til dit barn?

Rose har ikke en gåstol og får heller ikke en.. Jeg må indrømme jeg er ret "fanatisk" når det kommer til den slags ting. Det samme med skråstol - Den er KUN blevet brugt under måltider, ellers aldrig.. Hun har altid været på gulvet på maven så meget som muligt og har travlt motorisk. Ikke at jeg siger det har en sammenhæng, men det hjælper da!

Kan ikke se nogen grund til at bruge en gåstol.. Det er da langt bedre de lærer naturligt at gå uden noget der potentielt er skadeligt :-) Så kan det godt ske det tager længere før de rigtigt er oppe, men så er det jo også uden noget de egentlig på en måde sidder i - Langt bedre..

Men ja, jeg er nok ikke den rette at debattere det med, for ingen kan overbevise mig om jeg tager fejl i min holdning her, så i kan lige så godt lade være at forsøge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2012

lycly

Frøken J. skriver:

Rose har ikke en gåstol og får heller ikke en.. Jeg må indrømme jeg er ret "fanatisk" når det kommer til den slags ting. Det samme med skråstol - Den er KUN blevet brugt under måltider, ellers aldrig.. Hun har altid været på gulvet på maven så meget som muligt og har travlt motorisk. Ikke at jeg siger det har en sammenhæng, men det hjælper da!

Kan ikke se nogen grund til at bruge en gåstol.. Det er da langt bedre de lærer naturligt at gå uden noget der potentielt er skadeligt :-) Så kan det godt ske det tager længere før de rigtigt er oppe, men så er det jo også uden noget de egentlig på en måde sidder i - Langt bedre..

Men ja, jeg er nok ikke den rette at debattere det med, for ingen kan overbevise mig om jeg tager fejl i min holdning her, så i kan lige så godt lade være at forsøge

Jeg er helt enig her

Synes jeg har hørt et par historier om børn der er kommet til skade med de der gåvogne. Julia fik en gåvogn i dåbsgave, men hun får først lov at bruge den, når hun kan gå sikkert. Ikke til at lære at gå. Jeg tror på at tingene skal komme naturligt uden diverse hjælpemidler, som man ikke rigtig ved om de fremmer eller hæmmer

Anmeld

2. maj 2012

Tanja1234

Vi har brugt gåvognen flittigt til vores datter - dog aldrig længere end max 20 min. ad gangen.

Lisa har aldrig ville ligge på maven og da slet ikke kravle for den sags skyld. Til gengæld har hun siden hun var bare et par måneder gammel kunne støtte på sine ben og efterhånden som hun blev ældre blev hun kun mere og mere glad for at stå og gå med støtte.

Gåvognen har for os været hendes lille "afbræk" fra at sidde på gulvet. Andre børn kravler derhen hvor de vil og Lisa har så kunne gøre dette i gåstolen.

Hun har så også den klassiske skubbevogn og den er hun endnu mere vild med og den bruger hun mere end gåvognen.

Lisa er lige på nippet til at gå selv uden støtte. Hun er så småt begyndt at tage de første skridt. Hun fyldte 1 år i lørdags og hun er født 6 uger for tidligt men fuldt alderssvarende i hendes udvikling - så jeg tror i hvert fald ikke at vores brug af gåvogn har hæmmet hende.

Men jeg kan sagtens se at det ikke er sundt hvis børnene får lov til at sidde i vognen i længere tid...

Anmeld

2. maj 2012

Levi&LilysMor

Ej hvor sjovt, vi har lige samlet vores nu

Men vi fik vores i julegave, som jeg ønskede til Levi, fordi jeg selv havde en og synes det er så dejligt når de kan hygge sig og komme rundt.

Kan egentlig ikke se ulempen ved dem, for vores kan bære op til 12 kg, og han lærer at lave gå bevægelserne med benene uden at støtte for meget på dem, så han bliver ikke hjulbenet af det, og de skal jo heller ikke sidde der hele dagen, vil max sige 15 min ligesom de heller ikke sidder i højstol mere end når de lige spiser. Han kommer stadig ned og lege på både mave og ryg også , så vil da ikke sige det er fordi han bliver mere doven af den.

Nu er han også begyndt at ville trække benene ind under sig og kan møffe sig lidt rundt også

Hvis man kan" plante "sine børn i en kravlegård så kan man også i sådan en her

Anmeld

2. maj 2012

Fenja09

Vi har ikke gåstol til Alberte, men havde faktisk overvejet at få en selvom det frarådes - spurgte derfor min læge, hvad han mente om det og han sagde at så længe det ikke misbruges og at barnet måske bruger den 10 min om formiddagen og 10 min om eftermiddagen, så sker der absolut intet ved det. Han synes, at hvis barnet har det rigtig sjovt i de 10 min ad gangen, så er det, det vigtigste. På sigt skader det ikke barnet når det er så lidt, grunden til at det frarådes er fordi at man helst ser, at børn lære at gå "naturligt".

Som med alt andet er det vel " alt med måde".

/Fenja

Anmeld

2. maj 2012

Mor010711

Fenja09 skriver:

Vi har ikke gåstol til Alberte, men havde faktisk overvejet at få en selvom det frarådes - spurgte derfor min læge, hvad han mente om det og han sagde at så længe det ikke misbruges og at barnet måske bruger den 10 min om formiddagen og 10 min om eftermiddagen, så sker der absolut intet ved det. Han synes, at hvis barnet har det rigtig sjovt i de 10 min ad gangen, så er det, det vigtigste. På sigt skader det ikke barnet når det er så lidt, grunden til at det frarådes er fordi at man helst ser, at børn lære at gå "naturligt".

Som med alt andet er det vel " alt med måde".

/Fenja

Anmeld

2. maj 2012

Tvillingemor80

Jeg valgte det fra til mine tvillinger af de samme årsager som i andre nævner, MEN jeg har da været fristet til at købe dem flere gange - da man sjældent har hænderne fri som tvillingemor - men så kan den jo også hurtigt få en forkert funktion - som babysitter..

Mine piger gik forresten da de var 12 mdr.

Anmeld

2. maj 2012

9510

Jeg har haft gåstol til begge mine unger og de gik begge som 1 årig. tøsen ugen inden hun blev 1 år, og knægten ugen efter han blev 1 år... 

De har ikke taget "skade" af at bruge dem, motorikken fejler bestemt ikke noget..

Anmeld

2. maj 2012

Annette A

Min søn på nu 9 år havde en og har på ingen måde taget motorisk skade.

Men nu hvor jeg har barn nr. 2 vil jeg ikke købe en fordi man hører det ikke er godt. Så bliver man jo bekymret for at gøre noget forkert og tænker det var måske tilfældigt, at det gik godt første gang.

Anmeld

2. maj 2012

Mira0911

Jeg valgte den automatisk fra, fordi Julie selv skulle lære og gå og ikke lære at gå via en gåvogn.... 

Hun begyndte faktisk at gå hos et hold uden hun selv var klar over det... I den ene hånd havde hun en lille papkasse og i den anden nogle aviser, hun gik så rundt som om at hun havde gjort det altid... Da hun så opdagede vi kiggede på hende og at hun gik rundt, faldte hun sammen i en klump på gulvet... 

Til hendes første juleaften fik hun en bil med hjul osv til at sidde på og komme rundt med... Efter hun lærte at gå, begyndte hun først at bruge den... 

Lina får heller ikke en gåvogn/stol - Hun skal selv lære at gå og ikke ved hjælp af gåvogn/stol... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.