Hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2012

EKBJ

Nordjyden skriver:

Jeg tror mange er i stand til at klare opgaven, også lige så godt som "gamle" mødre, men jeg tror det bliver svært for moderen på sigt. Jeg talte med en fra DUM - hun var ude og fortælle mine elever hvordan det var at blive ung mor - og hun sagde "jeg har ikke fortrudt ham, men jeg har fortrudt DET. For gud skyld vent" Og det tror jeg hun har ret i. At når man bliver ældre og ser tilbage på det det skulle have været de fedeste år med uddannelse, veninder, frihed og verden som ens legeplads, bliver til bleskift, soverytmer, babymos og et parforhold på en hård prøve så tror jeg man tænker "jeg ville ønske jeg havde ventet".

Men hatten af for de som klarer opgaven at være en god mor.

Jeg kunne helt klart også godt have ventet!

Men lige for min kæreste og jeg er det her bare den bedste beslutning..!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2012

Mum33

AnnaKJ skriver:

Er generelt enig med dig i at man som 16 ikke er moden nok til at få et barn.
Dog ved jeg at den hjerneforskning er lavet på drenge/mænd, da de er mentalt bagud i forhold til kvinder - vi har lige haft om det i neuropsykologi.

Og så synes jeg egentlig du skære alle over en kam.
Jeg er 22 år, læser, men jeg får altså ikke forhøjet SU. Og en del i min klasse er altså på den anden side af 30 og får da også SU - så det er ikke kun unge.
Og desuden er der også mange ældre der sidder på KH, som vi også betaler til - igen, ikke kun unge.
Og børnebidrag får man kun som enlig. Det kan alle vel komme ud for.
Alle unge som ældre får børne familie ydelsen - igen igen, ikke kun unge.
Men du har ret i at de unge på 16 vil være afhængig af systemet.

Så dine fakta er altså ikke helt på plads omkring økonomien.

Men ja som sagt er jeg generelt enig i det omkring alder. Jeg synes bestemt heller ikke at det er ansvarligt at sætte et barn i verden når man kun er 16. Og brokker mig bestemt ikke over aborter når det gælder unge og synes faktisk flere bør overveje det mere nøje inden de beslutter at sætte et barn i verden. Dog skal det heller ikke bruges som prævention - så må man lære at passe bedre på.

Som studerende er man berettiget til 6 ekstra SU klip af ca 5000. Derudover vil ens lave indkomst gøre, at man får friplads eller delvist friplads - også betalt af kommunen.

Jeg ved godt mange andre er på KH, men derfor er det jo en udgift alligevel...

Mange unge blive hurtigt enlige - se bare DUM - og får dermed børnebidrag.

Så samlet set er "unge mødre" en forhøjet udgift for samfundet ift en færdiguddannet 25 årig.

Anmeld

29. april 2012

Guldimaven

Nordjyden skriver:

Jeg hørte ingen brok over antallet af aborter, men jeg tror at 95% af befolkningen er enige om, at man ikke er klar til at blive mor i en alder af 13 ej heller 16.

Jeg er ikke i tvivl om, at alle der bliver gravide i en ung alder, har alle intentioner om at være en god mor, og tror at alt er lykke og idyl når man får en baby. Men når man er under 25 er man ikke i stand til at overskue konsekvenserne af ens handlinger (hjerneforskning), så I kan ikke overskue de konsekvenser det får for Jeres liv og barnets. Man er I Jeres alder meget naiv, og har endnu ikke dannet ens identitet. Derudover er man ikke økonomisk i stand til at tage vare på et barn. Kommunen skal betales KH, tilskud til friplads i dp, forhøjet SU hvis du vil læse, børnebidrag, osv, hvilket vi andre skal betale over skatten.

Som du sikkert kan læse, er jeg meget imod at man bliver mor i så ung en alder, og jeg ved at der er mange der mener det sammen. Men derfor kan man jo godt være en god person og have alle intentioner om at blive en god mor.  

Så det du mener er, at du kun har kunne overskue konsekvenserne af dine handlinger i 4 år?

Jeg selv er 18 år gammel, 19 inden jeg føder.. Og jeg kunne ikke være mere klar en jeg er.. Jeg får min su, og min kæreste tjener sine egne penge så jeg kan ikke se hvorfor vi ikke skulle kunne have et barn, lige så meget som en på 25..

Vi kan tage ansvar for vores liv, og vi kan forsørge det barn vi venter.. Og så kan jeg virkelig ikke se problemet i det?

Anmeld

29. april 2012

Mum33

Guldimaven skriver:

Så det du mener er, at du kun har kunne overskue konsekvenserne af dine handlinger i 4 år?

Jeg selv er 18 år gammel, 19 inden jeg føder.. Og jeg kunne ikke være mere klar en jeg er.. Jeg får min su, og min kæreste tjener sine egne penge så jeg kan ikke se hvorfor vi ikke skulle kunne have et barn, lige så meget som en på 25..

Vi kan tage ansvar for vores liv, og vi kan forsørge det barn vi venter.. Og så kan jeg virkelig ikke se problemet i det?

jeg siger ikke, at man ikke kan være klar. Men faktum er at ens hjerne ikke er færdigudviklet før man er 25 og det center der er langsomst om at udvikle sig, er evnen til at overskue konsekvenserne af ens handlinger. Var til foredrag med en hjerneforsker da jeg studerede der fortalte om det, og det var super spændende.

Anmeld

29. april 2012

AnnaK89

Nordjyden skriver:

Som studerende er man berettiget til 6 ekstra SU klip af ca 5000. Derudover vil ens lave indkomst gøre, at man får friplads eller delvist friplads - også betalt af kommunen.

Så samlet set er "unge mødre" en forhøjet udgift for samfundet ift en færdiguddannet 25 årig.

Jamen det gælder vel mange gange kun enlige.
Jeg har altså ikke fået ekstra SU klip og jeg har heller ikke økonomisk friplads - desuden er jeg gift og kan slet ikke få noget fra det offentlige.
Dvs. Jeg er ikke en belastning i forhold til økonomi i samfundet.

Bliver lidt træt af at jeg skal ind i en boks, bare fordi at jeg er ung.

Det kan godt være at de får det som enlig - men du skal da ikke sidde og sige at der ikke er en mulighed for at du selv kunne blive enlig en dag, det kan du da ikke vide med sikkerhed?
I så fald ville du også modtage børnebidrag.

Anmeld

29. april 2012

Neon

Nordjyden skriver:

Synes det er en virkelig underlig holdning at have. Fordi man er ung mor så er man en belastning for samfundet? Ja, jeg får forhøjet SU. Men jeg holder ikke barsel fra mit studie, og gik i skole lige til jeg fødte! var tilbage på studiet ugen efter jeg kom hjem fra hospitalet.. Men så er jeg måske en dårlig mor? Næ, jeg er bare god til at strukture min tid. Jeg har en masse tid til min datter, men også tid til at gennemføre min uddannelse - Så jeg kan komme på arbejdsmarkedet og bidrage til samfundet. Hvad med dig. Du holder måske heller ikke barsel? og har heller ikke modtaget barselsdagpenge fra kommunen? Det er noget af en snæversynet holdning at fyre af. Jeg plejer ikke at gide skrive herinde, men jeg synes ærlig talt, at det er en kedelig holdning du har!

Anmeld

29. april 2012

Guldimaven

Nordjyden skriver:

jeg siger ikke, at man ikke kan være klar. Men faktum er at ens hjerne ikke er færdigudviklet før man er 25 og det center der er langsomst om at udvikle sig, er evnen til at overskue konsekvenserne af ens handlinger. Var til foredrag med en hjerneforsker da jeg studerede der fortalte om det, og det var super spændende.

Ja okay, jeg er lidt ligeglad med hvad en hjerneforsker har sagt.. Meningen i det jeg skrev er, at jeg mener ikke det er alle under 25 der ikke er udviklet til at være forældre.. Men jeg er enig i, at man som minimum skal være myndig før man bringer et barn i denne verden.

Anmeld

29. april 2012

SjeBets

jeg klapper i mine små fede hænder hvergang et alt for ung menneske tager valget om en abort, simpelhen fordi som andre er inde på så er man ikke så mentalt klar, som når man er ældre. 

jeg er dog heller ikke fortaler af abort som præventation, der håber jeg at folk er kloge nok til at beskytte sig. Men desværre så er det jo derfor at de bliver gravide fordi at de ikke lige tænker så langt.  Min egen datter er lavet på et kondom. Skide uheldigt men ja det sker altså når kondomerne er for gamle. noget som vi skulle have tænkt over.

Og igen, jeg fik selv for tidlig, og ikke noget jeg anbefaler til andre på nogle måder

Og er sikker på alle der bliver gravid og ikke får aborten har alle intentioner

om at blive verdens bedste mor, lige som vi alle har

Men hellere en abort for meget end et barn der ikke for det som de skal have. og der tænker jeg nu alle aldres grupper, hvis man er i en situation hvor at man ikke er sikker på at man kan give sit barn det som det burde, så mener jeg en abort er at foretrækkke. Jeg fik en, min tredige graviditet, men på det tidspunkt var jeg syg, meget syg, og mit forhold var mildesttalt ikke noget for børn. Så beslutningen blev, at det var bedre jeg fik styr på mit liv med de børn der var i det, end udsætte en 3. for mit daværende liv. Og nej jeg fortryder ikke.

Og undskyld til alle unge mødre, men man ser bare meget meget meget meget ofte at unge der får børn, går fra hinanden ( jeg selv inkluderet) måske ikke nu, måske ikke om 1-2 år men ofte sker det .

Anmeld

29. april 2012

Guldimaven

Neon skriver:

Synes det er en virkelig underlig holdning at have. Fordi man er ung mor så er man en belastning for samfundet? Ja, jeg får forhøjet SU. Men jeg holder ikke barsel fra mit studie, og gik i skole lige til jeg fødte! var tilbage på studiet ugen efter jeg kom hjem fra hospitalet.. Men så er jeg måske en dårlig mor? Næ, jeg er bare god til at strukture min tid. Jeg har en masse tid til min datter, men også tid til at gennemføre min uddannelse - Så jeg kan komme på arbejdsmarkedet og bidrage til samfundet. Hvad med dig. Du holder måske heller ikke barsel? og har heller ikke modtaget barselsdagpenge fra kommunen? Det er noget af en snæversynet holdning at fyre af. Jeg plejer ikke at gide skrive herinde, men jeg synes ærlig talt, at det er en kedelig holdning du har!

Anmeld

29. april 2012

EKBJ

SjeBets skriver:

jeg klapper i mine små fede hænder hvergang et alt for ung menneske tager valget om en abort, simpelhen fordi som andre er inde på så er man ikke så mentalt klar, som når man er ældre. 

jeg er dog heller ikke fortaler af abort som præventation, der håber jeg at folk er kloge nok til at beskytte sig. Men desværre så er det jo derfor at de bliver gravide fordi at de ikke lige tænker så langt.  Min egen datter er lavet på et kondom. Skide uheldigt men ja det sker altså når kondomerne er for gamle. noget som vi skulle have tænkt over.

Og igen, jeg fik selv for tidlig, og ikke noget jeg anbefaler til andre på nogle måder

Og er sikker på alle der bliver gravid og ikke får aborten har alle intentioner

om at blive verdens bedste mor, lige som vi alle har

Men hellere en abort for meget end et barn der ikke for det som de skal have. og der tænker jeg nu alle aldres grupper, hvis man er i en situation hvor at man ikke er sikker på at man kan give sit barn det som det burde, så mener jeg en abort er at foretrækkke. Jeg fik en, min tredige graviditet, men på det tidspunkt var jeg syg, meget syg, og mit forhold var mildesttalt ikke noget for børn. Så beslutningen blev, at det var bedre jeg fik styr på mit liv med de børn der var i det, end udsætte en 3. for mit daværende liv. Og nej jeg fortryder ikke.

Og undskyld til alle unge mødre, men man ser bare meget meget meget meget ofte at unge der får børn, går fra hinanden ( jeg selv inkluderet) måske ikke nu, måske ikke om 1-2 år men ofte sker det .

Forholdet er aldrig sikret bare fordi der kommer en lille baby.. jeg er helt sikkert på at kærligheden og opmærksomheden til det lille barn gør det svært for forholdet men som så meget andet så må man kæmpe for at få det til at fungere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.