Rystende forhold i danske vuggestuer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2012

Annette A

Jonatansmor skriver:

Dit er da ligeså snævertsynet?!

Uddannelse er ikke lig børneforståelse, evnen til at overskue situationer, krisehåndtering, nærvær. Kunne blive ved med at liste ting, du ikke automatisk bliver udstyrret med bare fordi du kan gennemføre den 4-årige pædagog-uddannelse.

Så det vil sige at i dine børns institutioner har de 1 voksen pr barn? Må du længere ud på landet med.

Er det i realiteten ikke en 8-10 børn pr voksen? Hvad så hvis der er 4 børn der har særlige behov i den kreds? Og 4 til i den anden og så fremdeles? Hvem skal ignoreres?

Nu er uddannelsen jo trods alt af en vis kvalitet og da den er kombineret med praktikker får man også et virkelighedsbillede som man så skal kombinere med den teoretiske del. Uddannelsen har gennemgået et kæmpe løft de senere år. Synes bestemt at den 3 1/2 årige uddannelse jeg har gennemgået har rustet mig til opgaven og har oplevet et hav af dygtige pædagoger og en mindre del der ikke gad deres arbejde. Sådan er det i alle brancher.

Uddannelsen fokuserer meget på småbørns udvikling og behov i en sådan grad af vi nogen gange har kritiseret den for at fokusere mindre på specialområderne og arbejdet med b.la. fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

Og langt størsteparten af dem der uddanner sig til pædagog brænder for det. Det pædagogiske arbejde er i langt højere grad et livssyn end det bare er at arbejde man vil have for at tjene penge til livets ophold. Elsker selv mit fagområde og allermest arbejdet med de helt små og håber bestemt der kommer endnu bedre forhold med tiden både for børnene og pædagogerne, så der igen kan komme tillid til institutionerne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2012

Jonatansmor

Kellie skriver:

Nu er uddannelsen jo trods alt af en vis kvalitet og da den er kombineret med praktikker får man også et virkelighedsbillede som man så skal kombinere med den teoretiske del. Uddannelsen har gennemgået et kæmpe løft de senere år. Synes bestemt at den 3 1/2 årige uddannelse jeg har gennemgået har rustet mig til opgaven og har oplevet et hav af dygtige pædagoger og en mindre del der ikke gad deres arbejde. Sådan er det i alle brancher.

Uddannelsen fokuserer meget på småbørns udvikling og behov i en sådan grad af vi nogen gange har kritiseret den for at fokusere mindre på specialområderne og arbejdet med b.la. fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

Og langt størsteparten af dem der uddanner sig til pædagog brænder for det. Det pædagogiske arbejde er i langt højere grad et livssyn end det bare er at arbejde man vil have for at tjene penge til livets ophold. Elsker selv mit fagområde og allermest arbejdet med de helt små og håber bestemt der kommer endnu bedre forhold med tiden både for børnene og pædagogerne, så der igen kan komme tillid til institutionerne.

Jeg er absolut enig. Jeg anfægter ikke kvaliteten af uddannelse, men den teori om at bare fordi du har gennemgået studiet gør det dig automatisk til babyorakel.

Hvis det var tilfældet så vi ingen læger som en bestemt herre der "ups" fejlopererede mænds nedre dele....

Men der må være noget sandhed i alt den modstand institutionerne møder, ikke kun vuggestuerne, men hele vejen op i vores uddannelsessystem. Måske vi er heldige at det er den gamle generation der sinker udviklingen, skal v ikke krydse fingre for det?

Anmeld

29. april 2012

Moar2011

DP'er skal SLET ikk snakke for højt ville jeg lige sige .. 

Tror ikk man skal dømme alle vuggestuer medmindre man kender alle vuggerstuer i landet ..

Anmeld

29. april 2012

Frk. Himmelblå

132319 skriver:

Helt ærligt, så hører jeg kun bla bla bla bla i det klip der.

han får vuggestuepædagoger til at lyde som hjerteløse robotter og det er i dén grad ikke fair!!

Klippet han henviser til, fortæller intet om "lille Frode" måske har skabt sig helt vildt og derfor bliver ignoreret fordi pædagogen har fået nok. Der står INTET om situationen det udspiller sig af.

Jeg er sikker på at en dagplejemors børn også kan føle sig tilsidesat og ignoreret af og til, hun er trods alt kun én person og der er ikke andre voksne barnet kan gå til hvis hun er travlt optaget -Se dét synes jeg personligt ikke er betryggende og det er derfor mine børn ikke har gået i dagpleje.

Der er brådne kar alle steder og jeg er virkelig træt af at læse om forskere der langer ud efter vuggestuer. Måske har han ikke noget at tage sig til, siden han vil sidde og generalisere på den måde -Jeg synes det er usmageligt!

Rolig nu, jeg har ikke sagt et ord om, at dagpleje er bedre end vuggestuer. Derimod mener jeg slet, slet ikke, at debatten bør være Vuggestuer mod/over for dagplejer. 

Men uanset, om der så kun findes i alt 9 vuggestuer i DK med utilstrækkelig pædagogik, så er det da 9 for mange. 

Derfor synes jeg også, debatten er vigtig. Jeg har selv barn i fremragende vuggestue, og det synes jeg er utroligt vigtigt at værne om! Den gode pædagogik har vel intet at frygte ;-)

Godaften

Anmeld

29. april 2012

Annette A

Jonatansmor skriver:

Jeg er absolut enig. Jeg anfægter ikke kvaliteten af uddannelse, men den teori om at bare fordi du har gennemgået studiet gør det dig automatisk til babyorakel.

Hvis det var tilfældet så vi ingen læger som en bestemt herre der "ups" fejlopererede mænds nedre dele....

Men der må være noget sandhed i alt den modstand institutionerne møder, ikke kun vuggestuerne, men hele vejen op i vores uddannelsessystem. Måske vi er heldige at det er den gamle generation der sinker udviklingen, skal v ikke krydse fingre for det?

Ja lad os det. Det er jo det allervigtigste at vi som forældre kan aflevere vores børn og vide de bliver taget sig ordentligt ad. Alt andet er da skrækkeligt. Er også dybt imod produktionslignende vilkår og har selv prøvet at stå med 9-10 børn alene og nogen skal skiftes, andre skal skilles ad og en kravler på "væggene" og man skal bare have styr på alle og samtidigt se deres individuelle behov. Det er svært og så bliver man utilfreds med sit arbejde. Men vil man sit arbejde og elsker det ja så kæmper man får det, så ja vi må håbe det vender på et tidspunkt for alles skyld men især de små.

Anmeld

29. april 2012

Kay

jeg får ondt i maven på mine pædagog kollegaers vegne!!! jeg ved at der hvor jeg arbejder er tingene ikke som de bliver beskrevet her... og det er jeg stolt af... for vi er en del pædagoger i danmark med faglig stolthed... som gør vores arbejde ordenltig og er der 110% for børnene!!!

men jeg ved også at det ikke er sådan alle stæder... og det gør ondt i mit hjerte at børn ikke får det de har brug for...

Anmeld

29. april 2012

132319

Vi er fuldt ud enige om, den undersøgelse er for snæver.

Hvem siger at pædagoger er onde mennesker? Jeg siger at jeg synes at pædagoger er bløde mennesker, forstå det nu rigtigt. Det er mennesker der af ren interesse vælger at arbejde fuldtids med børn, men det er meget sjældent mennesker der kan overskue pressede situationer.

Og vi er enige i at penge kunne hjælpe, men ren medmenneskelighed kunne godt fremvises i de eksempler der bliver trukket frem i det indslag. Når det mangler kan ingen penge i verden ændre på det mønster de danner.

Til slut:

"Han kommer ydermere med et eksempel på en lille dreng der bliver ignorereret uden at forklare grunden hertil. Kan han have teet sig helt vildt? Kan han være et krævende barn der tager for meget tid fra de andre? Det er der ingen der ved, da klippet er taget ud af en sammenhæng."

Teet sig helt vildt? Rumlen i mit inderste kan næsten ikke beskrives.  "Krævende børn" findes i min verden ikke - men der findes dusinvis af voksne der ikke sætter sig ind i børnenes forsøg på kommunikation.

Så børn skal bare have lov til at skabe sig til de får deres vilje fordi det er deres måde at kommunikere på? De skal have lov til at skrige og få deres vilje fordi de voksne skal føje sig efter de signaler de sender med sådan en opførsel? For det gør børn, deres "våben" indtil de får sprog (og for nogen et langt stykke tid efter) er at skrige og den slags må af og til ignoreres for at skabe et selvstændigt individ der forstår at hele verden ikke drejer sig om ham/hende. ¨

Det handler ikke om at folk ikke kan læse deres signaler, men om at børn i den alder har brug for opdragelse og grænser. Hvis der ikke bliver det, så vil der godt nok vokse mange børn op der får svært ved at klare sig på egen hånd.

Nu har jeg imidlertid set klippet og kan godt se at det ikke virker som om, min første indskydelse er korrekt. Barnet gemmer sig og søger kontakt men pædagogen har tydeligvis gang i noget andet.

Barnet får taget bussen fra sig og den slags sker. At barnet så er et der ikke straks begynder at græde over det, vælger han at tolke som at barnet ikke tør at vise følelser. Der er jeg ikke enig. Børn har vidt forskellige måder at håndtere konflikter på. Nogle børn ville græde og forsøge at få bussen igen, men det er ikke tilfældet hos det her barn. Måske er han lillebror og netop vant til at få taget legetøj ud af hænderne? Måske har han ikke det samme temperament som et barn der ville græde over at få taget det fra sig? Måske havde han mistet interessen for bussen og alligevel hellere ville lege med noget andet?

Jeg synes ikke ovenstående siger noget om pædagogens vilje til at hjælpe barnet, hvis han var begyndt at græde og der var opstået en konflikt i mellem de to børn, ved vi jo ikke om pædagogen havde skredet ind.

Anmeld

29. april 2012

132319

Frk. Himmelblå skriver:

Rolig nu, jeg har ikke sagt et ord om, at dagpleje er bedre end vuggestuer. Derimod mener jeg slet, slet ikke, at debatten bør være Vuggestuer mod/over for dagplejer. 

Men uanset, om der så kun findes i alt 9 vuggestuer i DK med utilstrækkelig pædagogik, så er det da 9 for mange. 

Derfor synes jeg også, debatten er vigtig. Jeg har selv barn i fremragende vuggestue, og det synes jeg er utroligt vigtigt at værne om! Den gode pædagogik har vel intet at frygte ;-)

Godaften

Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at læse hans pHD for at se om de tilfælde han beskriver, er så frygtelige eller om der måske skulle ses på de samme tilfælde med andre briller, end en forskers.

Udfra klippet med den lille dreng, synes jeg ikke han virker til at vide ret meget om at børn har vidt forskellige måder at tackle netop sådan en situation på.

Anmeld

29. april 2012

Sandko

132319 skriver:

Jeg ser ingen empati og ingen fyldstgørende grund til han sidder og generaliserer på den måde.

Jeg synes ikke hans såkaldte forskning kan bruges til noget som helst. Endnu en gang, så beskriver han ikke situationerne hvor tingene opstår.

Jeg ser en mand der lige synes han skal prikke lidt til en "problemstilling" der ikke er der LANGT de fleste steder.

Så hvis Frode 3 minutter tidligere havde været "uartig", så ville det være okay at ignorere ham, når han kommer hen for at skabe kontakt med pædagogen? Hmm?

Og når du nu gerne vil have en RIGTIG undersøgelse, der viser, at DU har ret i, at det fungerer optimalt i "langt de fleste" vuggestuer, vil jeg gerne vide, hvor du har dén information fra? Har du selv været i samtlige vuggestuer og vurderet, at det fungerer godt - eller er det bare noget, du vælger at gætte på?? Jeg kan ikke se, at han på nogen måde behandler pædagogerne uretfærdigt - det handler for Guds skyld ikke om pædagogerne, men om børnene!! At filosofien i pædagogikken bliver fejlfortolket i disse tilfælde, er jo rent faktisk korrekt! Desuden er der også behandlet spørgeskemaer fra - hvad var det?? - 40.000 pædagoger landet over? 

Anmeld

29. april 2012

132319

Så hvis Frode 3 minutter tidligere havde været "uartig", så ville det være okay at ignorere ham, når han kommer hen for at skabe kontakt med pædagogen? Hmm?

Og når du nu gerne vil have en RIGTIG undersøgelse, der viser, at DU har ret i, at det fungerer optimalt i "langt de fleste" vuggestuer, vil jeg gerne vide, hvor du har dén information fra? Har du selv været i samtlige vuggestuer og vurderet, at det fungerer godt - eller er det bare noget, du vælger at gætte på?? Jeg kan ikke se, at han på nogen måde behandler pædagogerne uretfærdigt - det handler for Guds skyld ikke om pædagogerne, men om børnene!! At filosofien i pædagogikken bliver fejlfortolket i disse tilfælde, er jo rent faktisk korrekt! Desuden er der også behandlet spørgeskemaer fra - hvad var det?? - 40.000 pædagoger landet over? 

Nej, jeg har også erkendt at jeg ikke vidste hvad klippet handlede om. Dog synes jeg stadig ikke at forskerens måde at tolke situationen er korrekt.

Jeg siger ikke at det er ok bevidst at ignorere hvis der ikke er en grund til det -Lad venligst være med at ligge ordene i munden på mig. Jeg siger at det er ok hvis man ikke kan nå ind til barnet. Det er af og til nødvendigt, både som pædagog og som forældre.

MEN igen er det ikke tilfældet her. Jeg ser ud fra klippet ikke en pædagog der bevidst ignorerer barnet men en pædagog der er i færd med noget andet. Barnet står jo ikke og kalder på hende eller rækker ud efter hende, han stiller sig foran og kigger på hende.

Ja, jeg vil gerne se en undersøgelse der er mere bredspektret og ikke kun baseret på en enkelt forsker (der åbenbart ikke ud fra det nævnte eksempel ved at børn har forskellige måder at reagere på) der kun har observeret i 9 københavnske vuggestuer.

Endnu en gang må jeg bede dig om at lade være med at ligge ord i min mund. Jeg siger ikke at JEG har ret, jeg siger at jeg eller andre jeg kender har oplevet mistrivsel i deres børns vuggestuer/arbejdspladser og jeg kender alligevel en del forældre og pædagoger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.