I vores børnehave er der et lille lavt hegn hele vejen rundt om legepladsen. Det vil tage de mindste børn 1 min. at kravle over, og der er en låge som alle børn kan åbne. Børnehave har eksisteret i over 40 år og de har ALDRIG oplevet at der er et barn der har forladt børnehaven. Det må man nemlig ikke, og det ved alle børnene.
Det er en evig tilbagevende diskussion, hver gang der starter nye børn, så påpeger forældrne at det kan da umuligt være lovligt med det lave hegn og en låge børnene selv kan åbne. Dertil kan vi forældre der har børn der nu, sige at det er overhovede ikke noget problem, og den leder der er der nu, kan fortæller at i de 25 år hun har været leder er der aldrig et barn der er kravlet over, og før hendes tid var der heller ikke nogen børn der gjorde det.
Jeg har det fint med at der er usynlige grænser, og det mener jeg sagtens at børn kan lære at respekter. Børn kan ikke håndter 100 forskellige regler, men nogle ganske få og meget firkantede regler kan da sagtens håndtere.
Anmeld