Hvor ofte har I brugt jeres jordemoder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2012

Clisolka

Jeg har aldrig brugt jordemoderen til andet end de møder jeg gik til 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2012

lycly

Jeg ringede ikke til min jordemor en eneste gang. Kom bare til konsultationerne og ikke engang der havde vi ret meget at snakke om. Nok mest fordi jeg have en meeeget nem graviditet uden nogen form for gener eller komplikationer.

Men havde jeg haft forskellige ting der bekymrede mig, så vil jeg ikke udelukke at jeg havde ringet og spurgt hende til råds, hvis der var lang tid til næste konsultation

Anmeld

17. april 2012

LR85

Du lyder godt nok som en meget bekymret gravid. Hvorfor ikke nyde det lidt? 

Jeg har ikke brugt jordemoderen ud over konsultationer i nogen a mine graviditeter. Men du lyder som en der bør skrive alle dine spørgsmål ned og få lidt ro på næste gang du skal dertil. 

Anmeld

17. april 2012

Mutti2B

LR85 skriver:

Du lyder godt nok som en meget bekymret gravid. Hvorfor ikke nyde det lidt? 

Jeg har ikke brugt jordemoderen ud over konsultationer i nogen a mine graviditeter. Men du lyder som en der bør skrive alle dine spørgsmål ned og få lidt ro på næste gang du skal dertil. 

Jeg nyder det skam også og elsker at være gravid. Men når man har fået at vide at der er risiko for at gå tidlig i fødsel pga forkortet livmoderhals (pga flere keglesnit), så er det en altid tilbagevendende bekymring

Anmeld

18. april 2012

LR85

Mutti2B skriver:

Jeg nyder det skam også og elsker at være gravid. Men når man har fået at vide at der er risiko for at gå tidlig i fødsel pga forkortet livmoderhals (pga flere keglesnit), så er det en altid tilbagevendende bekymring

Men har du ikke snakket med jordemoder/læge om det og eventuelle forsigtighrdsforanstaltninger du kan gøre dig? 

Det er vel noget med a holde sig i ro og lign? 

I så fald sys jeg da du skal skrive dine bekymringer ned når de melder sig, og tage en snak til din næste jordemoder tid eller lægetid. Du må jo ringe og få en hurtigere tid hvis der er mange måneder til. 

Anmeld

18. april 2012

Muffinmus

overhovedet ikke...

Min jm er brugt til de almindelige besøg, den her gang 3 indtil videre:-)

Jeg har brugt nettet til at søge på svar og fundet det meste herinde, og resten har jeg fundet ud af hen af vejen med nr 2 og den her gang er det 3 gang, så knap nogen spørgsmål til noget som helst.

googler du hovedpine+ gravid, får du af vide det er ret normalt med hovedpine f.eks mellem uge 10-20 og at tager du jern nok og væske nok, er det ret sandsynligt bare graviditetsbetinget hovedpine som MANGE gravide lider af.

Googler du gravid og iskias, finder du samme svar, at det er normalt, men træls og at at en fysse kan hjælpe f.eks, eller du selv kan fiden gode øvelser osv osv :-)

Så, derfor bruger jeg meget sjældent hverken læge eller jm under en graviditet, har ikke synes det har været nødvendigt.

Selv da jeg blødte on off i 3 uger i starten snakkede jeg ikke med lægen om det, betalte selv for scanninger for at se om der var liv eller ej 3 gange tidligt.-)

Men nogle tegn skal tages mere seriøst efter uge 20 f.eks, med hovedpine, svimmelhed,pletter for øjnene, kløe osv.

Anmeld

18. april 2012

Camel

Jeg gør det at jeg skriver til min læge hvis der er noget jeg er bekymret/i tvivl om. Jeg kan skrive elektronisk og får så svar efter 0-2 hverdage.

Jordemoder bruger jeg kun når jeg er der...

Anmeld

18. april 2012

Valle81

Har ved alle tre graviditeter kun brugt læge og jordemoder samt fødegang til de ting jeg har skulle til:0)

Anmeld

18. april 2012

kvinde84

Jeg ringede til min JM i forb med en lille blødning i ca uge 28, + at mine mange plukveer blev kraftigere, jeg havde jo ikke set skyggen af blod ellers så det kunne ikke være helt uden tydning. Jeg må også med helikopter for at komme til hospitalet (som afhænger af at der er vejr til at flyve), så derfor synes jeg det var en god ide at ringe straks. Jeg blev bedt om at slappe af og hvis jeg ikke blødte mere, så komme til det normale JM tjek 2 uger senere. Jeg fik så en meget lille blødning 2 dage før jeg skulle til JM og endnu kraftigere plukker hvor det trykkede i underlivet (ringede dog ikke til JM). Det viste sig at jeg havde forkortet livm.hals, og de fandt også ud af at jeg havde en streptokok B infektion (som jo kan forårsage forkortet livm.hals). Jeg er nu 34+6 og har ikke født endnu 

Jeg synes helt sikkert man skal ringe hvis man er bange for at noget er galt, men som en anden skriver der er jo mange ting man bare kan google, så finder man sit svar, det har jeg brugt meget 

Har du ikke fået at vide om der er nogle faresignaler du skal se efter vedr. forkortet livm.hals? Hos mig kunne jeg selv regne ud at lille blødning + kraftige plukker + tyngen i underlivet allerede i uge 28, næppe var et godt tegn. Men jeg tror (ved ikke) at man godt kan gå med forkortet livm hals uden at føle noget som helst til det.

Anmeld

18. april 2012

MariaJ

Min første graviditet var fuldstændig ukompliceret og jeg brugte ikke jordmor til andet end standardbesøgene, og havde ikke selv ret mange spørgsmål.

Denne gang har jeg haft en del problemer med kraftige (pluk)veer og vandafgang og er blevet fulgt tæt siden det begyndte i uge 29. Min jordmor har været supersød og har på eget initiativ ringet til mig flere gange, for at følge op på hvordan det gik. Der har heller ikke været nogen tvivl om, at jeg bare kunne (og skulle) ringe til hende, hvis noget ændrede sig eller blev værre. Jeg har haft ringet en enkelt gang, hvor jeg gerne ville vende med hende, hvordan jeg skulle forholde mig.

Jeg tror altid du kan ringe til din jordmor, hvis du er usikker på noget, og generelt tror jeg hellere de vil have at man ringer en gang for meget end en gang for lidt. Om det er din jordmor eller fødegangen du skal ringe til med spørgsmål, kommer nok lidt an på hvilket forhold du har til din jordmor og hvor langt henne du er. Jeg går ud fra at de altid vil sende dig videre til den rigtige, hvis du kommer til at ringe til den "forkerte" først. Ellers lyder det som om, at du måske skal bede om en lidt længere konsultation næste gang, så du føler at du får ordentligt svar på dine spørgsmål.

Den med livmoderhalsens længde er svær, for det kan ændre sig hurtigt. Min læge beskrev det som at "det er som at kigge ud af vinduet og se hvordan vejret er lige nu". Det siger ikke noget om hvordan "vejret" bliver i morgen. Der findes nogle forskellige tal for hvor lang den helst skal være afhængigt af hvor du er i graviditeten. Den skal vist under alle omstændigheder helst være mere end 1 1/2 cm frem til de allersidste uger, men en lang livmoderhals kan forsvinde på timer, hvis du får begyndende veer, så det er ikke som sådan nogen garanti, at du har fået den checket. Hvis din er meget kort, eller du åbner dig ved plukveer, vil du nok blive sat til at slappe af. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.